Ehkki Kalevi aktsia püsib börsil teiste firmadega võrreldes sisuliselt paigal ja omanikud tulu ei teeni, ei tähenda see, et ettevõte hoiaks võtmetöötajate motiveerimisel raha kokku.
Mõni aeg tagasi ostis Kalevi omanik Oliver Kruuda oma turundusjuhile uhiuue musta värvi Porsche Coupe 911 Carrera S, mille hind algab 1,4 miljonist kroonist.
Kui kõrvutada turundusjuhile soetatud ametiauto hinda Kalevi eelmise majandusaasta kasumiga, siis oleks auto ostmata jätmise korral saanud kasumit hüppeliselt kasvatada. Kalev lõpetas viimase majandusaasta 1,2 miljoni kroonise kasumiga. See võrdlus on muidugi meelevaldne, sest tõenäoliselt on auto renditud.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kalevi turundusjuht Alar Pink algul tõrjus kuuldusi, nagu oleks Kruuda talle Porsche ostnud. Hiljem tunnistas, et seda marki ametiauto on tal küll ja praktiliselt uhiuus - 2006. aasta mudel.
"Eks jutte on igasuguseid, tööandjaga on mul omad kokkulepped. Vastab tõele, et mul sellenimeline auto on. See on tööauto," ütles Pink.
Praegu Pingi musta kaunitari Eesti teedel ei kohta. "Ega lume sees sellega ei sõida," lausus Pink. Ilma paranemiseni peab ta oma ametisõite tegema isikliku autoga.
Miks just Pingile Porsche anti? Pink rääkis, et temal saab Kalevis töötatud kuus aastat ja see on päris pikk aeg. "Suurim tunnustus on see, et tööandja tahab, et ma siin töötan. See on tunnustus, et mul lastakse tööd teha, ja ma teen seda hea meelega," ütles Pink. Ta on sellest aastast juhatuse liige, lisaks veel kahe tütarettevõtte juhatuse liige.
"Ma nii väikeste asjadega ei tegele," märkis Kalevi omanik Oliver Kruuda. Ta tunnistas, et Porsche sai Pingile muretsetud just seetõttu, et Kalev on neli aastat järjest Emori uuringu järgi tunnistatud mainekaimaks ettevõtteks.
Kruuda sõnul on Pink Eesti turundusguru ning ametiauto on osa ettevõtte tunnustusest inimesele, kelle ajus liiguvad ideed, mis toovad ettevõtte aktsionäridele sisse kümneid miljoneid kroone.
"Hansapanga kasum ühes kuus on suurem kui meie aastakäive. Samas on meie bränd Hansapanga omast kõvem," selgitas Kruuda.
"Kui pead Tallinna-Tartu maanteel KIA-l kumme vahetama ja teised autod sinust vuhh ja vuhh mööda sõidavad, pole loogiline, et selle inimese ajudes saaksid olla brändi nr 1 ideed," rääkis Kruuda.
Hetkel kuum
Hoiatusmärgid olid õhus aastaid tagasi
Artikkel jätkub pärast reklaami
"Meie bränd konkureerib rahvusvahelisel turul. Olen viimasel ajal palju Itaalias käinud ja disaini- ning ideoloogiatipp tuleb sealt. Kui vaadata investeerimispankureid ja turundusjuhte, siis nende autod ongi sellised," lisas ta.
Kruuda märkis, et kui Pink sõidab selle autoga 10 aastat, tuleb see summa summarum odavam kui muu sõiduriistaga. Ta mainis, et auto osteti Eestist. Küsimusele, kui palju ettevõtte selleks raha eraldas, vastas Kruuda: "Ma ei mäleta."
Jaanuaris oli Kalev ainus Tallinna börsil noteeritud ettevõte, mille aktsia kuuga odavnes. Langus oli 3,14 protsenti. Kõik teised 14 börsifirmat suutsid omanike vara väärtust kasvatada.
Leiburi tegevjuht Ants Promann ütles, et nende ettevõtte motivatsioonisüsteem pole rajatud automarkidele.
"Meie oleme leivaäris ja Porsche pole meile sobilik - igapäevane leib ja Porsche ei sobi kokku," ütles Promann.
Liviko juhatuse esimehe Janek Kalvi sõnul on ilmselt iga edukas ettevõte suuteline turundusjuhile Porsche ostma, kuid iseasi on, kas see on mõistlik.
"See on midagi uut, mulle tuleb see uudisena," ütles Kalvi. "Ilmselt on tegemist erandiga, lähenemise ja maailmavaate erinevusega. Ma ei tea, et selliseid ettevõtteid palju oleks. Ilmselt pole tegemist reegliga Eesti majanduses, sest ükskõik kuhu ja milliseid ettevõtteid me vaatame - isegi neid ettevõtteid, kus juht Porschega sõidab, pole just väga palju. Kalvi lisas, et Liviko turundusjuht sõidab Toyota Corollaga, on jõudnud alati punktist A punkti B ja seni pole vajadust seda välja vahetada.
Balbiino juhataja Riho Niils ütles, et kui tegemist on ühe inimese motiveerimisega või ülesostmisega, siis võib ettevõte pakkuda mida iganes.
Artikkel jätkub pärast reklaami
"Inimesed on erinevad -keda motiveerib Porsche, keda mõnevõrra suurem sissetulek, keda tõsine eesmärk. Ilmselt on tegemist inimesega, keda motiveerib ilus auto," ütles Niils.
"Isiklikult ei saa seda pahaks panna, kuid väga keeruline on vältida situatsiooni, et teised ei ole ettevõttes alaväärtustatud," rääkis Niils.
Ta selgitas, et igas ettevõttes on paigas motivatsioonikoridorid, mida mööda liigutakse. Kui ühel viiakse motivatsioon koridorist välja, siis võib see riivata meeskonna ühist hingamist.
"Eestis on selline motivatsioon ainulaadne. Kui selline tegevus ei lõhu meeskonna sisetunnet, siis andke tuld," ütles Niils.
Kalevi väikeinvestor, pensionär Raimo Karjus ütles, et eks selline auto edevust näita.
"Ma ei tea, mille pärast ta peab premeerima. Kas on mingid isiklikud põhjused või muu? Ehk on see inimene selle välja teeninud," pakkus Karjus.
Kas vanainimese süda ei muretse, et ettevõtte juht rahaga pillavalt ringi käib?
"Ega see üks auto ka midagi päästa, ei too midagi juurde ega vii ära. Pant kah möllas ja mina müüsin kuramus Tallinki aktsiad maha, nüüd hakkas aktsia tõusma," sajatas ta. "Aga eks see on ikka imelik, edevus ikka."
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kui Ameerikas on levinud, et ametiauto ostetakse firmale, siis meil pigem persoonile.
Mark pole iseenesest oluline, küll aga hind. Kõik sõltub mastaapidest. Kui kodanikule, kelle aastapalk on 10 mln krooni, ostetakse 2 mln krooni maksev auto, pole selles midagi imelikku. Kui kodanikule, kes teenib 200 000 kr, ostetakse 2miljonine auto, on seal midagi ebaloomulikku.
Kui me räägime ametiautost, siis peaks ta meie kliimas toimima. Üldse on igasuguste sportautode kasutamine eputamine. Olen elanud Kanadas ja ka seal olid sportautod, mis ei saanud lume sees sõita, pealegi polnud neil talvekumme. Ometi sõideti - ilmselt tõstis see kellegi enesetunnet.