Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ettevõtja. Vagabondi maaletooja on ka ise vagabund

    Vähesed teavad, kes seisab Eestis armastatuima jalatsibrändi Vagabond taga – tõelisele vagabundile kohaselt ütleb Erti Kulberg, et üle kahe nädala ta ühe koha peal ei püsi ning et jalatseid on tal alati üks paar liiga vähe.

    Kohtun Kulbergiga tema ettevõtte Excellent Grupi Tallinna kontoris Kadriorus. Esmalt tundub, justkui marsiksin sisse kellegi koju. Tegemist on elurajooniga ning kontori ukse eeski seisab kolm lapsevankrit. Navy sinistesse poolsaabastesse, teksastesse ja sinakasse tagasihoidliku mustriga jakki riietatud ning hästi lõhnastatud Kulberg teretab sõbralikult ning kutsub Vagabondi kontorisse sisse. Kontorit ilmestab hubasus, istuks justkui kellegi suure köögilaua taga. Ainus, mis tavapärases köögis teisiti, on see, et seinariiulid on täis ­Vagabondi järgmise hooaja mudeleid ning laual asetseb kolm arvutit.
    Lugu sai alguse teatris. Kulberg sattus 20 aastat tagasi jalatsiärisse puht juhuslikult. Autoinseneri haridusega mees töötas Vanemuise teatris arvestusjuhatajana, aga oli ka ise huvitatud moest, kangastest ja aksessuaaridest. Nõnda kasutati Vanemuise õmbluskoda näidendite vahepealsel ajal riiete tootmiseks.
    Kulberg märgib, et toona oli kogu oskusteave sellest, kuidas frakke ja korralikke õhtukleite õmmelda, ainult teatrites. Ülikonnakangad olid 1990. aastatel odavad ning fraki hind kujunes umbes sama suureks kui Helsingis fraki ööpäevane renditasu. Nii saigi õmmeldud kaup Soome ja Rootsi müüdud, muu hulgas ka Excellent Grupi aktsionäridele.
    Ligi 20 aastat tagasi tulid Soomes asuvast Vagabondist külla kaks noormeest ning kuna tema oli kõige rohkem moest huvituv inimene, hakkas ta külalistega suhtlema. Sealt koostöö alguse saigi. “Saime isiklikul tasandil hästi läbi ja hakkasime müüma, alguses poole sortimendi kaupa,” meenutab Kulberg. Alates 1998. aastast müüb tema ettevõte jalatseid Balti riikides iseseisvalt.
    Kulberg ütleb, et ennast ise meediale ei eksponeeri, ent ei peida ka. “Me ei tee seda edu jahtimiseks, vaid selle jaoks, et endale elatist teenida,” ütleb ta kakaod rüübates.
    Kulberg on Vagabondi ja Bronx Fashioni taga Eestis ja teistes Balti riikides, lisaks Ukrainas ja Venemaal. Suure osa tegevusest moodustab aga ka samade tootjate private lablel’ite vahendamine suurtele kaubanduskettidele, seda lisaks mainitud riikidele ka Inglismaal.
    Kulbergile endale poodlemine meeldib – ühelt poolt seetõttu, et see on osa tema tööst. “Meie äris on oluline see, et sa viibid selles kontekstis ja interjööris pikalt, käid poodides. See on nagu autosõit, alateadlikud tekivad instinktid ja tunnetus ja nii näed rohkem erinevusi,” selgitab ta.
    Teisalt käib Kulberg kingi ostmas seetõttu, et talle tundub, et tal on alati üks kingapaar puudu.
    Äri peab olema elustiil. Kui palun Kulbergil tuua välja tema äriajamise põhimõtteid, saan vastuseks, et ega midagi uut ja põrutavat ei olegi. “Me ei ole kunagi raha esimesele kohale pannud. Meie äriline tegevus on elustiil,” ütleb ta ja lisab, et ilmselt kui keegi midagi ei maksaks, siis ega ta hommikul ilmselt siiski kodust välja ei tuleks.
    Ta rõhutab, et ära ei tohi unustada, kes palka maksab – palka maksab klient. Ning vead – näiteks tootepraagid – peavad seetõttu lahenduse leidma.
    Turunduses kasutab Excellent Grupp põhiliselt ida ja lääne vastandamist – läänes on popp ida ja idas teevad ilma lääne asjad.  “Ma hirmuga vaatan, et see väheneb: idas on haritud ja keeli oskavad, nutikad, varases eas erudeeritud inimesed,” tõdeb Kulberg.
    Eesti ostja jalatsihuviline. Oma suurimaks õnnestumiseks peab jalatsikaupmees seda, et kui võtta aluseks Eesti elanike arv ja nende siin müüdud paarid inimese kohta, on Eesti Rootsi järel teisel kohal. “Arvestades Eesti positsiooni ja suurust oleme ikka väga kihvt rahvas ning millegi pärast pead norgu lasta ei ole,” ütleb ta.
    Talle meenub aga ka juhtum Leedust, mil buumi ajal ostis üks suur klient neli korda suurema koguse kingi kui tavaliselt.
    “Oli veidi hirmutav, aga pärast kontrollimist tellimus kinnitati ja müüdi ka kõik ära,” lausus ta. Kulberg märgib, et eks tegemistes on ikka õnne ka olnud. Üks õnnestumistest on ka 1997. aastal alanud kööstöö Bronx Fashioniga.
    Kulberg: Eesti on fantastiline maa, kuhu tulla ja kust ära käia. Ebaõnnestumisi ei olegi aga Kulbergi sõnul tal olnud. Selle taga on võib-olla olnud tema alalhoidlikkus. “Mind on suured numbrid kohutanud, siis läheb tavaliselt punane tuli põlema,” ütleb Kulberg.
    Kulbergile on töö toonud kaasa palju reisimist, aga ka talle endale meeldib maailma vaatamas käia ja – nagu ta väljendub – seda mitte karta. Kui küsin, kuidas pereelu pideva reisimisega kokku käib, vastab ta, et tegusa mehe taga on veel tegusam naine.
    Kulberg märgib ka, et elu üle Eestis viriseda ei tohiks. Eesti on tema sõnul fantastiline maa, kuhu tulla ja kust ära käia.
    Naiste ostuotsus edu pant
    “Mood on selline, et kõik on kogu aeg moes,” ütleb Excellent Grupi omanik Erti Kulberg ja lisab, et kliendi eelistuste äraarvamine on tänamatu töö. Võib juhtuda, et kliendi soosingusse satub hoopis tavaline jalats, mitte eeldatud moekas jalanõu. Klient soovib tema sõnul iga kuue nädala tagant uusi tooteid. Erinevatel turgudel on kliendi jalavarju maitse võrdlemisi sarnane, suurim vahe peitub aga kontsas – nimelt meeldib skandinaavlasele madal ja mugav, britile aga kõrge konts.Mis jalatsiäri Kulbergi sõnul atraktiivseks ja samas ka problemaatiliseks teeb, on see, et 50%   kliendi otsusest sõltub emotsioonist. Nagu jalatsiärimees väljendub: “Jumal taevas teab, mis tujuga daam ostma tuleb.”Naiste ostuotsused on jalatsiäris aga määrava tähtsusega, sest 80 protsenti toodangust ostavad just nemad, 20 protsenti mehed. “Kui peaksime meeste peale lootma, siis vaevalt me seda artiklit siin teeksime,” tõdeb Kulberg. Ta lisab, et ka suurele osale meestest ostab jalatsid just abikaasa. See on ka tema arvates põhjus, miks meeste jalatsivalik nii tagasihoidlik kipub olema.
     
