• OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,46%39 628,41
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • OMX Baltic0,22%300,68
  • OMX Riga0,06%893,52
  • OMX Tallinn0,12%2 071,16
  • OMX Vilnius0,3%1 206,04
  • S&P 5000,83%6 279,35
  • DOW 300,77%44 828,53
  • Nasdaq 1,02%20 601,1
  • FTSE 1000,00%8 822,91
  • Nikkei 225−0,46%39 628,41
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,85
  • 11.10.12, 00:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Heleniusele hädavajalik ristmik tuleb nui neljaks

Joakim Heleniuse ja tema Soome äripartnerite veel kerkimata jaekaubanduspargile hädavajaliku Topi ristmiku rajamiseks Tallinna piirile sõlmiti uus lepe – maksumaksja raha kulub rohkem kui algselt planeeritud.
Kui kevadisel Pärnu maanteele rajatava Topi sõlme ehitushankel oli ehitushinna piirsummaks märgitud 9,6 miljonit eurot, siis uues kokkuleppes seisab ehitusmaksumusena 12,5 miljonit eurot. Heleniuse ja tema äripartnerite OÜ Chester Universal maksab sellest summast kinni 1 miljoni, riigi õlule jääb seega umbes 11,5 miljonit, olenevalt ehitushanke tulemustest. Helenius koos partneritega on tasunud eelmise, läbikukkunud lahenduse projekteerimise ja maksab kinni ka uue projekti, et viia ehituskulud väiksemaks ja korraldada uus ehitushange. Kokku on Heleniuse seltskonna rahaline panus ristmiku rajamisse umbes 2 miljonit eurot. Tegemist on pretsedenditu koostööga, sest nii suurt summat pole ükski erafirma seni riiklikku teeprojekti panustanud. Muidu eelkõige kohaliku tähtsusega ristmik on aga Heleniusele hädavajalik, sest kui pole ristmikku, pole ka jaekaubandusparki, mille rajamine Tallinna külje alla Sauele on Heleniuse ja tema partnerite äriplaan juba mitu aastat.
Valmimisaja suhtes ettevaatlik. “Kui näen, et masinad on reaalselt teed ehitamas, siis olen valmis rääkima keskuse valmimise ajast,” ütles Helenius pärast uue kokkuleppe sõlmimist. Algse plaani järgi pidanuks Helenius avama esimese osa kaubanduspargist juba tänavu kevadel, sestap on ta nüüd edasise ajakava väljaütlemisel ettevaatlik.
Uus hange aasta algul. Maanteeamet tegutseb võimalikult kiiresti ja kavatseb uue ehitushankeni jõuda järgmise aasta alguses ning ehitustöödeni sama aasta suvel. Mõnevõrra üllatuslik on ühele äriprojektile hädavajaliku ristmiku muutumine riigile prioriteetseks teeprojektiks, kuid kokkulepe ristmiku rajamiseks sõlmiti juba 2009. aastal.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Juuni alguses kirjutas Äripäev, et ligi kolm aastat kestnud koostöö Heleniuse ja riigi vahel päädis luhtunud ehitushankega, kuna kõik hanke pakkumused ületasid ristmiku rajamiseks ettenähtud summat pea kahekordselt. Osapooltel ei jäänud muud üle, kui projekteerida ristmik oluliselt odavamaks ning sõlmida omavahel uus kokkulepe. “Eritasandilise ristmiku lahendus korrigeeritakse oluliselt lihtsamaks – enne oli tegemist kahetasandilise ringristmiku lahendusega, nüüd viaduktiga üle põhimaantee. Samuti optimeeritakse raudteeviadukti projektlahendust,” selgitas maanteeameti planeeringute osakonna juht Tõnis Tagger projekti odavamaks muutmist.
Lepingus konkreetne summa. “Saavutasime mõistliku kokkuleppe, muidu poleks me sellele alla kirjutanud,” märkis Helenius uue leppe kohta. Küsimusele, kas tema ja ta äripartnerite rahaline kohustus võrreldes eelmise kokkuleppega suurenes, vastas Helenius, et seda on raske hinnata, kuna esimese leppe järgi pidid ettevõtjad lisaks projekteerimisele rahastama teatud teelõikude ehitamist, kuid uues leppes fikseeriti panus ehitamisse konkreetse summana – ehitusmaksumusest katab Chester Universal miljon eurot (8% eeldatavast kogumaksumusest).
 
Mis on mis
Topi ristmik
Joakim Heleniuse suurosalusega Trigon Capitalile ja Soome investoritele kuuluv OÜ Chester Universal kavandab Saue valda jaekaubandusparki nimega Gate Tallinn, milleks on hädavajalik Topi ristmiku rajamine Tallinna–Pärnu maantee algusesse Tallinna piirile.Tegemist on eelkõige kohaliku tähtsusega ristmikuga. Uue kokkuleppe järgi maanteeameti ja Chester Universali vahel rajatakse Topi ristmik ja sellega seotud ühendusteed kolmes osas. Alustatakse Tallinna–Pärnu–Ikla maantee 14,3. kilomeetrile kavandatud jalakäijate tunneli rajamisega, pärast mida või millega paralleelselt rajatakse Heleniusele vajalik Topi ristmikuosa ja Juuliku–Tabasalu ühendustee 0,7kilomeetrine lõik. Nende ehitustöödega loodetakse alustada 2013 suvel. Viimasena kavatsetakse rajada Alliku–Laagri-Hüüru kõrvalmaantee ja Instituudi tee ühendus, plaani järgi 2015. aastal.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 10 p 2 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele