Äripäev • 12 oktoober 2015

Jakunin tõmbas Vene riigiraudtee puukidel vaiba alt

Vladimir Jakunin  Foto: epa

Augusti lõpus Venemaa Raudteede juhi kohalt taandatud Vladimir Jakunini lahkumine paiskab segi riigimonopoli külge kasvanud favoriitide ja lepinguliste kaardid – keegi ei tea veel, mis neid ootab, rääkis Venemaa ärilehele Vedomosti üks riigimonopoli endiseid töötajaid.

Praeguste Venemaa Raudteedega sõlmitud lepingute teised osapooled on enamasti Jakunini endised nõunikud, abid või lihtsalt tuttavad, lepingud on sõlmitud aastateks ning nende kogusumma ulatub üle 360 miljardi rubla (umbes 5 miljardit eurot). Võrdluseks: Venemaa Raudteede terve 2014. aasta investeerimisprogramm on veidi üle 400 miljardi rubla (5,6 mld eurot). 

Fakt on see, et Jakunini lahkumine tuli lepingupartneritele ootamatult ja oli ebameeldiv üllatus.

Miks Jakunin ikkagi lahkus?

Tuttavad räägivad, et tema lahkumisel oli mitu põhjust: üks oli kindlasti erimeelsus valitsusega riigiraha pärast, mida Venemaa Raudteedele lubati vähem kui oodati. Teisest küljest mängisid rolli emotsioonid – Jakunin on korduvalt ähvardanud, et lahkub ametist, kui tema sõna maksma ei pääse. Näiteks rääkis ta oma lahkumisest, kui valitsus plaanis hakata avalikustama riigifirma juhtide tulusid – hiljem Jakunin siiski leebus ja ütles, et avalikustab oma tulud, kui riik nii otsustab.

Jakunin valis ehitajaid lähiringist

Näiteks kodanik Antipov, kes oli juba 1970ndatel BAMi ehitamas, sai oma firmale BAMi ja Transsibiri kaasajastamislepingu aastateks 2014-2017, mille väärtus on 62 miljardit rubla. Tegemist on Jakunini hea tuttavaga.

Kunagi Jakuninile Peterburi külje alla maamaja ehitanud kodanik Vassiljev, kes on ka tema jahisemu, sai 2014-2015 aastaks 8 miljardi rubla eest raudtee-tellimusi. Tänaseni rendivad Jakunin ja Vassiljev ühisettevõttega Peterburi lähedal ligi 56 000 hektarit metsa, et seal jahti pidada.

Tuttavad selgitavad, et Jakunini lahkumise peapõhjus oli seotud sellega, et riigil polnud enam piisavalt raha riigifirmasse pumbata, aga Jakunin oli alati seda meelt, et Venemaa Raudteede areng ja majandusseis pole võimalikud ilma korraliku toeta. Nüüd nõudsid valitsus ja president Venemaa Raudteedelt küll endist efektiivsust ja sotsiaalsete kohustuste täitmist, kuid keelasid kompaniil märkimisväärsed tariifitõusud. Jakuninile oli olukord vastuvõetamatu.

Tuttavate sõnul olevat Jakunin mitu korda öelnud, et lahkub ametist, kui tema seisukoht kedagi ei rahulda. Tema vastasena valitsuses nimetavad tuttavad asepeaminister Arkadi Dvorkovitšit, kes tegi Venemaa Raudteedel sõltumatu auditi.

Jakunin, kel olid tekkinud põhimõttelised vastuolud valitsusega ja kes oli rikkunud suhted paljude Putini lähiringi inimestega, lihtsalt ei saanud enam selles ametis püsida, leiavad tuttavad.

Võimalik intriigipundar

Kindlasti mängisid Jakunini lahkumisel osa ka intriigid, kurdavad Jakunini tuttavad. Kasutades ära Jakunini erimeelsusi võimuladvikuga, sosistasid tema oponendid Putinile, et tema poeg Andrei sai Briti passi. Iseenesest ei peaks selline uudis midagi tähendama, sest Jakunin noorem ajab juba ammu äri Inglismaal, aga nagu räägib presidendi administratsiooni endine kaastöötaja, lõi see uudis teatud emotsionaalse fooni. On ju Vladimir Jakunin tuntud kui väga otsekohene Lääne kriitik.

„Elan välismaal juba seitse aastat. Briti passi saamine on küllalt standardne protseduur. Kui sa elad riigis teatud hulga aastaid, on sul õigus taotleda passi. Siin pole midagi varjata, see aeg saabus, andsin paberid sisse ja sain passi,“ kommenteeris Vedomostile Andrei Jakunin.

Kokkuvõttes sai augustis Venemaa Raudteede uueks presidendiks Oleg Belozerov, kes ei kuulu president Putini isiklike tuttavate ringi. Määrata nii suure ettevõtte juhiks mitte lähiringi inimene on omalaadne eksperiment rakendada riigifirmades suhteid süsteemi „mitte midagi isiklikku“ järgi, kommenteerivad Vedomostiga rääkinud asjatundjad. Kui Belozerov saab oma ülesannetega hakkama, võib seda põhimõtet hakata rakendama ka teiste oluliste riigimonopolide puhul.

Belozerovit nimetatakse kompromisstegelaseks valitsuse ja Putini sõprade vahel, kes juba ammu huvituvad Venemaa Raudteedest, – need on Rotenbergid. Belozerov on nende ammune tuttav Peterburis töötamise ajast.

