Meediasse on jõudnud klientide kurtmine kasvanud dokumentide hulga üle, mida pangad kontode avamiseks küsivad, ning meelehärm konto avamisest keeldumise pärast, kirjutab Citadele panga ettevõttepanganduse juht Märt Helmja.

- Märt Helmja
- Foto: Citadele pank
Tõsi ta on, et pangakonto avamine on seoses kõrgendatud tähelepanuga „tunne oma klienti“-põhimõttele ja rahapesu tõkestamise teemadega muutunud varasest oluliselt pikemaks ning põhjalikumaks protseduuriks.
Kas pangakonto avamine on muutunud vaid valitute privileegiks? Julgen öelda, et ei. Pigem on tegemist lennujaama turvakontrolli ülevõtmisega pangandussektori poolt. Lennujaamas peavad kõik pardale minejad läbima turvakontrolli. Turvakontrolli fast track diplomaatidele ja pilootidele annab eelise vaid kontrolli läbimise kiiruses, mitte põhjalikkuses.
Turvalisuse kontrolli ülekavaldajad seavad ohtu kogu lennuki turvalisuse. Seega on kõigi pardaleminejate otsene eluline huvi, et kõik kaasreisijad oleksid kontrollitud ja riskid maandatud. Lennunduse turvalisus põhineb turvakontrolli usaldamisel.
Sama kehtib ka spordis, kus dopingu tarvitamine ei ole lubatud. Dopingu tarvitajad saavad konkurentide ees ebaõiglase eelise. Sportlaste poolt ei ole tulnud üleskutset leevendada dopinguvastase võitluse vorme. Dopingurikkad spordialad ei ole usaldusväärsed ning kaotavad populaarsust. Väheneb meedia tähelepanu ja rahastamine. Väheneb kuldmedali väärtus.
Eelöeldu võib üle tuua ka pangandusse. Rahapesu lubav pangandussüsteem ei ole usaldusväärne, klientide maksed võivad jääda kinni ning kontod sulguda päevapealt. Süsteem ei ole püsiv, stabiilne ja etteennustatav. Kaob usaldus pankade vastu. See on olukord, mis ei meeldi kellelegi.
Kontroll kõigi huvides
Pangasüsteemi puhtuse hoidmise nimel peavad kõik kliendid läbima kohustusliku turvakontrolli ning pangakontode eesmärgipärase kasutamise monitooring ei saa olla pisteline, vaid rangelt regulaarne ja süsteemne. Hea lahenduse tagab läbipaistev äritegevus, korruptsioonivaba ühiskond, aus maksukultuur ja selge õiguslik raamistik. See nõuab lisaaega ja -ressursse – kliendid peavad esitama lisadokumente ja -selgitusi, pangad peavad investeerima süsteemidesse ja spetsialistide kvalifikatsiooni, kuid pangandussüsteem tervikuna saab puhtamaks. Meie ühine eesmärk on tagada pangandussüsteemi usaldusväärsus.
Autor: Märt Helmja
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!