Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ärge ostke odavaid riideid!

    Saksa nädalaleht Die Zeit on uurinud, kuidas on võimalik, et üks T-särk maksab 4,95 eurot ja küsib, kas me peaksime midagi sellist endale ka selga panema.

    Ajakirjanik võttis näppu H&M-i 4,95 eurot maksva T-särgi ja asus uurima, kuidas on võimalik, et see nii odav on. Ette rutates võib ära tuua lõppjärelduse – ärge ostke odavaid riideid, sest nende tootmiseks on näinud vaeva inimesed, kes peavad magama viiekesi ühes voodis ja ei tohi töö ajal isegi mitte tualetti minna.
    Die Zeit arvutas välja, et ühe H&M odava T-särgi peale kulub 400 g puuvilla, hinnaga 40 senti, või kui arvestada viimast suurt hinnatõusu maailmaturgudel, siis 1 euro. Odav puuvill tuleb näiteks USA Texase osariigi puuvillakasvandustest, mida subventsioneerib Ühendriikide valitsus.
    USA puuvillakasvatajate juurest sõitis ajakirjanik edasi Bangladeshi, kus puuvilla töödeldakse ja T-särkideks vormistatakse. Ühes Dhaka tagahoovi õmblusvabrikus kohtus ajakirjanik kohaliku töölise Nazmaga, kelle ülesandeks on kontrollida valmis särkide õmblusi.
    250 särki tunnis on norm. Töö on nii kiire, et naine ei julge töö ajal isegi mitte juua, kuna selleks peaks tualetti minema, siis ei jõuaks ta aga normi täita. Töö on 12 tundi päevas, kuus-seitse päeva nädalas.  Palk on ümberarvestatult 36 eurot kuus, mis teeb 1,18 eurot päevas. Nazma üürib tuba, mis on keskelt jaotatud plekiga pooleks, ühel pool elab kolmeliikmeline pere, teisel pool Nazma ja viis õmblejat, kellega ta igal öösel ühes voodis magab.
    Firma, mille heaks Nazma töötab, müüb T-särki hinnaga 1,35 eurot tükk.
    Edasi on välja arvutatud, mis maksab H&M jaoks T-särkide transport. 6 senti särgi pealt maksab vedu konteineris mereteed pidi Euroopasse. Kokku seega tooraine, tootmine ja transport – 1,40 eurot. Kui maha arvestada transport Euroopas, filiaalide rendikulud ja töötajate palgad, on H&M kasum särgi pealt  60 senti. Arvestades, mitmeid miljoneid neid üle maailma müüakse, tähendab see et odavate särkidega võib palju raha teenida.
    H&M on öelnud, et kõik on korras, kuna nende toodete valmistamisel ei kasutata lapstööjõudu, töötajate vastu ei tohi tarvitada vägivalda ning töötingimused peavad olema turvalised.
    „Miks nõuab H&M vabrikujuhtidelt ainult miinimumpalga maksmist ja mitte palka, millest töötajad normaalselt ära elada saaksid?“ küsib Die Zeit. „Miks on vaja üldse T-särki, mis maksab vaevalt rohkem kui tass kohvi kohvikus? Kas oleks nii valus, maksta kahe, kolme tassi kohvi hinda, kui sellest jätkuks kõigile raha elamiseks?“  Reaalsus on see, et globaalne tarbija ei küsi, vaid ostab. Ja H&M avab üha uusi filiaale üle maailma.
    Mida saab igaüks teha?
    Kallim särk osta ei ole ka hea, kirjutab Die Zeit, kuna paljud bränditooted on sama päritolu, mis H&M tooted, tarbija maksab kinni veel lihtsalt ka reklaamikulud. Tuleb vaadata, kes müüb ökoloogilist ja sotsiaalselt korrektset kaupa. Näiteks firmad, kes on ühinenud Fair Wear Foundationiga (FWF).
    Autor: Katri Soe-Surén
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.