Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hiina IPO-turg kaks korda suurem kui USAs
Taas kord on Hiina seljatanud USA kui kõige atraktiivsema koha firma börsile toomiseks. Seda vaatamata langevale aktsiaturule ja andes märku, kuidas ülemaailmne finantskese liigub läänest itta.
Dealogicu andmeil kogusid firmad tänavu kahelt Mandri-Hiina börsilt Shanghais ja Shenzhenis ning Hongkongi börsilt sel aastal 73 miljardit dollarit aktsiate avaliku esmaemissiooniga (IPO). Seda on peaaegu kaks korda rohkem võrreldes USAs New Yorgi börsil ja Nasdaqil kokku, kirjutab Financial Times.
Hongkong oli juba kolmandat aastat järjest maailma eelistatuim börs, kus firmad kogusid sel aastal 30,9 miljardit dollarit. Teise koha saavutas 30,7 miljardi dollariga New Yorgi ja kolmanda 18 miljardiga Londoni börs.
Hiina tulemusi nõrgestas investorite kehv meelestatus niigi raskel aastal, mis sundis firmasid esmaemissiooni edasi lükkama, lootuses paremate turutingimustega rohkem raha teenida.
Hiinas kogutud 73 miljardit oli alla poole eelmise aasta tulemusest, samas kui USA börsidelt kogutud esmaemissioonide summa kahanes kõigest 6% võrra. Viimati triumfeeris USA IPO-edetabeli tipus 2008. aastal.
Hiinas on sel aastal ühed halvemini esinenud börsid maailmas. Kaks päeva enne aasta lõppu oli 2011. aasta miinus Hang Sengi indeksil ligi 20% ning Hiina peamise Shanghai komposiitindeksi langus küündis juba 23%ni.
Hongkong nägi varasemalt väga vähe välismaiseid IPOsid, kuid kõik muutus pärast finantskriisi algust. Lääne turud said tugeva hoobi ja Aasia riigid näitasid püsivat majanduskasvu, mis ärgitas paljusid välisettevõtteid – Prada, Glencore ja Samsonite – oma aktsiad noteerima just Hongkongi börsil.
Autor: Fredy-Edwin Esse, California