Ryanairi juht Äripäevale: praegu ei suuda raha teha ainult idioodid

Michael O'Leary Pärnus  Foto: Andres Haabu
Indrek Mäe • 17. mai • 9 min
Jaga lugu:

Ryanairi tegevjuht Michael O’Leary ütles enne Pärnu Juhtimiskonverentsi Äripäevale antud intervjuus, et väheneva rahvastikuga ääremaadel on tähtis vaadata piiride taha ning majandada nii, et ka kriisi ajal oleks võimekust raskustest välja ujuda.

Michael O'Leary osaleb esinejana täna ja homme Pärnus toimuval juhtimiskonverentsil.  Veel esinevad näiteks TransferWise'i asutaja ja juht Taavet Hinrikus, notar Priidu Pärna, KIA autodisainer Björn Koop, Tallinna-Helsingi tunneli eestevedaja Peter Vesterbacka, kunstiteadlane Linnar Priimägi ja paljud teised. Äripäeva vahendab uudiseid ürituselt veebis täna ja homme.

Veel paljastas O’Leary, miks ta müüs hiljuti hulga Ryanairi aktsiaid, aga rääkis ka sellest, mida arvab praegusest majandusolukorrast ning kuidas on võimalik tema juurde tööle saada.

Eesti arengule loodab Ryanairi tegejuht aga igati abiks olla, arendades siinset turismi ning tuues oma lendudega siia igal aastal järjest enam reisijaid.

Alustuseks, kui mõtlete Eesti peale, millised mõtted ja teemad teile esmalt meelde tulevad?

Eesti on noor ja arenev turg, kus Ryanairil on võimalik kiiresti kasvada ning seda oleme siin ka hoogsalt teinud. Suvel avame siin uusi liine. Tegemist on noore majandusega, millelt ootame, et see kasvaks veel rohkem.

Kas te olete eestlastega äri teinud või teate mõnda Eesti ärimeest?

Nimeliselt ma ühtegi Eesti ärimeest ei tea, olen kokku puutunud peamiselt Tallinna Lennujaamaga seoses Eestit puudutavate lennuliinidega.

Ryanairi juht Michael O'Leary esineb täna Pärnu juhtimiskonverentsil.
Ryanairi juht Michael O'Leary esineb täna Pärnu juhtimiskonverentsil.  Foto: Andres Haabu

Aga kuidas on Eesti kaubamärkidega?

Olen kuulnud, nagu ilmselt iga teinegi, Skype’ist.

Eesti on vananeva rahvastikuga ääremaa – kui te oleksite Eesti peaminister, kuidas selle probleemi lahendaksite?

Ma kopeeriksin juba mujal maailmas katsetatud ja toimivaks osutunud majanduspoliitikaid. Ka Iirimaal on väheneva rahvastikuga probleeme ning seetõttu tõstatub meie mõlema jaoks immigratsiooni küsimus. Igal juhul tuleb majanduslikult aktiivne olla, muuta oma riik välisinvestoritele ja -tööjõule ning ka turistidele võimalikult ligipääsetavaks ning oma turismisektorit arendada.

Samuti peaksite soodustama noorte eestlaste välismaal kogemuste omandamist ning tegema kõik, et nad hiljem ka tagasi meelitada.

Mida peaksid Eesti ärid ja kaubamärgid tegema, et saada sama kuulsaks nagu Ryanair?

Kõige olulisem iga ettevõtte jaoks on kasv, nii peavad ka Eesti ettevõtted kasvama. Oluline on kasvada Eesti piiride taha.

Väheneva rahvastikuga riikide probleem on see, et koduturg kipub väikeseks jääma, seetõttu pean ka Ryanairi puhul kasvu väga-väga oluliseks.

Meil on näiteks Eestis lihtne kasvada, sest inimesed tahavad halva ilma eest põgeneda, samas tegutseme ka selle nimel, et inimesed saaksid siia lennata. Siin on näiteks praegu maikuu kohta väga ilus ilm.

Räägime natuke lennundusest – te lendasite Eestisse eralennukiga, miks?

Mul on tänaseks väga tihe ajakava. See võimaldab olla efektiivne ning kulutada aega võimalikult ratsionaalselt.

Eestil on küllalt vähe lennuühendusi teiste Euroopa riikidega – kuidas motiveerida suuri lennukompaniisid siia ühendusi looma?

