• OMX Baltic−0,04%302,02
  • OMX Riga0,02%893,1
  • OMX Tallinn−0,01%2 069,25
  • OMX Vilnius0,33%1 201,53
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,25%8 738,92
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,75
  • OMX Baltic−0,04%302,02
  • OMX Riga0,02%893,1
  • OMX Tallinn−0,01%2 069,25
  • OMX Vilnius0,33%1 201,53
  • S&P 5000,52%6 204,95
  • DOW 300,63%44 094,77
  • Nasdaq 0,47%20 369,73
  • FTSE 100−0,25%8 738,92
  • Nikkei 225−1,24%39 986,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,17
  • EUR/RUB0,00%92,75
  • 02.12.13, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Automaks pole Ligi eraasi

Riigieelarve tasakaalustamine pole ülesanne, mille eest rahandusminister Jürgen ­Ligi peab üksi seisma ja vastutama. Ligi partei- ja koalitsioonikaaslastel, kes firmaautode maksumuudatuste eelnõu tagasivõtmisega eelarvesse ­augu lõid, tuleb välja käia toekamaid katteallikaid kui Kreeka võlakirjade intressitulu tagastamata jätmine või lisadividendid riigifirmadest, mida justkui saab ja siis jälle ei saa ­augu katteks kasutada.  Sest auk on päris.
Euroopa Komisjon kirjutas hiljuti Eesti kohta, et muu ­Euroopaga võrreldes on tööjõud ja juba ka tarbimine kõrgelt maksustatud. Siit on täiendavat maksutulu raske leida. Autode maksustamisest nenditakse, et uute autode park on Eestis kõige esinduslikum ja teiste riikidega võrreldes suurim saastaja, kuid maksuhooba, mis inimeste käitumist muudaks, pole otseselt rakendatud. Kütuseaktsiis üksi ei näi mõjuvat.
Kõik maksud pole saatanast. Ligi on Euroopa Komisjoni ­autode maksustamise ettepanekuid tuliselt tõrjunud, viidates Eesti hajaasustusele. Niisamuti kui varamakse, väites, et selleks oleme alles liiga vaesed. Kuskilt peab aga ka Eesti riik maksutulu saama, kõik maksud ei saa olla saatanast.
Kokkulepe on keerulisem, kui populaarsuspunktide nimel on maha mängitud näiteks maamaks kui võimalus eelarve tulubaasi laiendada maksu­allikaga, mis riigist jalga lasta ei saa ja tooks tulu moel, mis majandust ei kahjusta. Või kui ikka on alles eluasemelaenude intressisoodustus, ehkki Euroopa Komisjon hoiatab juba uue kinnisvara/laenuralli eest. Või kui nui neljaks peab tulumaksumäära kärpima, ehkki OECD soovitab selle asemel tõsta maksuvaba miinimumi, et eelkõige madalapalgaliste makse kergendada.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Eesti ei pea autodelt rohkem maksutulu kasseerima põhjusel, et muu Euroopa seda teeb. Mullu valminud raporti “Tax Reforms in EU Member States 2012” järgi olid vaid Eesti ja Leedu, kes seda võimalust ei kasutanud. Lätis tögatavat Eestit autode offshore’iks.
Automaks tuleb lõpuks niikuinii. Samas: miks ikkagi peab ettevõtjal auto soetamine soodsam olema kui eraisikul – ja mida uhkem auto, seda suurem vahe. Lisaks oli käibemaksumuudatuste eelnõu seletuskirjast lugeda, et aasta alguses oli Eestis 5600 ettevõtet, mille mullune käive oli alla 1000 ­euro, kuid mille omanduses oli keskmiselt 1,3 sõidukit.
Praegu on kriitikatorm puhkenud ennekõike kiirustamise pärast. Minister  pakub aruteludeks kevadeni ajapikendust. Ärgem siis raisakem seda aega rahandusministri persooni materdamisele. Eelarvet ei aita see kuidagi.
Viimaks, kui automaksu rahandusminister Jürgen Ligi ajal ei tule, siis tuleb see mõne järgmise ministri ajal, kelle isik debatti ära ei kaaperda.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 20 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele