Eda-Liis Kann • 21. mai 2007 kell 22:00

Eestis mõjutab turgu kolmandik tarbijatest

Kõik tarbijad pole võrdsed. Turu, toote või brändi tulevikupotentsiaali mõjutavad TNS Emori projektijuhi Tanja Krigeri sõnul mõned tarbijad tunduvalt rohkem kui teised - ühed juhivad, teised aga järgivad.

Toote või brändi potentsiaali tulevikus määravad Krigeri sõnul suuresti mõjukad ja juhtivad tarbijad. Need on tulevikukujundajad, kes valivad toote või brändi pikaks ajaks ja soovitavad seda ka teistele. Nad tunnustavad toote või brändi jätkusuutlikkuse sõnumeid, reklaame ja kõrgekvaliteedilist sisu või maitset ning kannavad edasi sõnumit teatud eluviisist.

TNS Emori uuringu kohaselt moodustavad mõjukad tarbijad Eesti 15-74aastasest elanikkonnast kolmandiku. Tulevikukujundajad pole aga arvamusliidrid ega ka eliit, vaid kõige tavalisem Eesti elanik, kes teenib 4000 krooni pereliikme kohta kuus.

TNS Emori ärisuuna juht Lele Aak ütles konverentsil, et Eesti õlletarbijad on konservatiivsed ja oma margile lojaalsed ning nad ei ole eriti avatud uutele toodetele nagu Euroopa õllesõbradki.

Sarnaselt õllemarkidele ollakse lojaalsed ka mobiiltelefonide ja mobiilsideoperaatoritele, kuid siiski on Elisal hea potentsiaal tootearendamisel, lisas Aak.

Vastupidiselt on aga kindlasti palju perspektiivi just trükimeedia, mahla, maiustuste, leivatoodete ning valmis- ja poolvalmistoitude tootearendusel.

Jaekaubandusettevõtetel on regionaalne mõju ja seetõttu pole võimalik üle Eesti tõsta esile tulevikukujundajate seas populaarseid jaekaubandusettevõtteid.

Esmatarbekauplustest on Tallinnas ja Harjumaal tugeva potentsiaaliga Selver ja Rimi, Ida-Virumaal aga Maxima. Kaubanduskeskustest on Tallinnas tugeva potentsiaaliga Ülemiste ja Kaubamaja, Tartus aga Lõunakeskus, Eden ja Tartu Kaubamaja. Põhjus, miks just neis rühmades on tootearendusel palju perspektiivi, on selles, et Eesti tulevikukujundajad proovivad kõige altimalt just nende tooteid ja teenuseid, selgitas Aak. Ning kuna mõjukad tarbijad on 80% kasumlikumad tavalistest tarbijatest, kujundab nende maailmavaade tarbijakäitumise trende.

ASi Salvest nõukogu esimees Veljo Ipits tunnistas, et ettevõtte kõige kasumlikumad kliendid on valmistoitude ostjad. Valmistoidud on tinginud ka käibe kasvu. Tootearendusega tegeleb firma aktiivselt, ehkki kindlat protsenti käibest selleks eraldatud ei ole. "Uute toodete ideid peab leidma turundus," selgitas Ipits. Ettevõte jälgib pidevalt turgu ja vähemüüvad tooted võetakse tootmisest maha.

Hetkel kuum