Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Šoti miljardär siseneb Eesti bussiveoärisse

    Šotlasest miljardär ja Stagecoach Groupi juhatuse esimees Brian Souter .Foto: AFP PHOTO/ANDY BUCHANAN

    Soome ja Poola bussiveoturul jõuliselt toimetav šotlasest miljardär Brian Souter on astunud esimesed sammud ka Eestis.

    Oktoobri alguses hakkavad kehtima riigikogu eelmise koosseisu vastu võetud ühistranspordiseaduse muudatused ning see avab turu kommertsveoliinidele. Kui kehtiva seadusega saab liiniluba omav vedaja teenindada liini nii kaua, kui soovib, ja teiste ettevõtete võimalus konkurentsi pakkuda on suhteliselt väike, siis uue korra kohaselt saavad konkurendid võimaluse pakkuda konkurentsi vähemalt samaväärsetel või parematel veotingimustel.
    Sügisene turu avanemine on kindlasti üks põhjus, miks Soome bussiveoturu pea peale keeranud Souter on sihikule võtnud Eesti. Aprillis registreeriti äriregistris Bus Transport Holding OÜ, mille juhatuses on Souteri osalusega Poola Polski Busi ja Soome Onnibussiga seotud inimesed. Eelmisel nädalal väljastati ettevõttele rahvusvahelise sõitjateveo tegevusluba ja  juba on siin märgatud kahekorruselisi punaseid busse, neist osal küljes Poola numbrimärgid.
    Avatud turu kutse
    Bus Transport Holding OÜ juhatuse liikmetele Barry Dennis Pybisile ja Lauri Tapio Ilmari Helkele saadetud küsimustele paari päeva jooksul vastuseid ei tulnud. Ettevõtte asutaja ja praeguse omaniku, Advokaadibüroo Deloitte Legal jurist Kadri Rebane vastas, et advokaadibüroo tegutseb kliendi huvides ning nõustab klienti tema äriprojektides. “Mõistetavalt ei ole meil võimalik praegu konfidentsiaalsusest tulenevalt teemat lähemalt kommenteerida,” märkis ta.
    Souteri investeerimisfirma Souter Investmentsi investreeringute juht John Berthinussen märkis, et nad tegelevad uute turgude hindamisega, eriti nendega, mida iseloomustavad avatud ja läbipaistavad äritavad. Samuti turgudega, kus pooldatakse vaba kaubandust ja konkurentsi ning kus tervitatakse investeeringuid ja innovatsiooni. “Me ei saa siiski kommenteerida spekulatsioone Balti turgude kohta. Me oleme jätkuvalt keskendunud kasvamisele ja laienemisele,” sõnas Berthinussen.
    Kuid mis juhtus Soomes pärast Souteri ettevõtte tulekut? Soomes oli aastakümnetega välja kujunenud traditsiooniline pereettevõtlusel põhinev bussiliiklus. Paari aasta eest tuli Souter sisuliselt Ryanairi kontseptsiooniga turule ja lõi selle totaalselt segi.
    Konkurentid meeleheitel
    Pilet Onnibusiga moodustab umbes veerandi teiste bussifirmade ja ka rongi piletihinnast, iseloomustas olukorda turismiveebikülje Expat Finland asutaja Stuart Allt.
    “Neil on nii head kui ja halvad küljed. See on tore, et saad osta odava bussipileti, aga konkurentidele on see katastroof. Ettevõtted koondavad praegu töötajaid ja inimesed on meeleheitel. Kuid Onnibus on edukas ja laieneb. Neil on palju kliente ja nad on kasumlikud,” kirjeldas Allt.
    Hansabuss ASi omanik Neeme Tammis on oma Soome tuttavatelt kuulnud, mis seal Souteri tulekuga juhtus. Onnibussi nimetatakse odavbussifirmaks ning ettevõttel on soov saada Soome  suurimaks bussifirmaks.Ka ei ole Souteri firmadel mingi probleem osta korraga välja 20–25 bussi.
    Tammise arvates võiks uut tegijat eelkõige huvitada Tallinna–Tartu liin ning rahvusvahelised Tallinna–Riia ja Tartu–Riia liin.
    Mootor Grupi omanik Hugo Osula sõnas, et nemad positsioneerivad ennast Lux Expressiga kvaliteetsema bussisõidu pakkujana, kuid kindlasti satuvad Souteri tulekuga kõik Eesti kommertsliinide vedajad suure surve alla. Lux Ekspress ja Polski Bus on praegu kõvad konkurendid Poola turul.
    Milliseks muutub Eesti kommertsbussiveo turg Souteri tulekuga, ei oska keegi veel ennustada.
     
    Kommentaarid
     
    John Berthinussen, Souter Investmentsi investeeringute juht
    Alati on spekulatsioonid selle üle, millistele uutele turgudele Souter Investments siseneb ja alustab uut ettevõtet, sest tegemist on eduka ja areneva ettevõttega, mis on kiiresti kasvanud. Nagu te ka eeldate, siis me jätkame uute turgude hindamisega, eriti nendega, mida iseloomustab avatud ja läbipaistavad äritavad. Samuti nende turgude, kus pooldatakse vaba kaubandust ja konkurentsi ja kes tervitavad investeeringud ja innovatsioon. Me ei saa siiski kommenteerida spekulatsioone konkreetsete ehk Balti turgude kohta. Me oleme jätkuvalt keskendunud kasvamisele ja laienemisele. Samuti me jätkame investeeringuid seal kus oleme turuliidrid: PolskiBus.com Poolas, OnniBus.com Soomes ja ManaBus.com Uus-Meremaal.
     
    Stuart Allt, turismiveebilehekülje Expat Finland asutaja               
    Olen elanud Soomes 15 aastat ja Soome majandus on praegu kohutavas seisus. Mis puudutab Onnibusi, siis see on oluline küsimus Soomes. Neil on nii head kui ja halvad küljed.
    Pilet Onnibusiga moodustab umbes veerandi teiste bussifirmade ja ka rongi piletihindadest. See on tore, et saad osta odava bussipileti, aga konkurentide jaoks on see katastroof. Ettevõtted koondavad praegu töötajaid ning inimesed on meeleheitel. Nad on nõus kogemuste saamiseks töötama tasuta. Mina töötan iseenda jaoks ehk olen ettevõtja, mul on vaja makse maksta ja ma ei saa töötada tasuta ja ma ei suuda konkureerida nendega, kes töötavad tasuta. See on tõesti jube. Kuid Onnibus on edukas ja laieneb. Neil on palju kliente ja nad on kasumlikud.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Tuuleaktsiatele hakkab peatselt puhuma pärituul
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Nädala lood: helesinine Hispaania unistus ja 650 töökoha kadumine Eestis
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.
Ärimehed tegid vanast koolihoonest suure hooldekodu
Mõned aastad tagasi ostsid Lääne-Virumaa õppehoone kaks ettevõtjat Raivo Pihelgas ja Jaanus Valk, kes nüüd on avamas seal enam kui 130kohalist hooldekodu.
Mõned aastad tagasi ostsid Lääne-Virumaa õppehoone kaks ettevõtjat Raivo Pihelgas ja Jaanus Valk, kes nüüd on avamas seal enam kui 130kohalist hooldekodu.