• OMX Baltic−0,4%298,34
  • OMX Riga−0,14%864,49
  • OMX Tallinn0,06%1 961,18
  • OMX Vilnius−0,26%1 167,72
  • S&P 5000,58%5 560,83
  • DOW 300,75%40 527,62
  • Nasdaq 0,55%17 461,32
  • FTSE 1000,55%8 463,46
  • Nikkei 2250,17%35 902,51
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%93,3
  • OMX Baltic−0,4%298,34
  • OMX Riga−0,14%864,49
  • OMX Tallinn0,06%1 961,18
  • OMX Vilnius−0,26%1 167,72
  • S&P 5000,58%5 560,83
  • DOW 300,75%40 527,62
  • Nasdaq 0,55%17 461,32
  • FTSE 1000,55%8 463,46
  • Nikkei 2250,17%35 902,51
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,88
  • GBP/EUR0,00%1,18
  • EUR/RUB0,00%93,3
  • 16.04.25, 15:00

Rein Uusmaa: õpetaja roll tuleb ümber mõtestada

Õpetaja rolli mõtestamine ja ametikohtade kavandamine ei kõla omavahel kokku – saaks paremini, kirjutab Rein Uusmaa arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
“Ülikoolid valmistavad noori ette õpetaja elukutseks, ent tegelikkuses lahkub kolmandik esimestel aastatel koolist. Siin võib olla mitmeid põhjuseid, kuid üheks põhjuseks on kindlasti see, et töö ei vasta ootustele,” kirjutab Rein Uusmaa.
  • “Ülikoolid valmistavad noori ette õpetaja elukutseks, ent tegelikkuses lahkub kolmandik esimestel aastatel koolist. Siin võib olla mitmeid põhjuseid, kuid üheks põhjuseks on kindlasti see, et töö ei vasta ootustele,” kirjutab Rein Uusmaa.
  • Foto: Erakogu
Meie õppijate ehk praeguste ja tulevaste kodanike tugevus sõltub sellest, kui tugevad on meie baasteadmised ja -oskused ning nende kiire rakendamine. Rakendamise all pean silmas, kui kõrgel tasemel on meie kodanike finantsteadlikkus, digitaalne kirjaoskus ning suhtlemis- ja ettevõtlikkusoskused. Õppimise ja õpetamise võtmeisikuks on õpetaja, kelle ülesanne on ennastjuhtiva õppija tarvis keskkonna loomine.
Õpetajate roll üldpädevuste ja tulevikuvalmiduse arenguks keskkonna loomisel on ülisuur ning selles kahtlejaid pole. Küll aga oleme aastakümneid otsinud seda kõige paremat õpetaja tööd reguleerivat mudelit, mida minu arvates veel leitud ei ole. Põhjuseks see, et õpetaja rolli mõtestamine ja ametikohtade kavandamine ei kõla omavahel kokku.
Selleks, et õpetaja fookus liiguks päriselt õppeprogrammi läbimiselt pädevuspõhisele lähenemisele, tuleb tegeleda õpetajatöö ümbermõtestamisega.
Ootus ja tegelikkus
Õpetajate värbamise ja töösuhte aluseks on ikka veel kontakttunnid. Samas on terve hulk dokumente, kus kirjeldatakse ootuseid õpetajatööle ja seal pole sõnagi kontakttundide arvust. Haridusvaldkonna arengukavas 2035 püstitatud eesmärkide saavutamiseks oodatakse õpetajatelt digipädevuste arendamist, õppe mitmekesistamist ja nüüdisaegse õpikäsituse süsteemset rakendamist ning see pole veel kõik. Seega me ootame üht, aga rakendame teist.
Väga mugav on õpetajaid ette valmistada ja neid tööle rakendada kontakttundide mahu järgi. See on kergesti mõõdetav, aga puudub igasugune seos tegelike ootustega. Ülikoolid valmistavad noori ette õpetaja elukutseks, ent tegelikkuses lahkub kolmandik esimestel aastatel koolist. Siin võib olla mitmeid põhjuseid, kuid üheks põhjuseks on kindlasti see, et töö ei vasta ootustele.
Kuidas oleks, kui hakkaksime edaspidi palka maksma selle eest, kuidas õpetajad loovad arengut toetavat keskkonda. Selleks kaardistame õpetajatöö osad, nagu üksteiselt õppimine, meeskonnatöö, enesejuhtimine, kolleegide toetamine ja koostöö, personaalne mõtestatud eneseareng, parimate praktikate rakendamine, õppimise eestvedamine, suhete juhtimine jne. Õpetajal on tõenäoliselt lihtsam, kui ta teab, mida temalt oodatakse ning kuidas see avaldub tema tööajas ja -tasus.