Vastus on väga lihtne: neil peab võimalik olema baase siin Tallinnas omada ja rajada. Vaadatakse kohtadesse, kus on insenere, piloote jms. Tallinna Lennujaam on meie kogemuse põhjal ka küllaltki kallis.

Kuidas mõjutab Brexit Ryanairi?

Brexitil on väga suur mõju nii meile kui ka tervele Euroopale Liidule. Me kõik kannatame sellepärast, et Briti valitsus ei suuda otsustada, mida ja kuidas nad tegelikult tahavad.

Samas ma ei usu, et asjad väga keeruliseks aetakse, sest tegelikult kõik saavad aru, kui tõsiseid tagajärgi see Suurbritannia majandusele tähendaks. Meie valmistume ka muidugi kõige negatiivsemaks stsenaariumiks ning oleme mõelnud ka teistes riikides tegevuse laiendamisele.

Üldiselt aga sõltuvad poliitikud valijatest, kes ei langeta oma otsuseid nende kasuks, kes nende elu-olu märkimisväärselt halvendavad.

Üks asi, mis kindlasti Ryanairi mõjutab, on nafta hind – kui suur probleem see teile on ja kuidas nafta hinna tõusuga toime tulete?

Ma näen, et nafta hind lähiajal kerkib veelgi. Viimase 12 kuuga on näha väga suurt kasvu – barrel maksab praegu 80 dollarit ja tõus on olnud ligi 75 protsenti.

See suurendab pankrotte, Euroopas on lennufirmasid, kes ei suuda kasumlikud olla ka siis, kui naftabarrel maksab 40 dollarit.

Mis te arvate praegusest makromajanduslikust olukorrast? Kriisi kardate?

Mina küll kriisi ei usu, kui te vaatate maailmas ringi, siis igalt poolt paistavad positiivsed märgid. USA kasvab kiiresti, Hiina kasvab kiiresti. Sama kehtib Euroopa Liidu majanduse kohta.

Samas tuleb arvestada, et praegu suudavad kõik raha teha, ainult idioodid ei kasva. See kõik on oluline ning peegeldub kriisi ajal – kriisis me näeme, kes on suutnud end majandada nii, et ujub ka rasketel aegadel välja.

Miks te müüsite möödunud aastal miljoneid Ryanairi aktsiaid?

Mul on neid aktsiaid nii palju ning minu strateegia näebki ette väikese osa müümist iga 3 või 4 aasta järel. Juhin nii enda kui ka oma perekonda puudutavaid investeeringuid alati väga konservatiivselt.

Plaanite Eestis 30protsendilist kasvu, kuidas selle saavutate?

Tahame arendada kõike lennubaasidesse puutuvat ning tuua Tallinnasse miljoneid reisijaid. Samuti vajaks väljaarendamist ka Pärnu lennujaam.

Lennubaasi loomine võimaldaks pakkuda ka uusi töökohti.

Mõni aeg tagasi tahtsite kehtestada Ryanairi lendudel WC maksu – palju ise oleksite WC kasutamise eest lennuki pardal valmis maksma?

Tegelikut ei ole me mitte kunagi tahtnud WCde kasutamist maksustada. See on üks asi, mis läks kuidagi meedias lendu ja saadab meid ilmselt veel järgnevad 50 aastat.

Meil on iga lennuki pardal 3 WCd ning ligipääs neile on täiesti tasuta. Jutt nende tasuliseks rääkimisest on küll igaühele hea teema, kuid ma võin kinnitada, et see teenus on alati tasuta olnud ja nii see ka jääb.

Olete miljonär – mis teid endiselt töötama motiveerib? Kas pensionile pole mõelnud?

Mul on neli väikest last vanuses 7-12 aastat. Ma pean selle kohe selgeks tegema, et Ryanairis ei ole ma mitte kunagi töötanud raha pärast, see ei ole kunagi olnud peamine motivaator. Mind motiveerib kasv, see et ma suudan reisijate arvu kasvatada. Tahan, et Ryanairist saaks Euroopa suurim lennufirma ning selle nimel ka iga päev töötame.

Kuidas te puhkate? Mis on teie lemmiktegevused?

Minu lemmiktegevus on Ryanairis tööl käimine. Mulle meeldib end hõivata erinevate uuringutega, mõelda välja ja leida ettevõttele uusi sihtkohtasid.

