H&M laieneb vastutuulest hoolimata

31. jaanuar 2016, 00:01
H&M Moskvas
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20160131/BORS/160129602/AR/0/H&M.jpg

Rootsi rõivakett H&M trotsib maailmamajanduses valitsevat ebakindlust ja kavatseb oma laienemisplaanidega jätkata, kuid negatiivsed tegurid jätavad oma jälje.

Neljapäeval odavnes H&Mi aktsia Stockholmis 4,7%, kui firma avaldas läinud aasta viimase kvartali tulemused.

Firma juht Karl-Johan Persson kurtis Rootsi majanduslehele Dagens Industri antud intervjuus, et börside vaade on ikka väga lühike. „Raske on mingit eelist välja tuua,“  jäi ta vastuse võlgu küsimusele, miks siis üldse börsil olla. Börsilt lahkumise plaani siiski pole. Küll aga kavatseb H&M edaspidi harvemini oma tegemistest lähemalt aru anda. Moetööstuses käib hooaeg poole aasta kaupa, põhjendas Persson muudatust.

Edasi vaadates on plaan jätkata nii uute kaupluste avamist, uute kontseptsioonide katsetamist kui ka online-müügi edendamist.

Dagens Industri analüütik Jan Glevén toob aga Rootsi börsi suurima firmaga seoses välja neli murepilve.

Kasumlikkus on vähenenud. Brutomarginaal on kahanenud viis kvartalit järjest ja on nüüd aastataguselt 60%-lt kahanenud 57,5%-le.

Põhjuse leiab tugevnenud dollarist – H&Mi tarnijad arveldavad valdavalt dollaris – kuid analüütikut teeb eelkõige murelikuks trend, mis tõotab jätkuda ka alanud aastal.

Kulude kasv. See on kinni pannud kasumi kasvu. Neljandas kvartalis kahanes kasum aktsia kohta esimest korda kümne kvartali jooksul ja seda 11%. Kulude kasvu taga on vajalikud investeeringud eelkõige IT ja e-kaubanduse valdkonnas, et kindlustada firma konkurentsivõimet. Investeerimine jätkub ka sel aastal ja neid tehakse pika vaatega.

Ilmaolud. Soe sügis ja soe talv mõjutasid H&Mi tulemusele halvasti. Hulk hooaja kaupa jäi lattu, mis tähendab suuri allahindlusi.

Müügikasvu aeglustumine. H&Mi prognoosi järgi kasvas jaanuaris käive 7%. H&Mi jaoks on aga ühekohaline kasvunumber ebatavaline.

Alanud aasta suhtes on Persson optimistlik – ta usub, et firmal on head kollektsioonid, mis võimaldavad jätkata laienemist ja turuosa suurendamist. Hiina suhtes tunnistab ta küll, et tarbimine on vähenenud ja turg ei kasva enam nii kiiresti kui varem, kuid pikas perspektiivis on Hiina majanduse kasvumudeli ümber orienteerimine investeeringutelt tarbimisele H&Mile kasulik.

„Sel põhjusel jätkame laienemist ja avame seal uuel aastal ligi 80 uut kauplust,“ ütles Persson DI-le. Hiina on H&Mi suuruselt viies turg.

Neljandas kvartalis kasvas müük Hiinas kohalikus vääringus vaid 4%, võrreldes 34% kasvuga samal ajal aasta varem.

Kokku plaanib H&M tänavu avada 425 uut kauplust, asetades põhifookuse USA-le ja Hiinale. Esimesed poed avatakse Uus-Meremaal, Küprosel ja Puerto Ricos. E-kauplustega plaanitakse laieneda üheksale uuele turule, sealhulgas Jaapanisse ja Kreekasse. Praegu on firmal e-kauplused 23 turul.

Intervjuus Bloombergile ütles Persson, et H&M võib edaspidi oma kasvuplaanid ümber vaadata selles valguses, et keskendutakse rohkem müügikäibe suurendamisele kui uute kaupluste avamisele. Paljud uued poed on varasemaga võrreldes suuremad. Praegune siht on kasvatada aastas kaupluste arvu 10-15%.

H&Mi peamine rivaal on Hispaania Inditex, mille kaubamärgi  Zara kasv on olnud kiirem. Firma on internetimüügiga tugevamal positsioonil ning samuti ei ole Inditexil nii palju tarnijaid, kes arveldaksid USA dollarites.

Täna on H&Mi aktsia börsil langust jätkanud.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
29. January 2016, 11:54
Otsi:

Ava täpsem otsing