Kõik eespool nimetatu on võimalik nädalaplaanis ajaliselt ära kirjeldada. Üksteiselt õppimine – iga nädal üks kolleegi tunnikülastus või mentorlusel põhinev vestlus kolleegiga. Meeskonnatöö – iga läbiviidud tunni osa on lühike eesmärgistatud tegevus koostööoskuse arendamiseks. Parimate praktikate rakendamine – iga läbiviidud ainetund sisaldab nüüdisaegse õpikäsituse tunnuseid. Suhete juhtimine – eesmärgipärane suhtlemine õpilaste, vanemate ja kolleegidega.
Seda loetelu võiks jätkata, aga see ei hakka toimima, kui see pole kuidagi tuvastatav või ka õpetaja enda jaoks selgelt jälgitav.
Neli suuremat osa
Üheks võimaluseks on lisada nädala tööaja sisse aeg e-päeviku täitmiseks sarnaselt õppetundide märkimisega. Selleks on lisaks ainepäevikule igal õpetajal oma õpipäevik, mida ta saab korra nädalas täita.
See ei tohiks olla tüütu lisaülesanne, vaid üks osa õpetaja tasustatud tööajast. Õpetaja tööaeg hakkab koosnema oodatud tegevustest, enesereflektsioonist ja õppimise eestvedamisest ning selle ette- ja järeltegevusest.
Põhimõtteliselt tähendaks see seda, et senise kontakttundide-põhise arvestuse asemel jaotub 35tunnine tööaeg neljaks suuremaks osaks. Kaks mahukamat osa koosnevad õppimise eestvedamisest ehk otsesest juhendatud õppest ning õpikeskkonna loomisest ja hindamisest. Kolmas osa hõlmab kõiki neid ootusi ja tegevusi, millest artiklis juba juttu on olnud (tunnivaatlus, koostöö, mentorlus, suhete juhtimine jne) ning neljas tööosa võtab selle kõik reflektsiooni ja õpipäeviku täitmise näol kokku. Kokkuvõttes on kõik need neli õpetajatöö valdkonda ajaliselt ja mahult kirjeldatavad ning selgelt jälgitavad nii õpetaja enda kui ka kooli juhtkonna jaoks.
Kava juba kaasas
Paralleelselt õpetaja rolliprofiili ümberkujundamisega peab ajaga kaasas käima ka õpetajate ettevalmistus. Praegu on õpetajakoolitus Eestis heal tasemel, kuid paraku lahkub ikkagi esimestel aastatel koolist palju õpetajaid ja suur hulk õpetajaks õppijatest ei lähe üldse kooli tööle.
Ehk aitab õpetaja töökindlust tõsta see, kui õpetajakoolituse viimasel aastal valmib lõputööna pädevuspõhine ainekava koos rakenduskavaga. See tähendab seda, et kooli tööle minnes on alustaval õpetajal terve õppeaasta läbi mõtestatud ja konkreetne rakenduskava kaasas.
Ma ei sea üldse kahtluse alla lõputööna uurimustööd või teadustööd, aga paraku võib sellest praktilises õpetajatöös hiljem vähe kasu olla. Võibolla aitab eelnevalt valmistatud ja ülikooli lõputöö mahule vastav õpetamiskava luua kindlustunde ning vähendada hiljem igapäevast õpetajatöö mahtu. Miks mitte sellist tööd teha mitmekesi koos, et saada kogemus koostööst ja lõimingust, mis hiljem õpetajatöös niikuinii ette tuleb?
Õpetaja rolli mõtestamine ja kavandamine vajab mõtteviisi muutust ning ühiskondlikku kokkulepet.
Arvamuskonkurss Edukas Eesti
Edukas Eesti on Äripäeva, Helmese, Elengeri (endine Eesti Gaas), If Kindlustuse, Ellex Raidla Advokaadibüroo, Swedbanki ja Verstoni konkurss, kuhu ootame Eesti eduloo uuendamise ja arengu kiirendamise ideid arvamusloo vormis. Konkursi peaauhind on 10 000 eurot.
Žüriisse kuuluvad korraldavate ettevõtete omanikud ja juhid, konkursi viib läbi Äripäeva arvamustoimetus. NB! Tööde vastuvõtt on lõppenud. Žürii koguneb aprilli lõpus, auhinnad anname üle mai alguses.

Seotud lood

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Podcastid

Tagasi Äripäeva esilehele