• Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ÄP: kulud kokku!

    Tänaseks on riigikogu rahanduskomisjon lubanud jõuda selgusele riigieelarve 24 miljoni eurose augu katteallikate suhtes, juhul kui rahandusminister Jürgen Ligi autode maksustamise eelnõud jäävad riigikogu toetuseta ja seaduseks saamata.

    Äripäev toetab Ligi ettepanekut katta juba koalitsiooniski tüli tekitanud riigieelarveauk ministeeriumite tegevuskulude kokkutõmbamise arvelt. See, et Ligi on oma ettepaneku esitanud arrogantses ja isegi ultimatiivses vormis, ei muuda veel ettepaneku sisu mõttetuks. Kui eelarves on auk, siis peaks valitsussektori kulude kokkutõmbamine olemagi esimene eelistus.
    Ummikus on süüdi mõlemad koalitsioonipartnerid. Et nii IRLi poliitikud kui ka Ligi erakonnakaaslased on selle võimaluse pikema jututa kõlbmatuna vaiba alla lükanud, reedab  ühelt poolt valitsuskoalitsiooni jäikust ja ideede puudust, teisalt aga Ligi toetuse kahanemist võimuliidus. Kuna Ligi on autode maksustamise muudatuste plaani ja nende viletsa kommunikeerimise pärast nii huvigruppidelt kui ka ajakirjanduselt piki päid ja jalgu saanud, võib rekordiliselt madala toetuse pärast meeleheitele viidud Reformierakond kaaluda teda järgmise ohvrina maineparanduse altaril.
    1,2 protsenti kõigi ministeeriumite kuludest on aga Ligi poolt vahest sihitud liigagi suure, peaaegu neljakordse varuga.  24 miljonit on 8,06 miljardi eurose eelarvemahu juures ikkagi kommiraha. Ja kui see väike summa paljukiidetud tasakaalu lausa koalitsiooni lagunemisega ohustab, ei seisagi tasakaal vahest nii tugevatel jalgadel, kui Ligile ja Ansipile rääkida meeldinud.Selle tunnistamine võiks omakorda viia mõistmiseni, et saada eelarve tasakaalu ühekordse tuluallikaga, nimelt metsamüügi ja riigifirmade dividendide arvelt, on vastutustundetu – eriti olukorras, kus rahvastiku vananemine, väljaränne ja kvalifitseeritud tööjõu puudus sunnivad aina tungivamalt küsima, missugust Eesti riiki me pidada tahame ja suudame.
    Riigikontrolli viimatine aastaraport tegi praeguse eelarvepoliitika jätkusuutmatuse pikemaajalises perspektiivis puust ette ja punaseks ning sai selle eest peaminister Ansipilt nahutada. Ent praegu lasub vastutus ühekordsete tuluallikate peale üles ehitatud „päästeplaani“ eest mõlemal koalitsioonipartneril võrdselt. Ligi on oma tegelikult mõistliku alternatiivettepaneku diskrediteerinud ülbitsemisega, andes nii IRLile kui ka oma erakonnakaaslastele võimaluse karistamatult rumalusi rääkida.
    Fundamentaalne probleem: suhtlemine. Augu tekitaja ise, see pahase ja kohati hüsteerilise kriitika osaliseks saanud firmaautode maksustamise muutmise plaan ei ole idee poolest läbini vale. Oleme küll kahelnud selles, kas kallite firmaautode soetamise probleem on nii põletav, nagu Ligi on seda esitanud, kuid probleem on kahtlemata olemas. Firmaautode maksustamise korda muuta on mõistlik, aga tuleks teha läbimõeldult ja huvigruppe kaasates, mitte neist teerulliga üle sõita püüdes. Äsjane kogemus peaks õpetama, et see taktika lihtsalt ei toimi enam.
    Viimaks, laiemat ja ühest eelarvest kaugele vaatavamat pilku vajab valitsus hädasti nagu õhku.  Omavaheline jonnimine autode käibemaksustamise korra pärast oleks liigagi naeruväärne koalitsiooni lagunemise põhjus, kui see poleks osa praeguse valitsuse fundamentaalsest probleemist: suhtlemisoskuse fataalsest allakäigust.
     
     
    Autor: 1185-aripaev
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Kõigepealt tuleb energiakriisis nina ette vaadata
Suure pildi, pika vaate jmt epiteetide pruukimine ei asenda vajadust lahendada akuutne kriis elektriarvetega siis, kui vaja, ja nii, nagu vaja, nimetades seejuures asju õigete nimedega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Suure pildi, pika vaate jmt epiteetide pruukimine ei asenda vajadust lahendada akuutne kriis elektriarvetega siis, kui vaja, ja nii, nagu vaja, nimetades seejuures asju õigete nimedega, kirjutab Äripäev juhtkirjas.
Luksuskaupade tootjad panid Euroopa turud tõusma
Euroopa aktsiaturud on pärast teisipäevast langust kolmapäeval stabiliseerunud ja veidi tõusnud. Sellele on kaasa aidanud luksuskaupade tootjate tugevad kvartalitulemused, vahendab Reuters.
Euroopa aktsiaturud on pärast teisipäevast langust kolmapäeval stabiliseerunud ja veidi tõusnud. Sellele on kaasa aidanud luksuskaupade tootjate tugevad kvartalitulemused, vahendab Reuters.
Elcogen ehitab korealastele 75miljonise vesinikutehase
Tallinnas Ülemiste linnakus kütuseelemente tootev Elcogen sõlmis kokkuleppe Lõuna-Korea Uljini maakonna ja Next Energy Corporationiga Koreasse tehase ehitamiseks.
Tallinnas Ülemiste linnakus kütuseelemente tootev Elcogen sõlmis kokkuleppe Lõuna-Korea Uljini maakonna ja Next Energy Corporationiga Koreasse tehase ehitamiseks.
Eestis tegutseb prohvetliku nimega ettevõte Omikron
"Tänase pandeemia võimalikud hüved pole kahjuks minuni jõudnud, isegi kui selline suurepärane nimi on," naeris Omikron Investi asutaja ja omanik Taavi Kolts.
"Tänase pandeemia võimalikud hüved pole kahjuks minuni jõudnud, isegi kui selline suurepärane nimi on," naeris Omikron Investi asutaja ja omanik Taavi Kolts.