Majandusminister Juhan Parts on viimase aasta jooksul sattunud turmtule alla ja tegelikult on lausa ime, et ta on suutnud arvukad rünnakud tagasi tõrjuda ning endiselt ametis püsib.
Kui probleem oleks Partsis, siis oleks seda lihtne lahendada. Täna Äripäevas avaldatud majandusministri jamade nimekirjast saab teha järelduse, et majandusministeeriumi haldusala on paisunud liiga suureks, et üks minister suudaks selles toimuvat korralikult juhtida.
Võib vastu väita, et minister ei peagi kõigi allasutustega tegelema, sest nendel asutustel on olemas juhtkond, kes peab vastutama asutuse töö võimalikult hästi toimimise eest. Eelmine aasta näitas aga, et juhid kasutavad pigem eri tegevustesse uppunud ministrit ära. Silmapaistvaim näide on maanteeameti juhtkonna lustireisid, aga ka EASi toetusraha üle otsustamine või Estonian Airi suur kahjum.
Viime riigiettevõtted börsile. Juhan Partsi kiituseks tuleb öelda, et kõigi kolme asutuse juhtkonnas tehti eelmisel aastal muudatusi, kuid nende endiste juhtide keedetud suppi tuleb ministril ja ka maksumaksjal helpida senimaani. Majandusministeeriumi haldusala asutuste juhtimisprobleemide ja rohkem või vähem kulukate vigade üks põhjus seisneb selles, et pole kedagi, kes ütleks asutuste tippjuhtidele: “Stopp, võtame korraks aja maha ja mõtleme, kas teie pakutud ideed on ikka kõige mõistlikumad.”
Riigifirmadel on küll olemas nõukogud, kuid Estonian Airi näitel võib öelda, et aasta tagasi tegutsenud nõukogu ei tulnud oma tööga toime, sest nõukogu liikmetel polnud viitsimist või aega lennufirma tegevusse ja juhtkonna ideedesse süveneda. Võimalik, et sel aastal muutub murelapseks Eesti Energia, kui peaks selguma, et energiafirma tippjuhtide vaimustus USA põlevkivimaardlast läheb ettevõttele maksma kopsaka summa.
Seetõttu kordab Äripäev ühte oma varasemat ettepanekut. Viime riigile kuuluvad ettevõtted börsile ja jagame nii nende ettevõtete juhtimisvastutust kaasates juhtorganitesse uut kompetentsi. See ei tähenda aga oluliste riigiettevõtete täielikku erastamist, sest riik ei pea loobuma enamusosalusest. See oleks lihtsalt üks võimalus vähendada majandusministeeriumi vastutusala.
Juhtimise koondamine. Teine idee on tõsta mõni majandusministeeriumi haldusalas olev asutus kellegi teise haldusalasse. Parts ise tegi sel nädalal ettepaneku, et Eesti Energia, Estonian Air ning raudteel kaubavedudega tegelev EVR Cargo võiksid minna rahandusministeeriumi alla. Toimetus on selle idee osas skeptiline. Meenub Krõlovi valm “Loomade orkester”, kus kehvad pillimehed ümberistumisega asja parandada püüdsid. Rahandusministeerium ei saa praegugi tööpuuduse üle kurta.
Seetõttu peab toimetus paremaks lahenduseks seda, kui majandus-, rahandus ja teiste ministeeriumide all olevate riigifirmade juhtimine koondataks ühe asutuse alla. Selle uue organisatsiooni juht võiks kuuluda samuti valitsusse ehk olla minister. Kui pole soovi ministrite arvu suurendada, siis võiks vastukaaluks kaotada ära regionaalministri ametikoha, sest majandusministeeriumi haldusalas olevate asutuste töö mõjutab regionaalarengut rohkem kui praegune regionaalminister oma meeskonnaga.
Seotud lood
Ükski hooneomanik ei soovi keset talve seista silmitsi olukordadega, kus maja kommunaalkulud on paisunud ootamatult suureks või küttesüsteem lakkab hoopis töötamast. Eesti ilm on väga muutlik, eriti sügisperiood öökülmade ja hoogsadudega. Seega tuleb hooned varakult kütteperioodiks ette valmistada ning tegeleda ennetavalt
küttesüsteemide hooldusega.
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele