Analüütik Maris Lauri rääkis müügijuhtimise aastakonverentsil “Läbimurre”, et ei tasu loota selle peale, mis oli buumiaastail või 1990ndail.
“Aga asjad lähevad paremaks,” süstis Lauri konverentsil positiivsust. Ta tuletas meelde müügiplaani koostamise põhiküsimusi: kus müüa, kellele, mida, kuidas, millise hinnaga, millised on kulud ja tulud ning kas oleme sellega rahul.
Kus siis müüa? “Eesti puhul räägitakse tihti, et eksport on oluline, sest Eesti turg on väike,” märkis Lauri. Järgmine aasta peaks Lauri sõnul tulema prognooside järgi parem. “Euroopas lähevad inimesed optimistlikumaks ja väljavaade on positiivse poole peal,” sõnas ta.
Kui müüa jõukamatesse riikidesse, siis seal on Lauri sõnul struktuursed probleemid ja tuleks arvestada, et tootmine liigub odavatesse maadesse. “Peab keskenduma teadmis- ja kapitalimahukale tootmisele,” märkis Lauri.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Jõukamad riigid küll kasvavad aeglaselt, aga seal on Lauri sõnul siiski palju võimalusi. “Probleem on selles, et rikaste riikide edumaa vaesemate ees väheneb,” tõdes Lauri.
Arengumaades on Lauri sõnul küll probleemne majanduskeskkond, kuid ka suured kasvuvõimalused. “Väikesed muudatused arengumaades annavad suure efekti,” rääkis ta. Miinusena tõi Lauri välja arengumaade poliitilised riskid. “Tuleb valmis olla, et tuleb tagasilöök,” märkis ta.
Maailm on tema sõnul väga põhimõttelises muutuses. “Suurtel muutustel on suured ohud, aga annavad suuri võimalusi. Otsige uusi võimalusi,” soovitas Lauri.
Kui hea majandusseis on Läänemere kaldal? “Väike kasvupotentsiaal on Soomes, Rootsis ja Saksamaal, sest need on jõukad riigid,” rääkis Lauri ning lisas, et kasutamata potentsiaal on näiteks Venemaal.
Tootmine Eestis on Lauri sõnul seni veel odavam kui näiteks Skandinaavias ja seda peaks ära kasutama nii palju kui võimalik, sest ei tea kauaks seda jätkub. “Tootmine Eestis on kvaliteetsem, turvalisem ja riskivabam kui Hiinas. Seda aspekti saab müüa,” märkis Lauri.