Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Arvo Sarapuu: on vaja fundamentaalseid muutusi
ATKO Grupp AS nõukogu esimees Arvo Sarapuu sõnul uurib tema majandusprognooside puhul kõigepealt, kes seda prognoosi teeb ning usaldab neid, kes ütlevad, et ees ei ole midagi head.
„Kui on rahandusministeeriumi prognoos, siis ma vaatan, et ta on seotud sellega, et see prognoos oleks võimalikult selline, et tulu pool oleks hea. Kui on Eesti Panga prognoos, siis ma vaatan teda selliselt, et Eesti Pank on midagi õppinud varasematest kordadest. Pankade analüütikute prognoosid on juba huvitavad. Ei saa välistada, et need prognoosid on seotud sellega, kuidas parasjagu nendel pankadel läheb ja millistele sektoritele tahetakse panustada," arutles Sarapuu.
Ettevõtjana jälgib Sarapuu, mis toimub Euroopas ja Ameerikas. "Millised märgid tulevad Ameerikast, Skandinaaviast, Euroopast. Loomulikult, need on väga palju mõjutatud nende riikide poliitikute poolt. Eriti Ameerikas toimuv," laulus Sarapuu.
Sarapuu arvates on Euroopa poliitikute tegevus realistlikum. "Murelikuks teeb see, et prognoos prognoosiks, aga järjest vähem peetakse tähtsaks struktuurimuudatusi, mida tegelikult oleks vaja teha," märkis Sarapuu.
Sarapuu usub neid prognoose, kus öeldakse, et midagi head tulemas ei ole. "Ja ei ole tulemas just sellepärast, et fundamentaalseid muutusi, mida on vaja, pole olnud," sõnas ta.
Rääkides sellest, et aasta alguses olid optimistlikud prognoosid, mis on nüüd pöördunud pessimistlikeks, ütles Sarapuu, et positiivseid prognoose hakatakse ütlema siis, kui arvatakse, et põhi on läbi. "See on selline tehnika, et kui minnakse põhja, siis tahetakse põhjast kiiresti üles minna. Positiivsete ootuste peale küteti üles inimeste kired, börs, mis võimendas neid halbu asju veelgi. Selle tehnikaga läksid kõik kaasa," rääkis Sarapuu.
Ta märkis, et fundamentaalne küsimus, mis jääb ja mida keegi ei julge üles tõstata, on see, kas tarbimisühiskonnal on võimalik praegusel kujul edasi minna. "Praegu on kõik üles ehitatud nii, et tarbime järjest rohkem. Aga mulle meeldib öelda, et ettevõtlus ei ole sprint, see on pigem maraton,“ lausus ta. Lõppkokkuvõttes võidavad need, kes teavad, et see on maraton, pikalt kalkuleeritav, tuleb osata hoida ettevõtteid ja inimesi, selgitas Sarapuu.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.