• OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • OMX Baltic−0,08%302,85
  • OMX Riga0,05%869,91
  • OMX Tallinn−0,29%1 989,15
  • OMX Vilnius0,16%1 197,64
  • S&P 500−0,07%5 659,91
  • DOW 30−0,29%41 249,38
  • Nasdaq 0,00%17 928,92
  • FTSE 1000,27%8 554,8
  • Nikkei 2251,56%37 503,33
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,89
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%92,8
  • 10.12.13, 23:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Pakenditootja: masu mõjus meile positiivselt, kasum kasvas hüppeliselt

Pakenditootja AS A&R Carton ekspordib lähiriikide kõrval näiteks USAsse ja Gröönimaale – pelgalt Eestis tootmine oleks võimatu võimsa masinapargi tõttu, väikesed tootmismahud tulu ei too. Ekspordile andis aga hoogu hiljutine majanduskriis.
Ettevõtte Tabasalus asuvast tehasest käib aastas läbi umbes 4000 tonni ehk 25 miljonit poognat kartongi, töötajaid on kokku 41. Aktsiaseltsi juht Margus Üürike kiidab, et tegevus liigub tõusutrendis.
Olete üleeuroopalise A&R Carton grupi tütarettevõte. Miks on kasulik pakendeid toota just Eestis? Tegutseme juba aastast 1994, kui leiti, et siin on arenev turg ja tööjõukulud on madalad. Sealt edasi on meie käive aasta-aastalt kasvanud. Masu oli meile positiivne. Euroopas hakati aina enam kulude kokkuhoiu peale mõtlema ja meie mahud aina suurenesid.
Masu ja kasv ühes lauses, kõlab kummaliselt. Sektori eripära? Pigem hakati suuremates riikides vaatama, kuidas kulusid optimeerida. Langeval turul oli võimalik veel siin, Eestis kasumit teenida. Rootsis ja Norras toimus tõsine tootmise kokkutõmbamine ja väljaviimine odavama tootmiskuludega piirkondadesse. Tegelesime efektiivsemaks muutumisega, näiteks tõime paar olulist masinat juurde. Samal ajal vähendamise töötajate arvu ja tootlikkus ühe töötaja kohta kasvas. Hüppeliselt kasvas ka kasum.
Masust räägitakse minevikuvormis. Kuidas on teie konkurentsieelisega? Meil on jätkuvalt edumaa. Isegi oma vanemate masinatega suudame teha paremaid tulemusi kui lähiriikide konkurendid, küsimus on töö efektiivsuses. Analoogne hüpe on lähiriikides veel teostamata.
Kuidas üldse väliskliente leiate? Eri riikides on esindajad, kes müügipakkumisi vahendavad.
Peamised sihtriigid on Skandinaavia riigid, ent mida viite näiteks Gröönimaale või USAsse? Gröönimaale kalatoodete pakendeid. Klient asub Norras, aga ütleb: saatke kaup Gröönimaale, võtame sealt laevaga peale. USAs on suur ostja firma, mis vajab kommikarpe.
Eesti turu osakaal teie läbimüügis pidevalt väheneb. Keskendute vaid ekspordile? 2007. aastal oli eksport 25 protsenti, möödunud aastal 85–87 protsenti. Välisturgudel on küpsemad ja suuremad ettevõtted. Seal on rahulikum ja stabiilsem. Nad saavad aru tooteplaanidest, mille põhjal on võimalik planeerida. Kuna oleme orienteeritud masstootmisele, sobivad nende mahud meile.
Eestis konkurente napib? Eestis ei ole rohkem firmasid, kes tegeleks vaid pakendiga. Tegeletakse muude asjade kõrval. Näiteks Printcenter. Meie konkurendid on Soomes, Lätis ja Leedus.
Ruumi väiksematele
AS A&R Carton toodab kodumaal pakendeid näiteks Balbiinole. Kuna viimane on suurtootja, on koostöö võimalik.Väiksemate ettevõtetega poleks koostöö aga kasumlik. Margus Üürike osutab oma kirjutuslauale, mida võrdleb kujutletavalt ühe poognaga. Talle helistas üks baariomanik, kel oli enda meelest suurtellimus: 10 000 õlletopsi alust. “Võtame selle laua, siia mahub 100 alust. 10 000 jagatud 100ga – see teeb 100 poognat.” Ta sõnab, et selle pärast ei tasu liigutamagi hakata, paarsada poognat võib kuluda katsetamaks, kuidas värvid trükkimiseks paika panna. “Et suured masinad tööle panna ja raha teenida, peaks materjali olema tonnides. Kui Valgevenesse tellitakse 13 miljonit karpi pesupulbri tarbeks, on see hoopis teine tera.”Siin oleks Eestis turunišš paljudele väiksematele tegijatele.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele