Artikkel
  • Jaga lugu:
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    OPECi liikmed kraaklevad Aasia turuosa pärast

    OPECi liikmed võistlevad omavahel turuosa pärast.Foto: epa

    Kui varasemalt on OPECi liikmed hindu tõstnud ja langetanud kokkuleppeliselt, näitavad viimased arengud, et kartelliorganisatsiooni liikmed on omavahel klientide pärast kraaklema läinud, kirjutab Bloomberg.

    Nii Kuveit kui ka Iraak müüvad Aasia riikidele naftat odavamalt kui Saudi Araabia. Katar on viimase 27 kuu jooksul naftaveoseid odavamalt maksustanud kui Araabia Ühendemiraadid.
    Kuigi OPECi puhul on suures plaanis endiselt näha ühist hinnapoliitikat ning liikmed jätkavad nafta ületootmisega, kohtab organisatsiooni liikmete puhul ka selgeid eriarvamusi, mis puudutab igakuiseid müügihindu. Nafta nõudluse kasvu nähakse tänavu suurimana just Aasia riikide puhul, mistõttu on see OPECi riikides suuri lahkhelisid põhjustanud.
    "OPECi sees käib võitlus turuosa üle," lausus Energy Aspects Ltd konsultant Vierenda Chauchan. "Ja seda isegi siis, kui organisatsioon püüab vältida OPECisse mitte kuuluvate riikide nagu Venemaa, Brasiilia ning USA naftatoodangu tõusu," lisas ta.
    Rahvusvahelise Energiaagentuuri andmeil on peamiseks võistlustandriks kujunenud Aasia ning Vaikse ookeani piirkond, kuhu tarnitakse tänavu 34 protsenti kogu müüdavast naftast. Agentuuri andmeil moodustab üksnes Hiina naftanõudluse kasv järgmisel aastal kogunõudluse kasvust neljandiku. Hiina kasutab madalat naftahinda ära ning impordib nn musta kulda praegu rekordkoguses. 
    Loovad pikaajalisi suhteid
    IHSi analüütik Bob Fryklund kommenteeris, et kuna kõik naftatootjad püüavad leida endale pikaaegseid partnereid, on see kaasa toonud olukorra, kus omavahel võistlevad nii OPECi liikmed kui ka organisatsiooni mittekuuluvad liikmed. Seega teevad naftatootjad ka erinevaid soodustusi, mis aitaksid kaasa pikaaegse partnerlussuhte ülesehitamisele.
    Nafta hind langes augustis viimase kuue aasta madalaimale tasemele, kui OPEC otsustas kaitsta oma turuosa ning tootmismahte mitte vähendada. OPEC on teada andnud, et septembris pumbati viimase kolme aasta suurim kogus naftat. Naftatoodangu kasv tuli eeskätt Iraagi arvelt.
    OPECi strateegia turuosa kaitsta on osaliselt töötanud. USA naftatootjate toodang on mõnevõrra langenud, kuna hindade langus on sundinud tootjaid naftakraane kinni keerama. Kui juunis toodeti keskmiselt 9,61 miljonit barrelit naftat päevas, siis nüüdseks on see kogus 500 000 barreli võrra langenud.
    Iraani tulek
    Turuosa kaitsmise strateegia pole möödunud valutult. Paljude OPECi liikmete majandus on nafta müügist äärmiselt sõltuv. IMFi andmeil peaks näiteks Saudi Araabia eelarvedefitsiit tänavu moodustama 20 protsenti sisemajanduse kogutoodangust.
    Kuigi OPEC ootab uuelt aastalt nõudluse kasvu, võib asja peapeale pöörata turule naasev Iraan. Rahvusvahelise Energiaagentuuri andmeil võib Iraan järgmise kuue kuu jooksul toodangut kasvatada 3,6 miljoni barrelini päevas. Bloombergi andmeil pumpas Iraan septembris keskmiselt 2,8 miljonit barrelit naftat päevas.
    KBC Advanced Technologies'i analüütik Ehsan Ul-Haq lausus, et kui Iraan naaseb globaalsele naftaturule, saab OPECi liikmete omavaheline võitlus olema veelgi ägedam. "Kui Iraani naftatoodang kasvab, peab ta ühtlasi kohandama ka oma ametlikku müügihinda selliselt, et see muutuks ostjatele atraktiivsemaks võrreldes teiste pakkujatega," selgitas ta.
