Riik plaanib Eesti Raudteele muude eelarveridade ülejäägi arvelt juurde anda 8 miljonit eurot, et riikliku taristufirma finantside tasakaal säiliks.
"Sellise ettepaneku saatis majandus- ja kommunikatsiooniministeerium rahandusministeeriumile," kinnitas ministeeriumi raudteetalituse juhataja Indrek Laineveer.
Plaan saab teoks, kui riigikogu otsustab tänavust riigieelarve seadust muuta. Nimelt on majandusministeeriumi haldusalas raha üle jäänud – 5 miljonit Rail Balticu edasilükkumise arvelt ning kolm miljonit odavama teehoolde tõttu.
Seaduse järgi on riigil aga kohustus tagada avaliku raudtee majandaja ehk Eesti Raudtee eelarvetasakaal. Kohustuse mõte son selles, et pakutava teenuse kvaliteet säiliks. See põhimõte on raiutud nii Eesti kohalikesse seadustesse kui ka eurodirektiividesse.
Majandusministeeriumi osakonnajuhataja Laineveeri hinnangul on raha liigutamine hea mõte. "Sel viisil saaks riik raudteeinfrastruktuuri-ettevõtja eelarvetasakaalu tagada nende vahendite arvelt, mis mujal jääks kasutamata," rääkis ta.
Eesti Raudtee pole oma tulemustest poolest juba aastaid erilist põhjust rõõmustamiseks andnud. Mullu veeti riigifirma taristul 12,52 miljonit tonni kaupa, mida oli 18,7% aasta varasemast vähem. Transiidimahud vähenesid 29% 8,03 miljonile tonnile.
Ka finantsseis pole kiita. Kui veel 2015. aastal oli firma käive 43,9 miljonit eurot, siis mullu vaid 33 miljonit. Koondkahjum ulatus mullu 10,8 miljoni euroni, tunamullu suudeti tulemuseks saavutada veel 6,3miljonine kahjum.
Seotud lood
Ettemaksed on tehingute tegemisel tavalised, kuid samas kaasnevad nendega alati ka riskid. Pole just harvad olukorrad, kus tarnija ei suuda finantsraskuste või tarneahela häirete tõttu tellimust täita, misjärel võivad ettevõtted oma rahast ilma jääda. Balti riikides tegutsev krediidikindlustusmaakler Credeo pakub koostöös Allianz Trade’iga, üleilmse juhtivettevõttega krediidikindlustuse valdkonnas, ettemaksete kindlustamise teenust, mis pakub lisakaitset just selliste olukordade puhul.