Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Suur kahtlustus: kindlustusfirmad eelistavad ümbrikupalka

    Liikluskindlustusseltsid eelistavad koostööd ümbrikupalga maksjatega, leiab autode müügi- ja teenindusettevõtete liit AMTEL. Liidu sõnul on see nii ebamoraalne kui ka ausat konkurentsi solkiv, ent seltside sõnul ei ole asi nende kontrolli all.

    Eesti kindlustusseltside liidu juhatuse liige Lauri Potsepp ütles, et niikaua, kuni riik lubab ümbrikupalga maksjatel tegutseda, võib selliseid firmasid ka koostööpartneritena kasutada. „See on maksuameti, mitte kindlustusseltside kontrollida,“ märkis ta.
    AMTELi juhatuse liikme Sulev Naruski sõnul on probleem laiem, kui vaid maksmata jäänud maksud. „Murelikuks teeb see, et kes ei suuda makse maksta, ei suuda tihtipeale ka kvaliteetset remonti teha,“ ütles ta.
    Samuti ei taha tema sõnul AMTEL tolereerida, et kogu autoremondifirmade ümbrikupalga toiteallikad oleksid kindlustusseltsid. On ju liikluskindlustus igale sõiduki omanikule kohustuslik ja ausad tegijad ei suuda Naruski sõnul sedasi konkurentsis püsida. Peale selle on Naruski sõnul autofirmadele vägagi suureks reklaamiks see, kui nende nimi seisab liikluskindlustust pakkuvate seltside kodulehtedel koostööpartnerite nimekirjas.
    Narusk on kindel, et kindlustusfirmad eelistavad ümbrikupalkasid üksnes suurema kasumi teenimise nimel.
    Ehmatavad andmed
    Naruski sõnul märkas AMTEL probleemi siis, kui nende poole pöördusid autokasutajad, kes kaebasid, et kindlustusfirmad suunavad neid murede korral oma koostööpartnerite poole, kelle juures klient ei ole enne harjunud käima.
    „Vaatasime need firmad üle ja avastasime, et paljud maksavad erakordselt vähe tööjõumakse,“ rääkis Narusk. Tulemused olid tema sõnul ehmatavad.

    Selle raha eest ei tööta ükski plekksepp, maaler ega lukksepp.

    Sulev Narusk,
    AMTELi juhatuse liige
    „Meie autofirmadena teame, mis ametimees palka saab. Tegu on defitsiitse elukutsega, kes tegelevad avariilise auto kordategemisega. Need on kõrgelt tasustatud spetsialistid,“ rääkis Narusk.
    Seega ei ole tema sõnul loogiline, et paljud ettevõtted maksavad töötaja kohta kuus vaid paarsada eurot tööjõumakse ja on vägagi tõenäoline, et suur osa palgast makstakse mustalt. „Nende numbrite järgi saavad paljud töötajad kätte umbes 500 eurot kuus. Selle raha eest ei tööta ükski plekksepp, maaler ega lukksepp,“ ütles Narusk. „Isegi palk 1000 eurot kuus on tegelikult kehv näitaja,“ lisas ta. Tema sõnul algab normaalne plekksepa, lukksepa ja maalri palk tuhandest eurost, ent kindlustusseltside koostööpartnerite keskmine palk jääb väga tihti alla selle.
    Ka Äripäev vaatas üle liikluskindlustusseltsi liidu liikmete koostööpartnerite selle aasta esimeses kvartalis makstud tööjõumaksud. 11 liidu liikmest on oma kodulehel avalikustanud koostööpartnerid seitse seltsi. Nende peale tuli kokku 137 autoremonditöökoda. Neist vaid neli firmat maksid esimeses kvartalis ühe töötaja kohta üle tuhande euro tööjõumakse kuus. Tööjõumaksude hulka arvestatakse töötuskindlustusmaksu, sotsiaalmaksu, tulumaksu ja pensionimakset.
    Üle poolte ehk 90 ettevõtet maksid tööjõumakse ühe töötaja pealt alla 500 euro kuus. Olgu rõhutatud, et maksuameti iga kvartal avaldatavaid ettevõtete tasutud maksude andmeid vaadates tuleks jälgida ka ettevõtete asukohta ja seda, et alati ei ole kõik töötajad tööl täisajaga.
    Vaata artikli lõpus olevat tabelit.
    Eesti Kindlustusseltside Liidu juhatuse liige Lauri Potsepp leiab, et on ülekohtune panna koostööpartnerite maksekäitumist kindlustusastutuse kaela.Foto: Raul Mee
    „Pole meie kohustus“
    Eesti Kindlustusseltside Liidu juhatuse liige Lauri Potsepp sõnas, et AMTELi seisukohta tuleb mõista. „On ilmselge, et kui mõni ettevõte ausalt palka ei maksa, siis ei ole konkurentsiolukord võrdne korralike ettevõtetega,“ ütles ta. Kuigi probleem on tema sõnul kindlasti olemas, on Potsepa sõnul ülekohtune panna vastutus kindlustusasutuste kaela. „Seda peaks pigem juhtima riik, kindlustusfirmadel on keeruline siin kaasa rääkida,“ ütles ta.
    Nimelt on Potsepa sõnul kindlustusfirmade peamiseks ülesandeks siiski kindlustuskaitse pakkumine ja selle kontrollimine, mis ettevõtted ümbrikupalka maksavad, on maksuameti kontrollida. „Saab ju mõelda ka nii, et kui riik laseb sellistel ettevõtetel tegutseda, siis järelikult on neil ka maksud makstud. Kontrollimise kohustust ei saa kindlustusfirmadele jätta,“ selgitas ta.
    Potsepp lisas, et kindlustusfirmad saavad tõesti koostööpartnereid valides seada neile tingimusi. Tihtipeale valivad aga kliendid ise, kuhu auto parandusse viivad ja sellistel juhtudel jäävad Potsepa sõnul kindlustusfirma käed lühikeseks.
    Narusk vastas seepeale, et seltside soov vastutusest eemale tõmbuda ei ole üldse aksepteeritav. "On olemas mõisted nagu ärikultuur ja vastutustundlik suhtumine ehk minu meelest on seltsidel selliselt tegutsedes suur maine kahjustumise risk," ütles ta.
    Maksuamet: ainult meist ei piisa
    Maksu- ja tolliameti maksuauditi osakonna juhtiv maksuaudiitor Siim Tamm ütles, et ümbrikupalkade vastane tegevus on maksuameti prioriteet. „Oleme eesmärgiks võtnud, et aastaks 2021 väheneks ümbrikupalk poole võrra,“ sõnas ta ja lisas, et viimase EKI uuringu järgi saab osalist või täielikku ümbrikupalka iga kaheteistkümnes töötaja.

