Edukas ettevõtja ei müü mitte oma häid asju, vaid nendega saavutatavat tulemust, leiab 15 aastat tagasi asutatud metallaaedade tootja Aldermani Metall OÜ juhataja ja omanik Toomas Sild.
Toomas Silla eduka äri kolm alustala:
1. Kirg oma töö vastu. Tehke seda, mida tahate südamest teha ja ärge jälgige liiga pingsalt kontole laekuvat rahanumbrit. Ainult raha omamine ei tee õnnelikuks, aga oma töös õnnetunnet kogev inimene on tavalisest "harju keskmisest" palju loovam ning produktiivsem. Oma tööd armastavad inimesed tõmbavad ka teisi omasuguseid ning see loob ettevõttesse väga mõnusa, loomingulise ja vaba õhkkonna, mida tajuvad ka kliendid. Ning päeva lõpuks - rahulolevad kliendid tasustavad alati heldemalt kui õnnetud ostjad.
2. Eristuge, looge oma kvaliteetne bränd. Näiteks meil on oma tiib- ja liugväravaautomaatika, samuti väravad, millele anname Eestis ainulaadse 10-aastase garantii. Ükski teine ettevõte, isegi mitte tuntud saksa tootjad, ei julge oma väravaautomaatikale anda enam kui 5-aastast garantiid. Seega oleme oma turusegmendis täiesti ainulaadne ja parima hinna ning väärtuse suhet pakkuv tootja, kuid seejuures pole meie hinnad sugugi kõige kallimad.
3. Edu saabudes ei tasu nina püsti ajada ega iga hinna eest laieneda. Öeldakse, et profiks saamine eeldab vähemalt 7-aastast töökogemust ja vähemalt 7000 töötundi pühendumust. Profiks ei saada üleöö. Püsiva edu alus on ikka töö, jätkuv kirg selle vastu, uudishimu ja soov õppida ning järjepidevalt areneda. Areng ei tähenda alati ettevõtte laiendamist - väikses firmas on töötajatel tihti palju lahedam ja mõnusam oma tööd nautida ning uusi väljakutseid vastu võtta, selmet tegutseda mutrikesena suures masinavärgis. Edukas ettevõte pakub kliendile parimaid lahendusi, mitte ei müü oma häid tooteid: näiteks massaazitool tõstab kasutajal füüsilist ja vaimset toonust, hoiab kokku aega ja raha massööri juures käimise arvelt ning parandab elukvaliteeti. See ei ole lihtsalt toode, vaid investeering paremasse päeva ning tervemasse homsesse, mis teenib end kuhjaga tasa.
Kriis andis parimad õppetunnid.
Toomas Silt räägib, et Aldermani eelkäija AS Numas alustas garaaziukse- ja väravaautomaatika müügiga ühena esimestest Eestis juba 1994.a. Algus oli raske ja nõudis tõsist pingutust, kuid konkurents polnud eriti tihe ja viie aastaga sai äri hoo sisse. Käive kasvas kiiresti. "Suurim õnnestumine oli töötava meeskonna kokku panemine ja rendipindadelt välja kolimine: 2000.aaastal ostsin laenuga Nõmmel Kadaka tee ääres endise ETK Autobaasi territooriumil metallitsehhi koos kinnistuga ning ehitasin sinna ka kontori," räägib ta. "Kõik vabad vahendid kulusid kaks aastat järjest ehitamisele ja sisustamisele ning ka järgmised aastad nõudsid tõsist pingutust, et järsu laenumaksete graafikuga sammu pidada. Õnneks aga oli ehitussektor kasvulainel ning 2004. aastal sai tehtud kinnistu ostu viimane laenumakse."
Oma tootmispinna ja kontori olemasolu õigustas Silla sõnul end eriti masuaastatel, kuigi ühte sidusettevõttet saneerimisest ja hilisemast pankrotist see siiski ei päästnud. Rendipindade kasutamisel kujunenuks aga majanduslikult raske aja üleelamine palju keerukamaks. "Suurima õppetunni tõi masu: valusad otsused tulnuks teha kiiresti ja kõhklemata. Samas oli aga õige viia jätkuvalt kahjumiga töötava ettevõtte pankrotiavaldus ise sisse ning otsusega mitte venitada, sest see lubas sirge seljaga teiste ettevõtete tööd jätkata."
Autor: Rivo Sarapik, Urve Vilk
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!