Ave Lepik • 22 veebruar 2016

Läti TV: endine raudteejuht tegi 7 eurost 1,2 miljonit

Läti Raudteede endine juht Ugis Magonis aastal 2013. pressikonverentsil.  Foto: YouTube

Läti riikliku raudteefirma Latvijas Dzelzceļš (LDz) endine juht Ugis Magonis müüs eelmisel aastal oma 7 eurot väärt osaluse erafirmas ulmelise 1,2 miljoni euro eest, vahendas eile õhtul Läti telesaade "De Facto".

Ugis Magonis tõusis Eestis ja Lätis meedia keskpunkti läinud aasta augustis, kui Läti korruptsiooniga võitlemise büroo KNAB algatas tema suhtes kriminaaluurimise seoses suures koguses altkäemaksu võtmise kahtlusega.

Magonis vahistati augusti algul kahtlustatuna selles, et ta sõlmis altkäemaksu eest tehingu Eesti transiidiettevõtjale Oleg Ossinovskile kuuluva ettevõttega Skinest ning ostis riigifirma esindajana neilt neli kasutatud vedurit. Magonis tabati oma autos teel Tallinnast Riiga ning tema juurest leiti kinnipidamisel 500 000 eurot sularaha.

Magonis müüs mullu 1,2 miljoni euro eest osaluse Uuralites Tšeljabinskis registreeritud firmas. Kurioosne on see, et tegelikult on osalus hinnatud vaid 7 eurole ning firma enda majandusnäitajad on lausa erakordselt kehvad: 2014. aastal tõi ettevõte 3130eurose käibe juures kahjumit 1,03 miljonit eurot, vahendas Läti TV saade.

Eelmise aasta novembris esitas Magonis majandusaasta aruande, millest selgub, et talle on tehtud 1,2miljoniline ülekanne Küprosel registreeritud firmast Claresanto Investments. Magonis kinnitas Läti saatele, et raha tuli Venemaa ettevõttes osaluse müügist.

Magonis omandas 2012. aastal 10% osaluse Tšeljabinskis registreeritud Kolmandas Kaubavedude Kompaniis. Toona oli tema osaluse nominaalväärtus 30 eurot. Rubla kursi kukkumise tõttu eelmise aasta jaanuaris kahanes see summa 17 eurole. Eelmisel aastal aga müüs Magonis oma 10protsendisest osalusest 4% Küprose firmale.

Läti ajakirjanikel tekkis küsimus, mil moel sai Magonis selle müügiga teenida 1,2 miljonit eurot. Liiati on raudtee eksjuht ise vähem kui kolm aastat tagasi öelnud, et dividende sellest ettevõttest ei ole loota niipea, kuna „projekt on uus, vaja on arendada tehnoloogiaid ja kohandada seda raudteesektoriga, mis on pikk protsess, kuna selles valdkonnas ei juhtu midagi kiirelt“.

Ka ettevõtte käive on aastatega katastroofiliselt kahanenud: 7,5 miljonilt eurolt 2012. aastal langes 3300 eurole 2014. aastal. Kasum enne makse oli samuti miinusmärgiga. Ettevõtte vara koosneb peamiselt nõuetest, masendavalt suurest krediidisummast ja negatiivsest omakapitalist, kirjeldas Läti TV saade. Ja isegi kui Magonis suutis müüa oma 4% osaluse 1,2 miljoni euro eest, on raske ette kujutada, et ükski asjatundja hindaks sellise firma 30 miljonile eurole.

Ostja on Küprosel registreeritud Claresanto Investments, mida esindab šveitslane Anselm Oskar Schmucki. Schmucki on aastaid töötanud Venemaal pankurina. Paraku loobus ta Läti TV pakutud võimalusest selgitada, miks ta maksis sellise ulmesumma osaluse eest ettevõttes, mille finantsnäitajad on pehmelt öeldes haledad. „Me pole riigifirma, vaid erainvestorid. Seepärast ei saa avada kõiki oma tehingute tagamaid,“ märkis Schmucki.

Telesaade "De Facto" rõhutas ka, et Küprose firma, kust tuli Magonisele 1,2 miljoni eurone ülekanne, sai 2014. aastal õiguse rajada uusi terminale Riia põhjaosas Kundziņsala kaubasadamas.

Hetkel kuum