Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
"Ühe firma julgen öelda, kes kindlasti ümbrikupalka ei maksa"
Rain Transpordi juhataja Toomas Raua sõnul on ümbrikupalk nende sektoris viimastel aastatel üha levinud.Foto: Raul Mee
Rain Transpordi juhataja Toomas Raud ütles Äripäeva raadio hommikprogrammis ühe transpordifirma nime, kes kohe kindlasti sentigi ümbrikupalka ei maksa – Est-Trans. „Aga rohkem nimesid ma ei julge öelda,“ lisas ta.
Raud nõustus, et ümbrikupalgad on nende sektoris probleem, sest need annavad vusserdajatele konkurentsieelise. Kui võrrelda kaheaastast perioodi, siis on pilt tema sõnul kehvemaks läinud. „Ma olen seda meelt, et näpuviibutamisega, nagu maksuamet teeb, me seda olukorda ei paranda.“
Missugused on need maksukäärid? „Laialt levinud praktika on see, et pool mustalt ja pool ametlikult. Meie firmas keskmiselt on tuhat eurot neto, mõned mehed saavad rohkem, mõned saavad vähem, aga keskmine on tuhat neto,“ rääkis Raud. Ta nõustus, et ümbrikupalga saajate raha on vähemalt poole väiksem.
Raud ütles, et siin peaks riik kasutusele võtma kardinaalsemad meetmed. Ta pakub välja, et riik võiks kehtestada miinimumtöötasu ja seda nii sise- kui ka välisvedajatele ja seda tuleks ka kontrollida. „Kui ma ütlen tuhat eurot bruto, siis see on väga tagasihoidlikult öeldud, aga võiks kuskilt pihta hakata,“ ütles ta.
Kuula intervjuud Toomas Rauaga alates 20:50.
Raua sõnul võidavad hankeid väga palju firmad, kus on selgelt näha, et makstakse ümbrikupalka. „Kui me ütleme hanke korraldajale, et kas te olete uurinud firma tausta, siis öeldakse meile, et see on turuhind. Ja kui me küsime, millised firmad on selle turuhinna kujundanud, no siis naeratatakse lahkelt. Ei panda nagu tähelegi, et see hind on saadud tänu sellele, et maksud on maksmata.“
Raud ütles, et ühe aruande järgi maksab üle tuhande euro kuskil 14 protsenti autovedajatest. „Kui te ütlete mulle, et öelge üks firma, kes ei maksa ümbrikupalka sentigi... Ega ma ei julge öelda. Võib-olla positiivse näitena Est-Trans, kes on tugev firma. Aga rohkem nimesid ma ei julge öelda,“ rääkis Raud.
Tööjõu osa hankest on Raua sõnul kasvanud. Kui mõni aasta tagasi oli see kuskil 33 protsenti, siis nüüd 40 ja rohkem protsenti.
Ümbrikupalkade kasvu ühe põhjusena nimetab Raud suurt palgarallit ja teisena seda, et ka väga paljud rahvusvahelised vedajad on hakanud ümbrikupalka maksma. „Tahaks nimesid öelda, aga ei ole eetiline, osa on meie konkurendid,“ ütles Raud.
Raud ütles, et ta saab ka maksuametist aru - ümbrikupalga maksmise tõendamine on väga keeruline ja ajamahukas. “Ja kui on seal kahe autoga ettevõtja, raisatakse meeletu aeg ja pärast pole sealt miskit võtta maksudeks."
Enda ettevõtte kohta ütles Raud, et Rain Transpordil läheb praegu hästi. „Me tegime tõeliselt suure inventuuri oma firma sees. Koostööpartneritega, kellega me ei jõudnud hinnastamises kokkuleppele, oleme koostöö lõpetanud ja praegu tundub, et see samm on väga õige olnud,“ rääkis ta. Kes on väga hinda surunud, need on ettevõte kõrvale jätnud ja osutab teenust neile, kes on nõus maksma. „Meil on väga soliidsed firmad nagu Coca-Cola, Eesti Pandipakend. Midagi ei ole teha, teevad need firmad tööd, kes oskavad odava raha eest teha, nii lihtne see ongi.“
2017. aastal oli Rain Transpordi käive 6,7 miljonit eurot ja ettevõtte ärikasum oli ligi 100 000 euroga miinuses.