Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ärge ostke odavaid riideid!

    Saksa nädalaleht Die Zeit on uurinud, kuidas on võimalik, et üks T-särk maksab 4,95 eurot ja küsib, kas me peaksime midagi sellist endale ka selga panema.

    Ajakirjanik võttis näppu H&M-i 4,95 eurot maksva T-särgi ja asus uurima, kuidas on võimalik, et see nii odav on. Ette rutates võib ära tuua lõppjärelduse – ärge ostke odavaid riideid, sest nende tootmiseks on näinud vaeva inimesed, kes peavad magama viiekesi ühes voodis ja ei tohi töö ajal isegi mitte tualetti minna.
    Die Zeit arvutas välja, et ühe H&M odava T-särgi peale kulub 400 g puuvilla, hinnaga 40 senti, või kui arvestada viimast suurt hinnatõusu maailmaturgudel, siis 1 euro. Odav puuvill tuleb näiteks USA Texase osariigi puuvillakasvandustest, mida subventsioneerib Ühendriikide valitsus.
    USA puuvillakasvatajate juurest sõitis ajakirjanik edasi Bangladeshi, kus puuvilla töödeldakse ja T-särkideks vormistatakse. Ühes Dhaka tagahoovi õmblusvabrikus kohtus ajakirjanik kohaliku töölise Nazmaga, kelle ülesandeks on kontrollida valmis särkide õmblusi.
    250 särki tunnis on norm. Töö on nii kiire, et naine ei julge töö ajal isegi mitte juua, kuna selleks peaks tualetti minema, siis ei jõuaks ta aga normi täita. Töö on 12 tundi päevas, kuus-seitse päeva nädalas.  Palk on ümberarvestatult 36 eurot kuus, mis teeb 1,18 eurot päevas. Nazma üürib tuba, mis on keskelt jaotatud plekiga pooleks, ühel pool elab kolmeliikmeline pere, teisel pool Nazma ja viis õmblejat, kellega ta igal öösel ühes voodis magab.
    Firma, mille heaks Nazma töötab, müüb T-särki hinnaga 1,35 eurot tükk.
    Edasi on välja arvutatud, mis maksab H&M jaoks T-särkide transport. 6 senti särgi pealt maksab vedu konteineris mereteed pidi Euroopasse. Kokku seega tooraine, tootmine ja transport – 1,40 eurot. Kui maha arvestada transport Euroopas, filiaalide rendikulud ja töötajate palgad, on H&M kasum särgi pealt  60 senti. Arvestades, mitmeid miljoneid neid üle maailma müüakse, tähendab see et odavate särkidega võib palju raha teenida.
    H&M on öelnud, et kõik on korras, kuna nende toodete valmistamisel ei kasutata lapstööjõudu, töötajate vastu ei tohi tarvitada vägivalda ning töötingimused peavad olema turvalised.
    „Miks nõuab H&M vabrikujuhtidelt ainult miinimumpalga maksmist ja mitte palka, millest töötajad normaalselt ära elada saaksid?“ küsib Die Zeit. „Miks on vaja üldse T-särki, mis maksab vaevalt rohkem kui tass kohvi kohvikus? Kas oleks nii valus, maksta kahe, kolme tassi kohvi hinda, kui sellest jätkuks kõigile raha elamiseks?“  Reaalsus on see, et globaalne tarbija ei küsi, vaid ostab. Ja H&M avab üha uusi filiaale üle maailma.
    Mida saab igaüks teha?
    Kallim särk osta ei ole ka hea, kirjutab Die Zeit, kuna paljud bränditooted on sama päritolu, mis H&M tooted, tarbija maksab kinni veel lihtsalt ka reklaamikulud. Tuleb vaadata, kes müüb ökoloogilist ja sotsiaalselt korrektset kaupa. Näiteks firmad, kes on ühinenud Fair Wear Foundationiga (FWF).
    Autor: Katri Soe-Surén
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Vastulause: tarneahelate ümberkujundamisega seotud väljakutseid maksab tõsiselt võtta
Tuleb küsida, mil määral õnnestub ettevõtetel kanda kasvanud sisendhinnad üle lõpptoodangu hindadesse, kirjutab Arenguseire Keskuse ekspert Uku Varblane vastukajas Eesti Panga ökonomisti Kaspar Oja kriitikale.
Tuleb küsida, mil määral õnnestub ettevõtetel kanda kasvanud sisendhinnad üle lõpptoodangu hindadesse, kirjutab Arenguseire Keskuse ekspert Uku Varblane vastukajas Eesti Panga ökonomisti Kaspar Oja kriitikale.
Esmaspäeval peatab börs LHV aktsiatega kauplemise
Seoses LHV aktsiate jagunemisega peatab Tallinna börs esmaspäeval nendega kauplemise ning uuesti avanemisest teatab börs eraldi.
Seoses LHV aktsiate jagunemisega peatab Tallinna börs esmaspäeval nendega kauplemise ning uuesti avanemisest teatab börs eraldi.
Uueks ehituse asekantsleriks saab Ivo Jaanisoo
Majandusministeeriumi ehituse asekantsleriks saab Jüri Rassi järel senine ministeeriumi ehitus- ja elamuosakonna juhataja Ivo Jaanisoo.
Majandusministeeriumi ehituse asekantsleriks saab Jüri Rassi järel senine ministeeriumi ehitus- ja elamuosakonna juhataja Ivo Jaanisoo.
Raadiohommikus: kuumast suvest ja taasterahastust
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis tuleb juttu töötamisest põrgukuumuses, kalevi alla pandud suurprojektidest ning julgeolekust.
Äripäeva raadio reedeses hommikuprogrammis tuleb juttu töötamisest põrgukuumuses, kalevi alla pandud suurprojektidest ning julgeolekust.
Raadiohommikus: autode hinnaralli jätkub, kuid asi pole tarnetes
Äripäeva raadio neljapäevases hommikuprogrammis on põnevat kuulamist kõigile neile, keda huvitavad autode hinnatõusu põhjused ja väljavaated.
Äripäeva raadio neljapäevases hommikuprogrammis on põnevat kuulamist kõigile neile, keda huvitavad autode hinnatõusu põhjused ja väljavaated.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.