• OMX Baltic−0,14%301,73
  • OMX Riga−0,26%890,55
  • OMX Tallinn−0,06%2 068,23
  • OMX Vilnius0,25%1 200,48
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,1%8 752,45
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,75
  • OMX Baltic−0,14%301,73
  • OMX Riga−0,26%890,55
  • OMX Tallinn−0,06%2 068,23
  • OMX Vilnius0,25%1 200,48
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,1%8 752,45
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,75
  • 23.04.09, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Lõpetame anarhia riigihangetel

Projektbüroode liidu (EPBL) poole on pöördunud firmad, kes on mures riigihangetel toimuvaga. Riigihankeseadus ei reguleeri ehitusliku projekteerimise turgu piisavalt ja isegi soodustab ebaausat konkurentsi.
Praegu on hangetel osalejad hakanud üksteise võidu pakkuma hindu, millega pole võimalik ehitisi nõuetele vastavalt projekteerida ega neid kvaliteetselt ehitada. Pakkumised erinevad üksteisest mitte protsentides, vaid kordades. Ka eri pakkujate mõeldud tegelik töömaht erineb kordades.
Kuigi hoonete projekteerimistöö sisu on üheselt mõistetavalt kirjeldatud standardis EVS 811:2006 "Hoone ehitusprojekt", ei ole seda projekteerimispakkumiste töökirjelduse alusena kasutusele võetud. Kahjuks on rahandus- ning majandus- ja kommunikatsiooniministeerium ja riigihangete amet aastaid konkreetselt põhjendamata tõrjunud EPBLi ettepanekuid viia õigusaktidesse sisse see standard projekteerimispakkumiste töökirjelduse alusena. Need asutused ei ole selle valdkonna reguleerimiseks midagi ette võtnud, mistõttu ausa konkurentsi asemel valitseb anarhia.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Pakkumiste hindamisel tuleb ebaloomulikult madala hinnaga pakkujad protsessist elimineerida. Seadus võimaldab suhtuda riigi rahakotti pahauskselt, sest odavaima pakkumisega riigihanke võitja tähendab valdavalt kehva tulemust ja reeglina osa töö tegemata jätmist. See võib tähendada ka saamata jäävat euroraha koos kohustusega ebakvaliteetse projekti puudused omal kulul kõrvaldada.
EPBL on oma ettepanekud tööandjate keskliidu vahendusel riigihankeseaduse muutmise töörühmale esitanud. Vaja oleks, et riigikontroll ning maksu- ja tolliamet kontrolliksid, kuidas firmadel on võimalik alapakkumiste korral üldse tegutseda ja töötajaile palka maksta.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 20 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele