Tervis: Peaksime elus valima alati raskema tee

Nii palju inimesi, kui on spordisaalides tegutsemas jaanuarist aprillini, pole seal mitte kunagi. Ühest klassikalisest uusaastalubadusest – lisakilodele säru anda, võib saada meeldiv rutiin, kuid sama kiirelt võib antud lubadus ka murduda, kirjutab joogatreener Pamela Maran värskes erilehes Terve elu.

Pamela Maran  Foto: sergeizjuganov.com

Sõna “lubadus” on meil vaimus seostatud tugevalt teise sõnaga, milleks on “murdmine”, aga kahjuks mitte sõnaga “hoidmine”. Lisaks on selline lubamine seotud välise motivatsiooniga - aastavahetusega. Kõik see, mis on üles ehitatud välisele, on taaskord hukule määratud, sest välised faktorid muutuvad alati. Aastavahetuse eufooria möödub, järele jääb rutiin ja nii on eufooriast väljudes väga kerge lubadust ka murda.

Ära anna lubadusi

Enamik samme, mis on seotud väliste faktoritega, on ette nurjunud. Jooksmas käimine, kui saabub kevad, aga sügiseks on see läbi. Uus dieet kuni kaal langeb - esimeste lisanduvate grammikeste peale loobumine, sest ilmselt see ju ei tööta, sõbraga koos trennis käimine - kui teine ei viitsi, siis on enda harrastus samuti läbi. Seega tuleks esiteks lõpetada ära enda motiveerimine kõige välise abil ning lubaduste jagamine.

Meelelaadi seisukohalt tuleb eelkõige vastu võtta otsus midagi muuta ja jätta see väliste faktoritega sidumata. Kui meelelaad on õige, siis saab ka muutus jääda. Kui see on seotud motivatsiooni ja lubamisega, siis need plaanid kaua ei kesta. Eelkõige säti paika meel, seejärel tuleb muu.

Harmoonia algab peast

Leia endale kõige sobivam praktika ja jää sellele püsima. Sobiva praktika leidmine võtab aega ja siin on muutlik meel lubatud. Kui aga leiad midagi, mis meeldib, siis tuleb sellele pidama jääda, kuitahes suurt tüdimust ka ei tunne.

Meelepraktikad on: vaikuses hingetõmmete loendamine, hingamisharjutused. Näiteks kaks sekundit hingad sisse, neli sekundit hoiad hinge kinni, kaheksa sekundit hingad välja, keskendumine (10-20 minutit) endale meeldivale objektile või unistusele, enda mõtete jälgimine (10-20 minutit), traditsiooniline jooga, milles hoitakse fookust keha juures.

Paranev fookus ja keskendumine aitavad treenida teadlikkust iseendast ja kehast. Tugevast fookusest saab justkui terav laserkiir, mis lõikab läbi pidevalt ette tulevaid meelemürasid - ah, täna ei jõua; täna olen väsinud; see ikkagi ei sobi mulle; ma ikka ei saa hakkama; ma ei suuda.

Fookust hajutab rööprähklemine ja nutiseadmed, mis on ehitatud lühikesele fookusele. Mida lühem on su tähelepanu, seda enam oleme lükata-tõmmata kõigest välisest, mis peale lendab. Tugeva fookuse abil oleme kontaktis oma eesmärkide ja plaanidega, muutudes kõikumatuks ja kindlaks.

Vabandused pole vabandus

Igaüks leiab päevas 10-20 minutit, et oma keskendumist treenida. Tee seda iga päev, olenemata oludest, kolm kuud ja märkad muudatusi. Ma olen teinud oma praktikaid lennujaamades, lennukites, suurüritustel eraldatud nurgas, varahommikul ja hilisöösel. Kui võtad vastu otsuse teha iga hinnaga, lood ajju juba esimese muudatuse. Iga kord, kui ületad pähe tekkivaid vabandusi, lood seda meelemuudatust veel tugevamaks. Sel moel lood neuron neuroni haaval uue aju ja milline on su aju, selline on ka su elu.

Piisab väikesest asjast nagu 10-20 minutit keskendumispraktikat. Sealt leiab igaüks juba omale sobiliku teekonna - meeleharjutused tunnis, mentori juures, pikemad ja spetsiifilisemad praktikad, muud elukorralduslikud muudatused toitumises, elustiilis, unerütmis jne. Kõik peaks liikuma samm-sammult ja mitte korraga. Esiteks lühike praktika ja luba sealt edasi tekkida järgnevatel sammudel iseenesest.

Kui tooksin välja ideaalse päevakava ühes toitumis- ja liikumissoovitustega, siis loobuks igaüks juba pärast kolmandat päeva. Meelt ei saa sundida, meelel saab lasta kasvada. Kui liigud sammhaaval, lood püsivaid muutuseid. Mida võtad ette vägivaldselt ja vastumeelselt, need tulemused ei jää.

Traditsioonilised joogad, kus tegeletakse ka meeletööga, on: ashtanga (aktiivne ja füüsiline), hatha (tunni ülesehitus vastavalt tasemele ja õpetajale), yin (puhas venitamine), kundalini (hingamisharjutuste, meditatsioonide ja mantralauluga tõsisem praktika).

Tänapäeval on välja arendatud vinyasa, power vinyasa, rocket jooga - need on mõeldud eelkõige füüsilise vormi parandamiseks ja neil on väike osa meele treenimisel. Kes on loomult väga pragmaatiline, skeptiline ja tahab väga higistada, leiab neist kindlasti tõsisema väljakutse. Kuid ma soovitan inimestel, kes otsivad rabelemist ja “raiumist” (ülekaalus rajas-energia), leida tasasem ja rahulikum praktika ning neil, kes otsivad aeglast ja vähest pingutust nõudvat tundi (ülekaalus tamas-energia), valida lihaskonda tugevdav praktika.

Kellel on niigi ülekaalus agressiivset energiat, need peaksid leidma tasakaalu rahulikest praktikatest, mis tekitavad kindlasti ebamugavust ja rahutust, kuid on vajalik energia tasakaalustamiseks. Need, kes on loiud ja laisad, peaksid otsima üles energiat aktiivsematest tundidest, et laiskust tasakaalustada.

Vali raskem tee

Elu on tasakaal ja peaksime alati valima raskema tee. Raskema tee, et minna tundi või kodus praktiseerida, raskema tee, et valida tund, mida justkui ei tahaks, raskema tee, et pingutada, kus väga ei tahaks. Kui valid raskused, valid selle, mida tavaliselt ei tee ja see tee toob muutused. Tee, mis on kerge ja mida oled alati valinud, viib sinna, kus oled alati käinud.

Kõik muu järgneb iseenesest. Kui oled saavutanud tugeva fookuse, hakkad märkama asju, mis sulle hästi ei mõju ja mida peaksid eelistama nii toidus, päevakavas kui ka töös. Pole olemas ühtegi kuldset valemit, mis kõigile sobib, aga igaüks tunneb oma valemi ära, kui ta meel on tugev.

Hetkel kuum