    Jaga lugu:
  • Hetkel kuum
Vandeadvokaat ühistranspordist: alarahastuse vältimine on riigi vastutus
Olukord ühistranspordi korralduses – osaliselt nii-öelda tasuta transpordis – on vilets juba aastaid, kuid kallinenud kütuse tõttu kasvas see kriisiks. Hiljuti rahuldas riigikohus kolm ettevõtjate kaebust, kuid alarahastatud teenindajate seis üha halveneb, kirjutab vedajaid kohtus esindanud vandeadvokaat Jaana Nõgisto.
Olukord ühistranspordi korralduses – osaliselt nii-öelda tasuta transpordis – on vilets juba aastaid, kuid kallinenud kütuse tõttu kasvas see kriisiks. Hiljuti rahuldas riigikohus kolm ettevõtjate kaebust, kuid alarahastatud teenindajate seis üha halveneb, kirjutab vedajaid kohtus esindanud vandeadvokaat Jaana Nõgisto.
Läti tanklaketi Virši tugevad tulemused rõõmustavad investoreid jätkuvalt
Läti kütuste ja alternatiivsete energiaallikate kaupleja Virši-A kasvatas esimesel poolaastal müügitulu 60% ning EBITDA kasvu on ettevõttel ette näidata üle 47% võrreldes eelmise aasta sama perioodiga.
Läti kütuste ja alternatiivsete energiaallikate kaupleja Virši-A kasvatas esimesel poolaastal müügitulu 60% ning EBITDA kasvu on ettevõttel ette näidata üle 47% võrreldes eelmise aasta sama perioodiga.
Reaalajas börsiinfo
Konkurentsiameti uus juht: kinomonopol? Jah, see paistab JOKK
Sel nädalal konkurentsiameti peadirektorina alustanud Evelin Pärn-Lee kommenteeris Äripäeva raadio hommikuprogrammis avalikkuse tähelepanu all olnud juhtumeid, nagu kütusekartell ja kinomonopoli teke.
Sel nädalal konkurentsiameti peadirektorina alustanud Evelin Pärn-Lee kommenteeris Äripäeva raadio hommikuprogrammis avalikkuse tähelepanu all olnud juhtumeid, nagu kütusekartell ja kinomonopoli teke.
Erametsakeskus: paberi- ja küttepuidu hinnad on uskumatult kõrged
Ebanormaalselt kõrged okaspuupalkide hinnad saavutasid oma tipu aprillis, püsisid mais ja hakkasid juunis langema. Ülejäänud sortimentide hinnad on aga jätkanud küllalt kiiret kasvamist.
Ebanormaalselt kõrged okaspuupalkide hinnad saavutasid oma tipu aprillis, püsisid mais ja hakkasid juunis langema. Ülejäänud sortimentide hinnad on aga jätkanud küllalt kiiret kasvamist.
Läti saab Rail Balticule sõjalise liikuvuse raha
Läti Rail Balticu projekt on seotud sõjalise liikuvuse rahastamisega veidi vähem kui 5 miljoni euro ulatuses, selgus riigi transpordiministeeriumi esmaspäeval allkirjastatud lepingust Euroopa Kliima-, Infrastruktuuri- ja Keskkonnainspektsiooniga (CINEA).
Läti Rail Balticu projekt on seotud sõjalise liikuvuse rahastamisega veidi vähem kui 5 miljoni euro ulatuses, selgus riigi transpordiministeeriumi esmaspäeval allkirjastatud lepingust Euroopa Kliima-, Infrastruktuuri- ja Keskkonnainspektsiooniga (CINEA).

Küpsised

Äripäev kasutab küpsiseid parima ajakirjandusliku teenuse, huvipakkuvama sisu ja hea kasutajakogemuse võimaldamiseks. Meie veebilehel on järgmist liiki küpsised: vajalikud-, statistika-, eelistuste- ja turunduse küpsiseid. Küpsiste kasutamise eesmärkide ja töötlemise aluse osas saad rohkem infot Meie Küpsiste Poliitikast. Vajutades „Luban kõik“ nõustud Küpsiste kasutamisega meie ja kolmandate osapoolte poolt Meie Küpsiste poliitikas ja käesolevas Küpsiste lahenduses toodud tingimustel. Vajutades „Muudan eelistusi“ saad oma eelistusi alati muuta ja täiendavalt infot erinevate Küpsiste kohta.

Loe lähemalt meie Privaatsus - ja Küpsisepoliitikast.