Euroopa Komisjoni algatused muudavad e-äri kiiremaks ja läbipaistvamaks, kirjutab Omniva juhatuse esimees Aavo Kärmas.
- Shoppavad Foto: Panthermedia
E-kaubandus on tulnud, et jääda. Lihtsus ja soodne transport muudab välisriigist ostmise atraktiivsemaks. Euroopa Liidus tellitakse internetist ja toimetatakse kohale ligi neli miljardit saadetist aastas. Aga Euroopa e-kaubanduse potentsiaal on palju suurem: ligi pooled ehk 44 protsenti kliente ostab e-poest oma maa piires ja ainult 15 protsenti teistest riikidest. Mujalt ostmise suurimate takistustena tuuakse välja piiriülese pakiveo tasusid, aga ka e-poodide seatavaid piiranguid ja tingimusi ostja asukohamaa osas.
Seega on igati ootuspärane, et Euroopa Komisjon tuli välja algatusega võidelda toodete ja teenuste asukohapõhise piiramise ehk geoblokeerimisega ning muuta e-kaubanduses piiriülene pakivedu taskukohasemaks.
Hinnad läbipaistvaks
Komisjoni esimene ettepanek keelab piirata tarbijate juurdepääsu teiste riikide pakkumistele, näiteks saates ta tagasi asukohariigipõhisele kodulehele või lubades ostmisel tasuda ainult teatud riikide pangakaardiga. Kindlasti rõõmustab see kõiki netiostlejaid, kes on pidanud piirangutest möödasaamiseks otsima „õiges“ riigis elavaid tuttavaid või soovitud ostu lihtsalt tegemata jätnud.
Teine puudutab riikideülese pakiveo hindu. Praegu on need seinast seina ning hindades on suuri anomaaliaid. Ettepaneku kohaselt ei hakata hindu reguleerima, vaid eesmärk on, et hinnad oleksid maksimaalselt läbipaistvad ja konkurents paneks ise asjad paika. Pooldame igati seda lähenemist. Pakiäri vaadates võib öelda, et turg toimib ja konkurents on olemas, tarvis on lihtsalt suuremat läbipaistvust ja anomaaliatest lahtisaamist ning liigset bürokraatiat pole selle juures vaja.
Turvatunde suurenemine
Kolmandaks antaks riiklikele asutustele (näiteks tarbijakaitseamet) õigus e-poode kontrollida: kas kasutatakse geoblokeerimist või rikutakse Euroopa Liidu eeskirju müügijärgsete tingimuste osas.Samuti saavad ametid nõuda kelmusega tegelevate lehtede sulgemist ning küsida domeeniregistripidajatelt infot nende taga olevate ettevõtjate tuvastamiseks.
Kõik see suurendab kindlasti e-kaubanduses ostu sooritavate inimeste turvatunnet.
Seotud lood
Reklaamiagentuuri La Ecwador tegevjuht Heily Aavik ja loovjuht Taavi Lehari võtavad Äripäeva raadio värskes saates luubi alla järgmise aasta turundusstrateegia ja eelarve koostamise ning annavad soovitusi, kuidas kitsamal ajal targalt toimetada.