Artikkel
  • Kuula

    Artur Ulla: Eesti diagnoos on rauavaegusaneemia

    Pilt näitab, kui kaugele saab pooletunnise autosõiduga.Foto: Autori illustratsioon

    Riigisiseseid ühendusi tuleb vaadata kui vereringet: kui see korda teha, siis taastub jõud kogu riigis, kirjutab Artur Ulla arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.

    Eesti on aastakümneid nautinud digitaalset vabadust, mis on kahtlemata toonud kaasa märkimisväärseid hüvesid nii riigi majandusele kui ka igapäevaelule. Samal ajal on jäänud tähelepanuta raudbetoon, riigi füüsiline infrastruktuur. Kolmekümne aasta jooksul on meie füüsiline infrastruktuur jäänud hooletusse, mis on viinud selleni, mida võiksime kirjeldada kui aneemilist seisundit.
    Väljaspool Tallinna on keerukas ja tülikas
    Meie rauavaegusaneemia väljendub ennekõike kehvades ühendustes ja trassides ehk puudulikus raudbetoonis. Nii ehk naa vaevab väikest Eestit olukord, kus väljaspool Tallinna elada või tööd teha on keerukas ja tülikas. Liiga suur osa Eesti elust keskendub ja keerleb ümber Tallinna (või ümber paari üksiku suurema linna), kuna mujal lihtsalt pole sobivat infrastruktuuri ega võimalusi, transport kaugemale, teistesse asulatesse sööks ära liiga suure osa tööpäevast.
    Seisak on kahtlemata põhjustanud ka muid, kaugemale ulatuvamaid probleeme. Aneemia ei väljendu üksnes füüsilises infrastruktuuris, vaid ka laiemas ühiskondlikus kontekstis. Nõrkus, väsimus ja tühjus kajastuvad nii linnade kui ka külade elujõus. Oleme jõudnud punkti, kus suurte otsuste tegemine või suurte asjade ehitamine tundub järelejäänud kogukonnale liialt koormav.
    See, mis toimub Eestis, on tragöödia. Kui sõita külast külla ja linnast linna, vaatab vastu kurb vaatepilt. Linnad on tühjad ja elutud. Väikesed külapoed müüvad kohaliku tooraine asemel kaua säilivaid derivaate, sest ostujõud puudub. Jah, suvel käivad siseturistid jäätist ostmas, kuid muul ajal valitseb asulates tühjus.
    Terase ja betooni tähtsus
    Rahvusriigi kontseptsiooni on põhjalikult käsitletud politoloogias, sotsioloogias ja ajaloos, infrastruktuur on sambaks kõigis mõttekoolides:
    • Realistlikust vaatenurgast on füüsilise infrastruktuuri tähtsus ilmne strateegilise mobiilsuse, riikliku ühtsuse ja toimiva majanduskeskkonna tagamisel. Riigi füüsiline infrastruktuur on aluseks, millele toetub kogu riigi julgeolek ja stabiilsus.
    • Liberaalteooria rõhutab isiklikku vabadust, avalikke teenuseid ja võrdseid võimalusi, mida kõike toetab ja edendab tugev füüsiline infrastruktuur, võimaldades ligipääsu haridusele, tervishoiule ja transpordile.
    • Marksistlik ja keynesianlik perspektiiv näevad infrastruktuuri kui majandusarengu ja tööhõive võimaluste loomise alust. Eriti oluline on see vaatenurk riigis, kus majanduslikud otsused ja investeeringud võivad määrata kogu ühiskonna tuleviku suuna.
    30 minutiga on Soomes võimalik autoga sõita märksa kaugemale kui Eestis (vt juuresolevat pilti). Rääkimata trasside ohutusest, sh piirded, mitmerajalisus, teekatte olukord, nähtavus jms. Ühistranspordiga on olukord veel hullem. Kõigil võimalik interaktiivset kaarti vaadata lehel https://commutetimemap.com.
    Hinnates riikide konkurentsivõimelisust seab WEF (Maailma Majandusfoorum) infrastruktuuri tähtsuselt teisele kohale. Eesti saavutab 2019. aasta raporti kohaselt selles kategoorias 45. koha. Jõuda üldises edetabelis sellise näitajaga esimese viie sekka on utoopia. Teras ja betoon on praktiliselt hädavajalikud.
    Riigisisestes ühendustes peitub rahva vitaalsus
    30aastase iseseisvuse jooksul on aneemiline seisund aina süvenenud ning sellest väljumine peaks olema meie riigi number üks prioriteet (pärast kaitsevõime suurendamist). Peame ehitama oma riigi tulevikku, mõistes, et strateegiline mobiilsus, riiklik ühtsus ja majanduskeskkond toimimine nõuavad tugevat füüsilist infrastruktuuri.
    Heades riigisisestes ühendustes peitub rahva vitaalsus. Näiteks Tallinna–Rohuküla rongiliiklus oleks õige tegu, kuid küsimus on laiemas fookuses, mitte pelgalt kohustuses kulutada CO2 kvootidest tulnud raha ühe projekti kontekstis.
    Infrastruktuuri arendamine looks uusi tõmbekesi, mis meelitaks ligi julgeid inimesi. Inimesi, kellel on tahet ja ka vahendeid vastu võtta otsuseid, tuua investeeringuid, võtta ette, ehitada, kaevandada ja toota. Kuid ka hooldada ja vastutustundlikult majandada. Inimesi, kes hoiaks Eestit oma kätel.
    Teeme vereringe korda, siis taastub ka jõud.

