Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Statoil: autogaas kaotab eelise
Kuigi Alexela avab Eestis järjest uusi gaasitanklaid, ei pea konkurent Statoil vedelgaasi (LPG) müüki Eestis perspektiivseks. Statoili hinnangul hoolitseb riik vedelgaasi suure populaarsuse korral, et selle kütuseliigi hinnaeelis kaoks, kirjutas portaal logistikauudised.ee.
Statoil ei pea LPG müüki Eestis perspektiivseks, sest lähitulevikus on põhjust eeldada, et autogaasi aktsiisimäärad tõusevad ja autogaasi hinnaeelis võrreldes teiste fossiilsete kütustega kaob. Statoil Fuel & Retail Eesti ASi mootorikütuste müügidirektori Meelis Miguri sõnul on Leedu ja Rootsi kogemus näidanud, et kui LPG osakaal mootorikütustest peaks kasvama, siis tõstetakse ka makse.
LPG ehk autogaasi hind on Eestis praegu soodsam just tänu madalamatele maksudele. Statoili andmetel moodustab vedelgaasi aktsiisimäär vaid 26,5% diislikütuse aktsiisimäärast. Samas näeb Euroopa Komisjon oma praeguses kavas ette kehtestada 2018. aastaks LPG-le aktsiisimaksu miinimummääraks 500 eurot/1000 kg, millega sisuliselt võrdsustatakse LPG maksumäär teiste fossiilsete kütustega.
“Samuti on Eesti riik vastuses meie küsimusele seoses LPG maksustamisega andnud selgelt mõista, et kui gaasiliste mootorikütuste tarbimine peaks Eestis järsult kasvama, võib eeldada aktsiisimäärade kiiremat korrigeerimist. See on ka loogiline, sest vastasel juhul kaotaks riik eelarvetulu,” rääkis Migur.
Riik kaotaks 16–39 miljonit aastas. Eestis on vedelgaasi osatähtsus mootorikütuste tarbimises alla protsendi, Lätis 4%, Leedus aga juba 13%. Lätis kasvas LPG müügimaht 2012. aastal ca 50%, ületades sellega ligi kümme korda diislikütuse kasvu. Leedus on pärast LPG autogaasi aktsiisitasu tõstmist LPG turumaht viimastel aastatel kahanenud.
Migur kirjeldas, et Statoil on analüüsinud LPG kasvu võimalikku mõju ka Eesti aktsiisituludele olukorras, mil mootorikütuste turumaht jääks samaks, aga mootorikütuste liikide tarbimise struktuur oleks sarnane Läti või Leeduga. “Võtmata arvesse LPG mõneti madalamat kütteväärtust jms, siis lihtsustatud kalkulatsioon näitab, et Lätiga sarnane muster vähendaks riigieelarve tulusid aastas 16,1 miljoni euro võrra ja Leedu tasemele jõudmine 38,7 miljonit eurot,” selgitas Migur. “Vedelgaasiseadmete paigaldamine vajab 1000–2000eurost investeeringut ja see on tasuv ainult juhul, kui säilib märkimisväärne hinnaeelis,” võttis Migur kokku.
Taust
Alexela rajab uusi tanklaid
Alexela Oili kava järgi on neil järgmise aasta lõpuks 25 tanklast koosnev vedelgaasi tanklate kett. See tähendab, et tänavu ja järgmisel aastal tuleb avada 20 uut tanklat.“Põhimõte on, et saaksime pakkuda gaasi üle riigi, mitte ainult Tartus ja Tallinnas. Hinnasäästu efekt tekibki rohkem maa piirkonnas, kus sõidud on pikemad,” ütles Alexela Oili müügidirektor Marek Miller.