    Oleme eesmärgiks võtnud, et aastaks 2021 väheneks ümbrikupalk poole võrra.

    Siim Tamm,
    MTA maksuauditi osakonna juhtiv maksuaudiitor
    Selleks, et maksuamet oleks oma tegevuses edukas, on amet Tamme sõnul juba mõnda aega tagasi mõistnud, et probleemi ei lahenda ainult kontrolli suurendamine. „Ümbrikupalk on kogu ühiskonna ja sealhulgas ettevõtjate ühine mure, mida saame lahendada vaid koostöös,“ ütles ta.
    Seega ei ole ta nõus kindlustusseltside liidu seisukohaga, justkui ei saaks seltsid midagi ümbrikupalkade vastu võitlemiseks ära teha. Näiteks pakub maksuamet Tamme sõnul ettevõtjatele võimalikult palju infot, et nad saaksid teha tehingupartnerite valimisel teadlikumaid otsuseid.
    „Samuti saab e-maksuameti vahendusel väljastada ise tõendeid, millega alltöövõtja või tehingupartner saab tõestada oma maksekuulekust ja võimekust lepingu täitmiseks,“ lisas Tamm. Selleks, et saaks teha võimalikult adekvaatseid järeldusi, on maksuamet hakanud avalikustama tasutud maksude kõrval ka ettevõtete käibeid ja töötajate arvu.
    Vastutust ei võeta
    Tamm lisas, et maksuamet teeb koostööd ettevõtlusorganisatsioonidega, et saavutada ümbrikupalkade vastases tegevuses suuremat mõju. „Aus konkurents on erasektori enda huvides ja võib öelda, et mitmed liidud on meie head partnerid ümbrikupalga probleemiga tegelemisel ja tähelepanu juhtimisel,“ rääkis ta. Näiteks tehakse koostööd ehitusettevõtjate, hotellide ja restoranide ning turvaettevõtete liitudega, ja ka AMTELiga.
    Foto: Raul Mee
    Väike palk, aga rohkem aega
    Tallinnas asuv ettevõte Autokliinik OÜ on üks kindlustusfirmade koostööpartner. Selle aasta esimeses kvartalis maksis ettevõte ühe töötaja pealt keskmiselt 302 eurot tööjõukulusid kuus, tööl käis esimeses kvartalis Autokliinikus kümme inimest. Ettevõtte 2016. aasta majandusaruande järgi maksis Autokliinik töötajatele keskmiselt 850 eurot kuus, mis oli 110 eurot vähem kui aasta tagasi.
    Ettevõtte üks omanik Tõnis Tuisk selgitas, et ta eelistab tööle võtta noori, kes töötavad osalise tööajaga. „Inimesed räägivad kogu aeg rahast, aga seda on võimalik kompenseerida hea töökeskkonnaga. Ei pea maksma alati kõige kõrgemat palka, kui annad inimesele vastu hoopis aega,“ ütles ta.
    Tuisu sõnul on sellistel noortel veel vähe kohustusi, takkatiiru on neid lihtne oma käe järgi välja koolitada. Vastukaaluks saab ta enda sõnul usaldusväärse töökollektiivi. „Kui inimene tuleb meie juurde tööle, küsin mis tema soov on, aga mingist hetkest tuleb ka mul piir ette, millest enam rohkem maksta ma ei saa. Siis on nende valik, kas tulevad meile või ei tule,“ rääkis Tuisk.
    Tuisk ei usu, justkui oleksid autoremonditöökojad ümbrikupalga maksmisel eriti usinad. „Kindlasti on valdkondi, kus makstakse ümbrikupalka vähem,“ lisas ta siiski. Kindlustusseltsidele on Autokliinik Tuisu sõnul koostööpartneriks saanud sellepärast, et kliendid on neid usaldama hakanud ja tahavad nende juures käia, mistõttu tuli koostöö kindlustustega loomulikuna.
    Kindlustajate partnerite tööjõumaksud
    Tabelis on välja toodud kõik autoremondifirmad, kes on Eesti Liikluskindlustuse Fondi liikmete kodulehekülgedel koostööpartneritena välja toodud. Tasutud tööjõumaksud ja töötajate arv pärinevad maksuameti avaldatud andmetest ja käivad 2018. aasta esimese kvartali kohta. Ettevõtete võrdlemisel tuleks tähelepanu pöörata asjaolule, et keskmised palgad on maakonniti erinevad. Tööjõumaksude sisse arvestatakse sotsiaal-, töötuskindlustus- ja tulumaks ning kogumispensionimakse. Palka saab hõlpsasti välja arvutada palgakalkulaatorist, valides lähteandmeteks "tööandja kulu".
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA majanduskasvu pidurdumine kukutas aktsiaid
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.