Artikkel
  • Jaga lugu:

    Tallinna-Helsingi tunnel ja konkureerivad ideed

    Tänavu Dubais esitletud Hyperloopi mudel.Foto: Reuters/Scanpix

    Unistus Talsinki kaksiklinnast on pannud visionäärid ideid välja käima. Lisaks klassikalisele lahe alla rajatavale rongitunnelile räägitakse üha enam ka üha vähem ulmelisest Hyperloopist.

    Tallinna ja Helsingi vahele kavandatavale tunnelile annaks kindlasti suurima väärtuse tulevikutehnoloogia - niisama tavalist rongiühendust pole mõtet luua, leiavad asjatundjad.
    Tallinna Sadam ASi juhatuse esimees Valdo Kalm leiab, et Tallinna-Helsingi tunnelis peaks kasutusel olema uudne tehnoloogia. „Hyperloop võiks olla üks võimalik tehnoloogia, mis annaks kiiruseefekti - lihtsalt klassikaline rongitunnel ei tundu väga kaasaegne mõte,“ rääkis ta. Tema meelest võiks just Hyperloop olla sellistele innovaatiliste riikide nagu Soome ja Eesti eesmärk.
    Kalmu sõnul saaks Hyperloop paljuski võimalikuks siis, kui seda tehnoloogiat testida koos soomlastega. „Kulub kindlasti aega, võib-olla isegi terve kümnend, et tagada selle kasutuskõlblikkus ja turvalisus,“ nentis Kalm.
    Hyperloop Talsinki projektijuht Stanislav Popkov toob selle tehnoloogia eelistena samuti välja kiiruse, aga lisab ka, et oluline on süsteemi sõltumatus keskkonnatemperatuuri kõikumistest.
    Arutelud terminali asukoha teemal
    Popkovi sõnul pole projekti kohta praegu küllaldaselt ametlikku infot, palju on teoreetilisel tasemel. Pole selge seegi, kuhu peaks tulema tunneli siinpoolne ots. „Oleme suhelnud nii lennujaama kui ka sadamaga ja mõlema ettevõtte juhid on positiivselt meelestatud,“ nentis Popkov.
    Projekti üle käivad arutelud majandusministeeriumis, kus loodud töörühm on juba mõne korra kohtunud. Ühe võimaliku asukohana on olnud jutuks Tallinna Vanasadam, teise variandina lennujaam.
    Ka Kalm mainis võimaliku asukohana Vanasadama piirkonda - selle eelis on asukoht kesklinnas. „Juhul, kui Hyperloop tuleb, võiks selle terminal koos operaatoriga tegutseda suure tõenäosusega Vanasadamas,“ leidis Kalm.
    Segadus rahastajaga
    Rahaliselt pole plaan samuti selge. „Eurooplased loodavad, et raha tuleb Ameerikast, aga seal jällegi nähakse, et panustama peaksid siinsed valitsused,“ ütles Popkov. Tema sõnul on olnud arutuse all seegi, et projektile paneb õla alla Euroopa Liit, aga siiski on tõenäolisem riikide ja erainvestorite koostöö.
    Kalm ei pea tõenäoliseks, et Tallinna Sadam sellesse projekti investeeriks. „Meie eesmärk ei ole investeerida ega ka opereerida, vaid pakkuda terminaliala ja infrastruktuuri,“ selgitas ta. Ta leiab, et uut tehnoloogiat kasutades on projektil kindlasti jumet, aga äriplaan peab välja vedama, eriti arvestades seda, et rahalist võimekust on meil kahe riigi peale natuke vähe.
    Popkov aga ei välista Helsingi-Tallinna tunneliprojekti valguses koostööd ka rongitunneli ideed vedava Peter Vesterbackaga. „Kahest konkureerivast projektist rääkida ei saa, lõpuks tuleks jõuda selleni, et meil on üks lahendus,“ sõnas Popkov.
    Vesterbacka plaan on ehitada suur tunnel, kus saab kasutada erinevaid lahendusi. „Kui otsustatakse näiteks, et mõlemad, nii kaubaveotunnel kui ka Hyperloop, on vajalikud, siis on Vesterbacka idee selleks väga sobiv,“ täpsustas ta.
    Sõltumatu tunneliplaan
    Menuka "Angry Birdsi" looja Peter Vesterbacka rääkis läinud neljapäeval Pärnu juhtimiskonverentsil teistsugustest plaanidest. Täpsemalt on tema eesmärk panna Helsingi ja Tallinna vahelises tunnelis rong käima 24. detsembriks 2024 ja eesmärk on jõuda 20 minutiga Ülemistelt Helsingi lennujaama.
    “See muudab kõike - siis me oleme üks linn. Usume tähtaegadesse, soomlased võtavad tähtaegu tõsiselt,” sõnas ta ja lisas, et töö käib olemasolevate tehnoloogiatega ja tehnoloogilist riski ei võeta. Sellega vihjas ta just Elon Muski testitavale Hyperloopile.
    Lisaks rajatakse kahe pealinna vahele Soome lahte energiasõltumatu tehissaar, kus oleks üks rongipeatus. Vesterbacka sõnul on selline projekt kogu maailmas ainulaadne ning ta ei välistanud ühenduse pikendamist ka Põhjamereni ja lõunas Valgevene pealinna Minskini.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum

