Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ränk hoop Rolls-Royce'ile
Läinud nädala lõpus aset leidnud lennuõnnetus, milles Airbusi lennukil seiskus Rolls-Royce'i mootor, on pannud investorid kuulsa luksusautode tootja aktsiat hülgama.
Võib-olla mitte niivõrd teada-tuntud faktina toodab Rolls-Royce ka lennukitele mootoreid, kuid eelmise nädala lõpus toimunud ohvriteta lennuõnnetus võib sellele segmendile väga valusa jälje jätta.
Nimelt, õnnetuse tagajärjel on investorid asunud Rolls-Royce'i aktsiat agaralt müüma ja kõigest kolme päevaga on firma turuväärtus kahanenud ligi 2,5 miljardi dollari ulatuses ehk 11 protsenti. Suurem kahju suudeti siiski ära hoida teatega, et EgyptAiriga sõlmitakse 560 miljoni dollariline koostööleping.
Ent mootorite tootmine on äärmiselt, et mitte öelda eluliselt tähtis Rolls-Royce'ile, sest säärane õnnetus võib maksta firmale usalduse ja tulevased tellimused. Praegu on Airbusil 197 tellimust A380 mudelile ning Rolls-Royce toodab enda Trent 900 mootorit veidi üle pooltele neist.
Kuigi firma uurib koos Qantase lennufirmaga toimunud õnnetuse tagajärgi, siis esialgsed uurimised näitavad, et Qantase kuuest Airbusi lennukist kolmel lekkis õli Rollsi mootorist.
Juhul kui avastatakse seeria defekt, peab firma hüvitama kõik kaasnevad kulutused oma Airbus A380 klientidele. Lisaks tulevaste tellimuste kaotamisele võib firma ilma jääda ka praeguste ja varem tellitud mootorite hooldamisest, mis tavaliselt kestab üle 40 aasta ja annab suure osa mootoritootjate käibest.
Seega on Rolls-Royce'i lähitulevik täiesti lahtine ja sõltub sellest, mida uurimine tuvastab. See teeb ka aktsiale soovituse andmise keeruliseks. Lühiajalises plaanis enne uuringutulemuste avalikustamist on aktsia ostmine suur risk, sest positiivse otsuse korral on tõusuruumi märksa vähem kui negatiivse otsuse korral langemisruumi.
Pikaajaliselt võib Rolls-Royce osutuda heaks investeeringuks, sest kolmanda kvartali tulemused selgelt viitavad lennundussektori taastumisele ja lennukite tellimuste arv on taas kasvamas. Ise soovitan Rolls-Royce'i asemel kiigata Airbusi omaniku EADSi poole.