Ettevõtluse toetamise ja krediidi haldamise sihtasutus (ESA) korraldab koostöös disainikeskusega koolitustsükli, mis on suunatud alustavatele ja väikestele ettevõtetele.
„Eesti loomevaldkonna ettevõtjad on valdavalt ühe kuni kolme töötajaga mikroettevõtted, mille asutajateks ja juhtideks on üldjuhul loovisikud ise. Neil on talent, valdkondlikud teadmised ja oskused, mis on kõik unikaalsed ja suure potentsiaaliga. Paraku puuduvad neil teadmised ja kogemused ettevõtte juhtimisest – ei suudeta end ärikeskkonnas positsioneerida, kohandada end hästi töötavale ärimudelile ning selgelt sõnastada, mida ja kuidas siis ikkagi müüakse,“ kirjeldas koolitustsükli väljatöötamise tagamaid ESA juhatuse liige, ettevõtluskonsultant Anu Lõhmus.
„Loomevaldkonna ettevõtete probleeme analüüsides jõudsime oma koostööpartneritega veendumuseni, et tüüpilisest äri alustamise koolitusest, mida ESA pakub, loovisikutele ei piisa, neile on vaja loomevaldkonna-spetsiifilisi teadmisi. Mõnede üldiste teemadega – näiteks finantsid – on vaja tutvust teha neile arusaadaval viisil ja arusaadavas keeles.“
Artikkel jätkub pärast reklaami
ESA kogemused kinnitavad, et üks suuremaid probleeme on alustavatel loomeettevõtetel potentsiaalsetele klientidele endast teada andmise ja uute kliendisuhete loomisega. Vaatamata omas nišis andekaks olemisele ja kapil rivis olevatele auhindadele, ei seisa kliendid ukse taga järjekorras, rääkis Lõhmus.
Samuti on pea olematud teadmised intellektuaalomandi müügi spetsiifikast – kui müügiarvetele kirjutatakse lihtsalt "kujundamine" või "joonised vastavalt tellija kavandile", ei teadvustata endale, et töö üleandmisel võivad kõik õigused loovisiku jaoks üllatuslikult ja jäädavalt kaduma minna. Väheseks jääb ka oskus oma rahaasju planeerida, lisas Lõhmus.
„Bilansi lugemine pole siiski kosmoseteadus ja finantsaruannete numbritevahelised seosed on ettevõtte juhile hädavajalikud instrumendid ettevõtte tegevuse planeerimisel,“ ütles Lõhmus.