    Mis on mis
    Excellent Grupp AS
    Vahendab Balti riikidesse Rootsi Vagabond International AB jalatseid ja Hollandi firma Bronx Fashioni tooteid, viimaseid lisaks ka Poola, Ukraina ja Venemaa turule. Müüb omamärgitooteid suurtele kaubanduskettidele.Asutatud: 1993Omanik ja juht: Erti Kulberg
    Tulemused 2012. aKäive 2,3 mln eurot, kasv aastaga 31%. Aasta varem kasvas müügitulu 66%.Kasum 0,55 mln eurot, kasv aastaga 35%.Töötajaid 2.
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Investoreid petnud krüptobörsi eksjuht läheb 25 aastaks vangi
USA Manhattani ringkonnakohus mõistis krüptobörsi FTX asutaja Sam Bankman-Friedi investorite, laenuandjate ja klientide petmise eest 25 aastaks vangi.
USA Manhattani ringkonnakohus mõistis krüptobörsi FTX asutaja Sam Bankman-Friedi investorite, laenuandjate ja klientide petmise eest 25 aastaks vangi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Suur reede raadios: Jüri Ratas Keskerakonna võimust pealinnas
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Tallinnas on toimunud revolutsioon: üle kahe kümnendi püsinud Keskerakonna võim on otsas. Aga kas uus võimuliit leiab neljakesi ka ühisosa?
Eestis tegevuse müünud lihatootja loobus ka Rootsi ärist
Möödunud suvel Eesti Rakvere lihakombinaadi müünud Soome toidutootja HKScan on nüüd ära müünud ka tegevuse Rootsis.
Möödunud suvel Eesti Rakvere lihakombinaadi müünud Soome toidutootja HKScan on nüüd ära müünud ka tegevuse Rootsis.