Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ebasoodsad riigihangeldused

    Oma artiklis "Odavaim pakkuja ei pea võitma" (ÄP 09.08.2010) juhib Agris Peedu rahandusministeeriumist tähelepanu majandusliku soodsuse kriteeriumile ning kutsub hankijaid üles seda võimalust rohkem kasutama.
    Kas tõesti puhuvad ka selles majas uued tuuled!? Parandusena artikli pealkirjale olgu öeldud, et riigihangete seaduse (RHS) kohaselt hinnatakse ja võrreldakse pakkumusi (paragrahv 31 lg 4, paragrahv 50), mitte pakkujaid!
    Igal hankijal tuleb esmalt kaalutleda, kas kasutada madalaima hinna või majandusliku soodsuse kriteeriumit. Madalaima hinna kriteeriumi kasutamine on lubatav ainult juhul, kui kõik hanke objektiga seotud kriteeriumid on hankedokumentides määratletud ammendavalt (RHS paragrahv 31 lg 3). Reaalsuses on ammendavalt võimalik määratleda ostetavate asjade omadusi, kui tegemist on n-ö letikaubaga. Teenuste ja ehitustööde ostmisel esineb alati määramatust, mis tuleneb näiteks kolmandatest osapooltest või veel teadmata asjaoludest. Seega on teenuste ja ehitustööde hankimisel mitte ainult soovitatav, vaid kohustuslik majandusliku soodsuse kriteeriumi rakendamine.
    Filosoofiliselt on RHSi sõnastus huvitav: kui valida on kahe võimaluse vahel, millest üks on majanduslik soodsus, siis teine on järelikult majanduslik ebasoodsus!
    Samas ei saa väita, justkui maandaks majandusliku soodsuse kriteeriumi rakendamine üksikus hankes kõik selle hankega seotud riskid. Seaduse täitmine ehk majandusliku soodsuse kriteeriumi kasutamine peab olema absoluutne, et kujuneks vastav kultuur. See peab olema hangete poliitika. Ainult siis avaldab see mõju turule tervikuna. Piltlikult öeldes tuleb madalama hinna nõudlus asendada kvaliteedi nõudlusega ning makromajanduse reeglite järgi tekib ka vastav pakkumine. Pelgalt pakkujate tahe pakkuda paremat kvaliteeti ei aita, kui see ei ole kliendi ootus. Rahandusministeeriumi andmete kohaselt on majandusliku soodsuse kriteeriumi rakendatud vaid 15% hangetest (aastatel 2007- juuni 2010).
    Majandusliku soodsuse kriteeriumi kasutamine ei tähenda, et hind on ebaoluline ja hankida võiks iga hinnaga. Nagu ütleb RHS, peab hind olema mõistlik. Hinnakriteeriumi optimaalne osakaal majandusliku soodsuse hindamisel on pöördvõrdeline hanke objektiks oleva teenuse mõjuga investeeringu kogukulule ja tootlikkusele.
    Kuna üksikutes hangetes mõistlike reeglite rakendamine ei mõjuta üldist olukorda, ootan rahandusministeeriumilt konkreetsemaid samme hankijate juhendamisel ja motiveerimisel maksuraha majanduslikult soodsaks kulutamiseks, mitte vastupidiseks.
    Teine asjaolu igas hankes, mille objekt ei ole asjade ostmine, on hankijapoolne projektijuhtimine. Markantseim näide seisab Vabaduse väljakul. Arvatavasti ei ole hankijat, kel poleks hanke juhtimise saamatuse tõttu põhjust häbenemiseks. Hanke juhtimises pannakse liialt palju rõhku lepingutele ning loodetakse, et sanktsioonidest kubiseva lepinguga on võimalik panna "vastane" hernestele põlvili ja tropp suus vilistama. Miks on siis nii, et juristid ehitavad ja teerullid seisavad?
    Maailmas on tendents lõimitud projekti tarne suunas, kus kõik osalised on huvitatud võimalikult soodsast tulemist ning saadav kasum jaotatakse poolte vahel. Autotööstusest saab tuua näiteid, kus timmitud juhtimise tulemusena puuduvad allhankijate lepingud sootuks. Loodan, et väärtuspõhine juhtimine jõuab ka ärapanijast eestlase mõttemaailma.
  • Hetkel kuum
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Suurbritannia jagas kümneid litsentse fossiilsete kütuste puurimiseks
Põhjamerel võib naftapuurimine jätkuda kuni kümme aastat üle Suurbritannia valitsuse 2050. aastaks seatud net zero tähtaja, sest fossiilkütuste ettevõtetele on jagatud kümneid uusi litsentse.
Põhjamerel võib naftapuurimine jätkuda kuni kümme aastat üle Suurbritannia valitsuse 2050. aastaks seatud net zero tähtaja, sest fossiilkütuste ettevõtetele on jagatud kümneid uusi litsentse.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Pauligi kontserni tippu jõudnud Mariell Toiger: tuleb lihtsalt pihta hakata
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
“Julgus peale hakata on ikkagi pool võitu ja läbi selle on võimalik jõuda ka kaugemale,” ütleb Soome Pauligi kontserni juhatusse jõudnud Mariell Toiger.
Äripäeva arvamusliider: kui tahame Euroopa toetust Ukrainale, peame andma midagi vastu
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Kas eestlastest on saanud eurooplased? Lisaks: kui sügavaks osutub EKRE kriis ning kuidas teha päriselt rohepööret.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Elcogen ehitab Tallinna külje alla uue tehase
Tehnoloogiatootja Elcogen rajab Tallinna külje all asuvasse Loovälja Tehnoparki tehase, mis suurendab märkimisväärselt ettevõtte senist tahkeoksiid-kütuseelementide tootmisvõimsust.
Tehnoloogiatootja Elcogen rajab Tallinna külje all asuvasse Loovälja Tehnoparki tehase, mis suurendab märkimisväärselt ettevõtte senist tahkeoksiid-kütuseelementide tootmisvõimsust.
Raadiohommikus: kinnisvarast ja planeeringutest
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.