Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rail Baltic - mitte ainult tallinlastele

    RaudteejaamFoto: Julia-Maria Linna

    Kõigil Eesti inimestel peaks olema võimalus kiiresti ja otse Riiga ning sealtkaudu ka mujale Euroopasse sõita, kirjutab professor Ene-Margit Tiit.

    „Rail Balticu vastu on häälekas vähemus, kelle ei-argumentide taga on eri huvid,“ kirjutas insener Margus Paap Ärupäevas. Artikkel pühendub võitlusele selle seltskonnaga, keda ta nimetab RB vastasteks. Tegelikult ei ole need inimesed mitte Rail Balticu vastu, vaid soovivad teistsugust, rahva soovidele ja vajadustele paremini vastavat Rail Balticut. Mitme viimasel ajal korraldatud küsitluse põhjal pole see mitte vähemus, vaid enamus. Need on inimesed, kelle „erihuvi“ on olla ühendatud Euroopaga (nagu riiklikes programmides on ette nähtud), saada võimalus sõita rongiga Riiga ja sealt edasi, nagu see on meil olnud juba 19. sajandi lõpust peale. 
    Eesti ei ole ainult Tallinn. See, et Lõuna- ja Ida-Eesti elanikud ei saa Riiga sõita, kuigi trass on olemas ja selle töökorda seadmine oleks RB hiigeltöö kõrval tühiasi, pole ju siinsete elanike süü, see on olnud Eesti riigi transpordipoliitika. Rail Baltica arendamise tuhinas ja kiirraudtee ootuses on seniks igasugune Eesti raudteeühendus Läti ja Läti kaudu Euroopaga unarusse jäänud.
    Raudteed ei paikne juhuslikus kohas
    Noolsirged trassid õigustavad end vaid neis paigus, kus inimasustus puudub, seda on napilt või seda eiratakse (näiteks sobib siin tsaari ajal rajatud Moskva-Peterburi raudtee). Reisijate seisukohast on optimaalne selline raudtee, mis ühendab võimalikult paljusid linnu ja asustatud punkte. Sellepärast ongi Avalikult Rail Balticust ja 101 kirja autorite üks põhilisi nõudmisi kasutada RB jaoks olemasolevat raudteetrassi, mis on kõige paremini kooskõlas olemasoleva asustusstruktuuri, teedevõrgu ja inimeste liikumisega.
    Seoses trassi paiknemisega tekib kohe rongi võimaliku maksimumkiiruse küsimus. Kui jutt on kaubaveost (aga sellest viimasel ajal seoses RBga just räägitaksegi), siis siin on maksimumkiirus 120km/h, mille jaoks pole mingeid täiendusi olemasolevatele raudteedele tarvis teha, kasutada võiks ka olemasolevat, ajaloolist Pärnut läbivat trassi. Reisirongide jaoks kavandatakse kiirust kuni 240 km/h ja see on peamine põhjus, miks on vaja uut trassi – Tallinnast saaks uut raudteed mööda sõita Riiga poolteise tunniga ja Leedu-Poola piirile nelja tunniga. Berliini kuue või kaheksa tunniga siiski esialgu ei saa, sest edasi nii kiiret raudteed ei lähe.
    Seda, kui palju tallinlasi ja pärnakaid seda trassi mööda Riiga ja lätlasi Pärnusse ja Tallinna sõidaksid, praegu ei tea. Väga suur see arv kindlasti olla ei saa. Kohalikud küsitlused näitasid üht, AECOMi mudelipõhine prognoos teist. Suurema osa Eesti elanike jaoks siiski RB kiiret ühendust Euroopaga ei tähenda, sest sõita Tartust, Tapalt või Elvast Tallinna, selleks et sealt kiirrongiga Riiga ja Kaunasesse sõita, ei ole otstarbekas.
    Tasuvusplaani on vaja
    Viimasel ajal on RB apologeedid aktiivselt rääkinud RB riigikaitselisest tähtsusest. Meenutagem, et soomusrongid olid kõva sõna sada aastat tagasi, aga ka siis üksnes sel juhul, kui sõjategevus raudtee piirkonnas juhtus käima. Praegused Eesti kaitseplaanid vist enam ei näe ette riigi kindlustamist läänest tuleva vaenlase eest, mis õigustaks RB paiknemist riigi lääneservas. Ka militaarseid veoseid on tarvis pigem transportida kohta, kus on sõjaväelased (nt Tapa) või kõrgema ohutasemega piirkondadesse – riigi ida- ja lõunapiiri lähedusse. Selle jures RB praegune trass eriti abiks ei ole.
    Kui RB tasuvusplaan näeb ette ka Venemaa kaupade vedu, nagu viimasel ajal korduvalt räägitud, siis on raske ühitada kaubanduslikke ja militaarseid eesmärke, millest üks näeb ette soodsat ühendust ida suunas, teine aga otse vastupidi.
    Kuigi parema RB eest võitlejatel on olemas visoon RB optimaalse  kulgemise kohta, on põhiline nõue – mitte langetada siduvaid otsuseid enne, kui on olemas usaldusväärne tasuvusuuring, mis arvestaks mitte üksnes projekti majanduslikku jätkusuutlikkust, vaid ka selle positiivset ja negatiivset sotsiaalset mõju ning toimet looduskeskkonnale. Selleks, et projekt käivitada, peaks ta tekitama veendumuse, et pole kasumlik mitte üksnes Balti riikidele tervikuna, vaid ka Eestile eraldi võetuna. Teine, sellega seotud nõue on seotud Aarhusi konventsiooniga, mille kohaselt keskkonda oluliselt mõjutavad otsused tuleb rahvaga läbi arutada. See rahvalik arutelu on nüüd küll mingil määral teoks saanud, kuid mitte RB meeskonna initsiatiivil, mis olnuks tema otsene kohustus. Praegu spontaanselt alanud arutelu tuleks jätkata ka siis, kui uus tasuvusuuring on valmis selle adekvaatse analüüsiga. Arvata, et rahvas on rumal ja ei saa millestki aru, on ebaõige ja solvav.
    Erinevus RB „joonlaua-trassi“pooldava meeskonna ja paremat RBd nõudvate opositsionääride vahel on suuresti selles, et esimesed näevad Eestit kui Tallinna linn-riiki ja suhtuvad üleolevalt muusse Eestisse, opositsionäärid aga peavad kogu Eestit elamisväärseks piirkonnaks, kus peaks toimima ka normaalne transpordiühendus mitte ainult Eesti sees, vaid ka muu Euroopaga – seda ka ühe võimalusena Riia lennujaama kaudu. 
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
S&P 500 ja Nasdaq jätkasid allamäge veeremist
USA peamistest aktsiaindeksitest kerkis neljapäeval ainuüksi Dow Jonesi tööstuskeskmine; S&P 500 ja Nasdaqi liitindeks jätkasid eelmisel nädalal alanud langust.
USA peamistest aktsiaindeksitest kerkis neljapäeval ainuüksi Dow Jonesi tööstuskeskmine; S&P 500 ja Nasdaqi liitindeks jätkasid eelmisel nädalal alanud langust.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.