Ma usun, et minu tegevus on Eesti-suguste väikeriikide jaoks väga oluline, me investeerime siia, loome uusi võimalusi ning toome siia miljoneid inimesi.

Paljudel võib olla küsimus, kuidas teie palgale saada – milliseid inimesi tööle võtate ja milliseid isikuomadusi vaatate?

Meile on lihtne veebi kaudu tööle kandideerida. Kõige rohkem vajame insenere ja IT-inimesi. Meil pole kindlaid nõudmisi isikuomadustele, kuid eelistame noori ja motiveeritud inimesi, kes tahaksid töötada Euroopa kõige kiiremalt areneva lennufirma jaoks. Inimesi, kel on ideid, kuidas süsteemi paremaks muuta.

Näiteks oluline on välja mõelda, kuidas pileti hinda vähendada ja seejuures kasumlikkust hoida. Mina näiteks ei välistaks ka seda, et ühel heal päeval lendame reisijate jaoks tasuta.

Millised isikuomadused häirivad teid kõige enam?

Me ei taha palgata negatiivseid inimesi. Mulle meeldib ambitsioonikus ning positiivne ellusuhtumine. Silmist peab peegelduma energiat.

Mis on teie suurim hirm?

Lennunduses on minu suurimaks hirmuks Star Trek. Seni, kuni inimesed lendavad, minul probleeme tegelikult pole. Võib-olla kõige rohkem tuleb muretseda turvalisuse pärast.

Mis on teie lemmikraamat? Miks?

Loen Simon Carrolli ajaloolisi romaane. Samuti meeldib mulle lugeda Suurbritannia, Hispaania ja Lähis-Ida kohta.

Mitu e-maili teil postkastis lugemata on?

Null, mul ei ole e-postkasti. Ma olen kõik otsused Ryanairis teinud nii, et mul ei ole e-maili aadressi vaja. Mul ei ole vaja saada ebasiiraid komplimente ning raisata oma aega kirjade lugemisele.

Mitu Facebooki laiki on elu väärt?

Mul pole õrna aimugi. Ma ei ole Facebookis ja ei saa seal ka olema. Seal võib olla mitmeid minunimelisi lehti ka ilma selleta. Facebook turundab mind ka ilma selleta, et ma seal oleksin. Ma ei raiska sellistele asjadele oma aega.

Michael O’Leary

Sündis Iirimaa karjakasvatajate lasterohkesse ja vaesesse perre. Töötas end üles ja jõudis sel aastal esimest korda Forbesi miljardäride nimekirja. Tal on neli last, kellelt ootab sarnast ettevõtlikkust, seega ei kavatse ta neile raha pärandada. Õppis ülikoolis majandust ja sotsiaalteadusi. Andis 24 aastat tagasi maksuküsimustes nõu lennufirma Ryanair asutajale Tony Ryanile, aitas Ryanil makse optimeerida ning raha efektiivsemalt kasutada, nii sai temast peagi Ryanairi looja assistent. „Tonyl oli mõte pakkuda odavlende ning arrogantne, halastamatu juhtimisstiiliga ning teiste arvamusest mitte hooliv Michael, pealegi maksudes asjatundja, sobis ideaalselt kulusid kärpima, ametiühingutega tegelema ning ettevõtet distsiplineerima,“ selgitas UCD Ülikooli ärijuhtimise professor Tom Begley, miks kahe mehe koostöö viis O’Leary tegevjuhi toolile. Tema isiksus on suureks abiks ka Ryanairi turundamisel. „Ka negatiivne reklaam on tema jaoks reklaam,“ kirjeldavad eksperdid. Nii ei pelga Ryanairi tegevjuht avalikes sõnavõttudes kasutada rünnakuid ning ebaviisakat kõnepruuki. Näiteks kutsus O’Leary 2012. aastal pardakaardi välja printida unustanud reisijaid idiootideks ning määras neile trahvi. „Mul ei ole aega enda väljaütlemiste analüüsimiseks,“ põhjendas O’Leary toona oma sõnavõtte ning lisas, et ausus ja otsekohesus käivad tema ametikoha juurde.

Ryanairi juht Michael O'Leary Pärnus
Ryanairi juht Michael O'Leary Pärnus  Foto: Andres Haabu
Jaga lugu:
Seotud lood
Hetkel kuum Äripäevas

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Veebilehe kasutamist jätkates nõustute küpsiste kasutamisega. Loe lähemalt