Fredy-Edwin Esse • 26. jaanuar 2015 kell 9:00

Saksa eksportijad on kuum kaup

BMW aktsia on pälvinud analüütikute poolehoiu.  Foto: epa

Neljapäeval täitis Euroopa Keskpank (ECB) lõpuks investorite ootused ja lootused, hakates massilise likviidsusprogrammiga (QE) võitlema eurotsooni räsiva madala inflatsiooni vastu ja üritades sellega anda hoogu majandusele. See on tekitanud tõelise tormijooksu Saksamaa eksportööride aktsiatele.

ECB president Mario Draghi teatas, et keskpank hakkab ostma 60 miljardi euro väärtuses varasid iga kuu selle aasta märtsist järgmise aasta septembrini. Nende ostude hulka kuuluvad riikide valitsusvõlakirjad, erasektori võlakirjad ning Euroopa institutsioonide väljastatud võlakirjad. Välja hõigatud summa oli selgelt üle analüütikute ootuste.

Selle otsusega on kaasas käinud palju vastuolu, sest varasemalt olid eurotsooni rikkamad riigid nagu Saksamaa likviidsusprogrammi vastu. Osad väitsid ka, et see hävitab viimasegi initsiatiivi raskustes eurotsooni riikides viia ellu valusaid, ent vajalikke struktuurseid reforme. Kõige tipuks kardeti, et inflatsioon mitte ainult ei tõuse, vaid tõukab eurotsooni sarnasesse hüperinflatsiooni spiraali, nagu oli Saksamaal 1920ndatel.

Keskpank kustutas mured

Kuid aktsiaturud on seda otsust oodanud pikisilmi. Stoxx Europe 600 indeks oli enne ECB pressiteadet aasta algusest 4,6% plussis. Pärast teadet rallis indeks veel 3% enne nädalavahetust. Investorite jaoks on QE lootus aidanud minema pühkida mured seoses nafta hinna langusega või isegi Šveitsi keskpanga otsusest “vabastada” oma valuuta.

Aktsiad on lennanud üles, kuid samal ajal euro on kukkunud dollari vastu enam kui 10 aasta madalaimale tasemele. Intervjuus finantsajakirjale Barron's ütles Londonis baseeruva Psigma Investment Managementi globaalse aktsiaturu üksuse juht Tim Gregory, et sakslased võisid lõpuks Euroopa Keskpanga sisesele survele järele anda, sest nende majandus võib tänu QE-le enim võita.

“QE alandab euro väärtust, mis selgelt annab eelise eksportivate riikide majandustele nagu Saksamaa, mis on Euroopa suurim,” märgib Gregory.

ECB alandas varasemalt enda baasintressimäärad nulli lähedale, kuid see ei omanud erilist mõju inflatsioonile ning keskpangal ei jäänud muud üle, kui otsida teisi võimalusi. Hinnad hakkasid juba liginema kahtlaselt deflatsioonile, mis ilmselt leevendas sakslaste hirmu võimaliku hüperinflatsiooni osas. Detsembris kukkus eurotsooni tarbijahinnaindeks aastases võrdluses 0,2%, samas kui keskpanga eesmärk on saavutada 2% inflatsioon.

Võidavad tsüklilised sektorid

Morgan Stanley Euroopa peaökonomisti Elga Bartschi sõnul on varasemate QE avalikustamiste ajal hästi esinenud just tsüklilised sektorid, eriti auto-, keemia-, tööstus- ja meediasektor. Vastupidiselt kommunaalteenuste, pangandus-, kinnisvara- ja toidusektor on tavaliselt halvasti esinenud. 

Gregori väljakäidud Saksa ettevõtete nimekirjas domineerivad peamiselt autotööstuse aktsiad, kes võivad enim värske likviidsusprogrammiga võita. Tema lemmikaktsia on saksa autoosade tootja Continental, kes on peamiselt tuntud autorehvide valmistajana. Gregory sõnul peaks just Continental võitma enim odavnevast eurost, kuid tema nimekirja eesotsas on veel BMW, Daimler ning saksa keemiafirma Linde. 

Continentali häda on selles, et aktsia on tõusnud firma ajaloo kõige kõrgemale tasemele ning oktoobrikuisest põhjast on firma väärtpaber rallinud 49%. Raske on näha aktsiale edasist suurt tõusu, kuna ilmselgelt on QE ja odav euro juba aktsiasse sisse hinnatud. Kasumi-hinna suhte (P/E 18,9x) alusel ei ole tegu enam kuidagi odava aktsiaga.

Täpselt samad “hädad” kummitavad ka BMW aktsiat, mis on tõusnud ajaloo kõrgeima tasemeni. P/E (11,6x) alusel pole BMW aktsia veel nii kallis. 102 euro juures olev aktsia hind on tõusnud kaks eurot üle analüütikute keskmise hinnasihi ning kui 18 soovitab osta ja 11 hoida, siis vaid 4 analüütikut on andnud müügisoovituse BMW-le. Ka Daimleri aktsia on suutnud tõusta ajaloo kõrgeima tasemeni, lüües isegi 2007. aasta tippu. P/E on sama, mis BMW-l, nagu ka P/B (aktsia/raamatupidamislik väärtus).

J.P. Morgan Cazenove analüütik Jose M. Asumendi on nii BMW-le kui Daimlerile andnud ostusoovituse (overweight) ning määranud hinnasihtideks vastavalt 105 ja 78 eurot. “BMW siseneb 2015. ja 2018. aasta vahelisse perioodi tugeva tooteimpulsiga, kuna 70% nende tootevalikust saab uuenduse sel ajavahemikul,” ütles Asumendi viimases analüüsis.

Daimleri kohta märkis analüütik, et firma kasumiteenimisvõime peaks järgmise paari aasta jooksul tugevnema tänu paremale tooteimpulsile.

Suure ralliga ilmselt Saksa aktsiaturul enam kaasa ei saa minna ning suur osa firmade aktsiaid on õnneks või paraku saavutanud enda kõigi aegade tipu. See ei tähenda aga, et tõus ei võiks jätkuda. Antud juhul otsin mina tugeva bilansiga ja enamasti Euroopast välja dollariga seotud turgudele eksportivaid firmade aktsiaid, mille P/E ei näitaks märke liigsest entusiasmist.

Hetkel kuum