Hoidis „võõrad“ eemal

Jakunin Putini lähedase tuttavana ei lasknud raudteega seotud lepingute juurde presidendi teisi sõpru, tunnistavad Jakunini tuttavad. Ta juhtis riigimonopoli oma äranägemise järgi ja väljastpoolt kellegagi ei arvestanud – see tõi talle nii mõnegi vaenlase.

Venemaa Raudteede suurim partner, kellega on lepinguid sõlmitud üle 350 miljardi rubla väärtuses, on Jakunini endise nõuniku ja ammuse tuttava Andrei Krapivini poeg ja tema äripartnerid. Suurem osa neist lepingutest on seotud Baikali-Amuuri magistraali (BAM) ja Transsiberi magistraali ehitusega aastail 2014-2017.

Krapivin-vanem, kes suri selle aasta aprillis, langetas nõunikuna Venemaa Raudteede suurehituste kohta palju otsuseid. Jakunin on kunagi öelnud, et Krapivin on tema vana tuttav, kes valdab hästi pangandusteemat.

Panganduskogemus on Krapivinil järgmine: 2007. aastast, olles samal ajal Jakunini nõunik, sai temast ka Moskva äripanga STB juhi German Gorbuntsovi partner. Reuters kirjutas, et Venemaa Raudteed hoidis selles pangas märkimisväärset hulka raha, kuid suhted kliendi ja panga vahel jahenesid 2008. aastal, kui selgus, et pank ei suuda riigimonopolile tagastada miljardidollarilist deposiiti. Pankur Gorbuntsovi vastu algatati Venemaal ja ka Moldaavias kriminaalasi.

2012. aastal elas pankur imekombel üle talle Londonis tehtud atentaadi ning esitas 2014. aastal Reutersile pangaväljavõtted, mis tõendavad, et STB arvetelt on aastatel 2007-2013 Venemaa Raudteedelt saadud 2,5 miljardit dollarit liikunud erinevatele firmadele, millest mitut juhtisid variisikud.

Võidukas hanketiim

Krapivini poeg Aleksei ja tema äripartnerid Valeri Markelov, Boris Ušerovitš ja Juri Obodovski on aga regulaarselt võitnud Venemaa Raudteede korraldatud suurhankeid, kus on mängus sajad miljardid rublad.

Näiteks 2014. aastal sõlmis nende meeste osalusega Bamstroimehanizatsija lepingu ehitada ja remontida 44 miljardi rubla eest BAMil ja Transsiberi magistraalil kuni 2017. aastani. Firma osaleb ka konsortsiumis, mis remondib neid raudteemagistraale 134 miljardi rubla eest.

Huvitav on aga märkida, et kuu aega enne Venemaa Raudteedega lepingu saamist vahetas Bamstroimehanizatsija omanikke – peaaegu 80% ettevõttest läks Neitsisaartel registreeritud offshore-firmale Evling Business Inc. Müüja oli nõukogudeaegne BAMiga seotud tegelane, kes oli Venemaa Raudteede lepingupartner. Selle aasta algusest kuuluvad maksuvaba ettevõtte juhatusse Krapivin, Markelov ja Obodovski, kellest ükski ei tahtnud Vedomostile midagi kommenteerida.

Vanema Krapivini surm ja Jakunini lahkumine võib selle äriseltskonna positsioone väga nõrgendada ning mängu on oodata nii mõndagi uut tugevat tegijat. Seni pole Bamstroimehanizatsija müümise kuuldusi levinud, kuid pole välistatud selle ettevõtte järjekordne omanikuvahetus, kirjutab Vedomosti.

Uued rööpaseadjad juba ootavad

Venemaa Raudteede ehituslepingute turgu hakatakse peagi ümber jagama ja ukse taga on juba järjekord, märkis raudteefirma endine töötaja. Üks esimesi ja suuremaid huvilisi on Putini judopartner Arkadi Rotenberg koos poja Igoriga. Isale kuulub ehitusfirma Stroigazmontaž, kellel on suured lepingud Gazpromiga. Poeg omandas hiljuti osaluse Mostotrestis, Venemaa ühes suuremas transporditaristu ehitusega tegelevas firmas.

Rotenbergid on juba ammu raudteele tikkunud: 2004. aastal sai Igor Venemaa Raudteede asepresidendiks, juhtides lisaks ka Moskva-Peterburi kiirmagistraali töörühma. Vaid aasta hiljem lahkus ta raudtee-ettevõttest, sest ei klappinud Jakuniniga, kellest oli saanud ettevõtte president. Informeeritud allikate väitel pole Arkadi Rotenberg seda ebaõiglust unustanud.

Mõni aasta hiljem oli veel üks õnnetu lugu. 2011. aastal üritas Transstroimehanizatsija, mõlemale Rotenbergile kuulunud Mostotresti tütar, saada 47 miljardit rubla väärt raudteelõigu ehitamislepingut, kuid ei kvalifitseerunud isegi konkursil osalema.

Nüüd on nad ilmselt oma aja ära oodanud, sest Venemaa Raudteid juhib nende pere ammune tuttav Oleg Belozerov.

On kuidas on, aga raudteemiljardite saatus otsustatakse lõpuks ikkagi Kremlis.

Hetkel kuum