Olulisemad lood

Tõnu Mertsina: ettevõtete kasvuväljavaade halveneb
Ettevõtetel on üha keerulisem suunata oma suureks paisunud kulusid edasi teistele ettevõtetele ja lõpptarbijatele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Ettevõtetel on üha keerulisem suunata oma suureks paisunud kulusid edasi teistele ettevõtetele ja lõpptarbijatele, kirjutab Swedbanki peaökonomist Tõnu Mertsina.
Kristiina Saal: viis soovitust, kuidas leida meeskonda õiged inimesed
Värbamiskuulutuste põhjal pakub sageli tööd maailma ägedaim ettevõte. Selgem sõnum ning oma eripärade tundmine töötab paremini, kirjutab CVO Recruitmenti värbamispartner ja juhtgrupi liige Kristiina Saal.
Värbamiskuulutuste põhjal pakub sageli tööd maailma ägedaim ettevõte. Selgem sõnum ning oma eripärade tundmine töötab paremini, kirjutab CVO Recruitmenti värbamispartner ja juhtgrupi liige Kristiina Saal.
Täna on viimane päev märkida Coopi aktsiaid
Coop Panga uute aktsiate märkimine lõpeb täna kell 16.00. Aktsiate avaliku pakkumise eesmärk on kaasata 15–20 miljonit eurot lisaraha panga edasise kasvu toetamiseks.
Coop Panga uute aktsiate märkimine lõpeb täna kell 16.00. Aktsiate avaliku pakkumise eesmärk on kaasata 15–20 miljonit eurot lisaraha panga edasise kasvu toetamiseks.
Reaalajas börsiinfo
Suures kahjumis Operaili kaubaveod on tänavu vähenenud poole võrra
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Riigile kuuluva raudteevedude ettevõtte Operail kaubamahud on Vene sõja tõttu kokku kuivanud ning kasumi asemel vaatab esimese 9 kuu tulemustest vastu 3,5 miljoni euro suurune kahjum.
Kas ennetada tööstressi või tegeleda tagajärgedega?
Vaimse tervise kuu on läbi, aga see ei tähenda sugugi, et vaimne tervis oleks sellega kuidagi korda saanud. Vastupidi: ees on ootamas rasked ajad – külm ja pime talv, teadmatus sõja asjus, toodete ja teenuste hinnatõusu tõttu ka majanduslikult keerulised ajad –, nii et pigem tasuks ennetavalt töötajate vaimsele tervisele rohkemgi tähelepanu pöörata.
Vaimse tervise kuu on läbi, aga see ei tähenda sugugi, et vaimne tervis oleks sellega kuidagi korda saanud. Vastupidi: ees on ootamas rasked ajad – külm ja pime talv, teadmatus sõja asjus, toodete ja teenuste hinnatõusu tõttu ka majanduslikult keerulised ajad –, nii et pigem tasuks ennetavalt töötajate vaimsele tervisele rohkemgi tähelepanu pöörata.
Milrem Robotics saadab Ukrainasse 14 robotsõidukit
Eestis loodud robootika ja autonoomsete süsteemide arendaja Milrem Robotics ja Saksa kaitsetööstus Krauss-Maffei Wegmann saadavad 14 mehitamata maasõidukit THeMIS Ukrainasse.
Eestis loodud robootika ja autonoomsete süsteemide arendaja Milrem Robotics ja Saksa kaitsetööstus Krauss-Maffei Wegmann saadavad 14 mehitamata maasõidukit THeMIS Ukrainasse.
Vastvalminud Opeli esindus Peetris vahetab omanikku
Bassadone Automotive Nordicule kuuluv Auto-Bon ostab Länsiauto Opeli imporditegevuse Soomes ja Baltikumis, mis tähendab, et omanikku vahetab ka äsja Peetris avatud uus Opeli esindus.
Bassadone Automotive Nordicule kuuluv Auto-Bon ostab Länsiauto Opeli imporditegevuse Soomes ja Baltikumis, mis tähendab, et omanikku vahetab ka äsja Peetris avatud uus Opeli esindus.

Olulisemad lood

Toidukaup vedas jaekaubanduse müüki oktoobris allapoole
Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli oktoobris 896 miljonit eurot ja see vähenes eelmise aasta oktoobriga võrreldes püsivhindades 4%, teatas statistikaamet.
Jaekaubandusettevõtete müügitulu oli oktoobris 896 miljonit eurot ja see vähenes eelmise aasta oktoobriga võrreldes püsivhindades 4%, teatas statistikaamet.

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.