    Edukas Eesti on Äripäeva, Helmese, Eesti Gaasi, If Kindlustuse, Ellex Raidla Advokaadibüroo, Swedbanki ja Verstoni konkurss, kuhu ootame Eesti eduloo uuendamise ja arengu kiirendamise ideid arvamusloo vormis.

    NB! Konkurss on lõppenud. Žürii, kuhu kuuluvad korraldavate ettevõtete omanikud ja juhid, koguneb aprillis. Auhinnad anname üle mai alguses. Jälgi konkurssi Äripäeva arvamusosas avatud erirubriigis ja Eduka Eesti Facebooki lehel.

  • Hetkel kuum
Seotud lood
Kõik seotud lood

Toomas Kiho: mõelgem ka sellele, kas Nõmmest või Lasnamäest võiks saada eraldi omavalitsus
Tallinna linnavalitsus peab paratamatult mõtlema terve riigi peale, kirjutab kultuuriajakirja Akadeemia peatoimetaja Toomas Kiho vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Tallinna linnavalitsus peab paratamatult mõtlema terve riigi peale, kirjutab kultuuriajakirja Akadeemia peatoimetaja Toomas Kiho vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Apranga käive kasvas aprillis 27 miljoni euroni
Leedu rõivaste jaeketi Apranga Grupi jaemüügi käive ulatus tänavu aprillis 27 miljoni euroni ja kasvas 2023. aasta aprilliga võrreldes 5 protsenti, teatas ettevõte börsile.
Leedu rõivaste jaeketi Apranga Grupi jaemüügi käive ulatus tänavu aprillis 27 miljoni euroni ja kasvas 2023. aasta aprilliga võrreldes 5 protsenti, teatas ettevõte börsile.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Luksusturismi ettevõtjad õpetavad, kuidas meelitada rikkad metsa raha kulutama
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Saates “Turismitund” võeti luubi alla, kuidas rikkad inimesed majanduslanguse ajal enda hellitamisega toime tulevad.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Raimo Ülavere: vaktsineeri ennast perfektsionismi vastu. Järjekindel piisavalt hea on parem kui perfektne
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
Ehkki perfektsionism tundub armastusväärne nõrkus või suisa edu vältimatu eeldus, on tegu toksilise nähtusega. Positiivne perfektsionism on müüt ja perfektsionismi olulisim kütus on teised inimesed.
"Palun vabastada Eesti vahemikus ....–.... loodusõpetuse tunnist"*
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Selle asemel, et spekulatiivses Euroopa Liidu trahvi hirmus end üles kütta, toetume faktidele ja vaidleme kokkulepped paremaks, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Auto|Piloot. Uus Škodiaq on kohal. Kas nüüd tasub vana sissemaksuks anda?
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Niigi äärmiselt ruumikas Škoda Kodiaq sai uue põlvkonnaga veelgi avaram, ent mitte ainult.
Raadiohommikus: kinnisvarast ja planeeringutest
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.
Äripäeva raadio neljapäevane hommikuprogramm võtab luubi alla kinnisvaraturu erinevad tahud ning heidab pilgu ka Tallinna linnaplaneeringule.
Hiiumaa plastitootja vajus miinusesse
Hiiumaa plastdetailide tootja M ja P Nurst kaotas eelmisel aastal käibes ja lõpetas aasta kahjumiga.
Hiiumaa plastdetailide tootja M ja P Nurst kaotas eelmisel aastal käibes ja lõpetas aasta kahjumiga.