Laojuhtimistarkvara aitab säästa tööjõudu ja raha

Monika Laneman 28. november 2007, 00:00

Kui ettevõttes on kasutusel kõrgetasemeline tarkvara koos kõikideks teisteks äriprotsessideks vajalike andmebaasidega ühilduva laojuhtimislahendusega, võib ettevõte laoprotsesside eduka toimimisega märkimisväärselt vähendada kulusid.

Eestis kasutatakse laojuhtimisel erinevaid lahendusi. Väiksema käibega laod võivad hakkama saada ka Excelis käsitsi loodud süsteemidega. Kuid nii nagu neid on lihtne luua, on neid lihtne ka õnnetu juhuse läbi kustutada.

Andmehulkade suurenedes muutuvad arvukad omavahel sidumata tabelid ka raskesti hallatavaks. Lisaks on tabeli andmed saadaval vaid arvuti taga istudes, mitte aga liikuvale töötajale.

Mõned ettevõtted kasutavad spetsiaalselt nende jaoks programmeeritud laojuhtimise tarkvarasid.

Need võivad küll olla valmistatud kõigiti ettevõtte spetsiifikat arvesse võttes, samas ei pruugi nad integreeruda teiste andmebaaside ja süsteemidega. See aga tähendab, et igasuguseid muudatusi, nagu näiteks tellimusinfo põhjal tehtud muudatused laojääkidesse, tuleb sisestada käsitsi igasse süsteemi eraldi. See võtab aega, on tülikas ja suurendab vigade tekkimise riske.

Suuremates ettevõtetes on levinud erineva funktsionaalsusega majandustarkvara lahendused. Üheks selliseks on hiljuti Eesti tarkvaraturule tulnud Epicor Collect, mis on kõrge funktsionaalsusega spetsiaalselt Epicori tarkvarade laoprotsesside juhtimiseks loodud lahendus.

Teine tüüpiline lahendus on eraldiseisev laojuhtimise tarkvara Datalogic, mida kasutavad firmad, kelle majandustarkvaral selline funktsionaalsus puudub.

Iga ettevõte peaks enne laojuhtimise tarkvaralahenduse hankimist tegema põhjaliku uuringu, selgitamaks välja, milliseid tööprotsesse tarkvara abil saab lihtsustada. Automatiseerimine ei tohi olla eesmärk omaette.

Tänases Eesti ettevõttes on tüüpiline töösituatsioon, kus lattu saabub saadetis ja keegi peab kauba vastu võtma. Kuna laotöötaja ei tea täpselt, millise saadetisega on tegu, pöördub ta müügisekretäri poole, kes kontrollib tellimuse numbrit ja prindib välja tellimusinfo. Laotöötaja kontrollib tellimusinfo põhjal, kas saadetis vastab tellimusele, ning koostab saadetise vastuvõtu kohta akti.

Laotöötaja allkirjastab kohaletoimetamise dokumendid ja hiljem saadab transpordifirma selle tarnijale. Seejärel võib müügisekretär sisestada saadetise vastuvõtu aktis sisalduvad andmed müügiinfosüsteemi. Sellises automatiseerimata tegevusjadas leiab aset seitse sündmust ja on kaasatud kolm inimest. Protsessi jooksul on eksimisvõimalusi mitu. Seega tuleb otsida võimalusi selle protsessi lihtsustamiseks.

Automatiseeritud ja mobiilse töökeskkonnaga laotarkvara abil näeks saadetise vastuvõtt välja järgmiselt. Lattu saabub saadetis ja laotöötaja skannib oma mobiilsesse käsiterminali tellimuse numbri, misjärel näeb ta ekraanil tellimuse üksikasju.

Ta võrdleb saabunud kaupu tellimusinfoga ja sisestab või skannib vastu võetud koguse oma mobiilse käsiterminaliga. Koostatakse kauba vastuvõtuakt ning saadetakse automaatselt tarnijale - ei mingit paberitööd ega allkirjastamist. Automaatselt muutuvad ka laoseisud ja muud andmed teistes ettevõtte süsteemides.

Siin on tegevusjada vähenenud kolme sündmuseni ja kaasatud on kõigest kaks inimest. Ribakoodide skannimine võtab oluliselt vähem aega kui tellimusnumbri käsitsi sisestamine ja automatiseeritus välistab igasugused laopoolsed eksimused. Seega on ettevõte oma protsessides kõrvaldanud kõik ebavajaliku ja lisandväärtust mittetootva ning saavutatud kulusäästliku lähenemisega võidu tööjõus, ajas ja korrektsuses.

USA ettevõtete seas Wireless LAN Alliance'i uurimus näitas, et spetsiaalse laojuhtimistarkvara kasutuselevõtuga vähenes kohaletoimetamisega kaasnevate vigade arv 90%. Arvestades, et ühe eksimuse maksumus oli keskmiselt 168,50 dollarit, oli võit märkimisväärne.

92% küsitletud ettevõtetest ütles, et tarkvara kasutuselevõtuga kaasnes majanduslik kasu. Kõik ettevõtted kinnitasid, et ühe aasta jooksul oli investeering ennast tasa teeninud - vähenenud olid kulukad vead ning üleliigne laovaru.

USA ettevõtete kogemusest võiksid õppida paljud Eesti ettevõtted. Aeg ja täpsus on ladudes väga kallis ressurss. Kuna aja väärtus aina tõuseb, saavad leppetrahvid tõenäoliselt peagi levinuks ka siinmail.

Tihti peavad laotöötajad iga tööülesande täitmise järel naasma kesklattu andmete sisestamiseks, väljaprintimiseks ja uue tööülesande saamiseks. Laojuhtimise tarkvara loob mobiilse töökeskkonna, milles on võimalik näha ja töödelda kauba hankimise, tellimise, müügitellimuste ja transpordi andmeid ning saada ülevaade täitmise ootel ülesannetest.

Mobiilne töökeskkond võimaldab igas asukohas vajalike dokumentide väljaprintimist ja andmete edastamist mõnele e-posti aadressile. See kõik tähendab, et laotöötajal on võimalik kasutada tööaega maksimaalselt ja ta ei pea tööülesannete täitmisel kasutama teiste kolleegide, nt sekretäri abi.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    25. November 2011, 10:39
    Otsi:

    Ava täpsem otsing