Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kooli pooleli jätnud mees ehitas üles miljonifirma

    Heisei Enterprises buss.Foto: Heisei Enterprises/Facebook

    Kimi Takura lõpetas 22aastasena kulleritöö ära, sest ta sattus kurnatuse tõttu kuuks ajaks haiglasse. Tal ei olnud tööd ning ta müüs oma kalliks saanud Jaguari auto maha, ostis kasutatud bussi, alustas ühemehe ettevõttega ja hakkas Jaapanis Taiwani turiste vedama, kirjutab Bloomberg.

    Ta töötas järgmise aasta jooksul peaaegu iga päev. Ta viis turiste Tokyost Osakasse ja Kyotosse ning tutvustas neile erinevaid vaatamisväärsusi. Ühel hetkel pakkus üks reisikorraldaja talle laenu kolme uue bussi ostmiseks. Takura äri lõi õitsema ning ta sai peagi aru, et busse on veel rohkem vaja.
    Jaapanis on mitmeid suuri ettevõtteid – näiteks Toyota Motor ja Sony –, aga ettevõtlusega tegelevaid inimesi on siiski võrdlemisi vähe. Takura valis riskantsema tee ning hakkas ettevõtjaks. Jaapanis on ainult üks neljandik väiksematest ettevõtetest tegutsenud vähem kui 10 aastat. Teistes arenenud riikides on selliseid ettevõtteid üle poole.
    „Mulle meeldib sõitmine,“ ütles Takura, kes on praegu Heisei Enterprise Inci tegevjuht. Ta kukkus keskkoolist välja, sest tema isa ettevõte läks pankrotti ning ta pidi oma auto ostmiseks raha teenima hakkama.
    Talle öeldi, et kui ta sõidab ringi, siis ta peaks vedama ka inimesi, kes on talle nõus selle eest maksma. „Minu arvates oli see väga hea idee,“ ütles Takura Bloombergile antud intervjuus. „Ma sain sõita ja samal ajal ka raha teenida.“
    Ettevõte, mille Takura asutas 1992. aastal, omab praegu 400 bussi, mis sõidutavad turiste erinevate vaatamisväärsuste juurde. Firma pakub ka ööpäevast bussiteenust ning veab lapsi koolidesse. Heiseis broneeritakse 60 protsenti sõitudest internetis, konkurentide juures teeb seda vaid 30 protsenti klientidest, ütles Takura. Ettevõte on juba 20 aastat järjest kasumis olnud ja seal töötab kokku 800 inimest.
    Enne pensioni börsile
    Takura ei ole aga rahul ning ta püüdleb kõrgemale. Ta plaanib oma ettevõtte järgmise aasta detsembris Tokyo börsile viia. Aktsiaemissiooni (IPO) suuruseks plaanib ta 10 miljardit jeeni (87 miljonit dollarit). 51aastane Takura tahab, et ettevõte jätkaks tegevust ka pärast tema pensionile jäämist.
    „Bussifirmad ei korralda tavaliselt IPOsid,“ ütles ta. „Aga meid nähakse kui IT-bussifirmat, sest me saame väga suure osa oma käibest interneti kaudu.“
    Üks põhjus, miks Jaapanis on vähem idufirmasid, peitub riskikapitali vähesuses. Alustavatesse ettevõtetesse investeeritakse Jaapanis palju vähem kui OECD riikides keskmiselt. USAst ja Kanadast jääb Jaapan maha pika puuga.
    Üks aasta pärast seda, mil Takura ettevõttega alustas, oli tal vaja rahastust, et ettevõtmist laiendada. Tal vedas – üks Taiwani reisiagentuuri omanik palus tal tuuride hulka suurendada, aga Takura ütles, et tal ei ole uute busside ostmiseks raha. Ta läks Taiwani agentuuri omanikuga rääkima ning tal paluti mõne päeva pärast tagasi tulla.
    Kotitäis raha
    „See mees pani lauale pruuni paberkoti, kus oli sees 20 miljonit jeeni. Ta ütles, et ’nüüd sa saad omale bussid osta’,“ seletas Takura. „Ma olin pahviks löödud.“
    Heisei edu tagas osaliselt see, et ettevõte keskendus turistidele, kellel oli vähem raha. Ettevõtte VIP Liner teenus pakkus Tokyo-Osaka ja Tokyo-Kyoto reise 3000 jeeni eest. See on neli korda odavam kui sama vahemaad kiire rongiga sõita.
    Takura ütles, et Jaapanis on siiski raske laieneda, sest ühiskonnas on mitmed probleemid. Uute juhtide palkamine on keeruline, sest rahvastik vaneneb ja väheneb. Jaapani bussijuhtide keskmine vanus on 48, aga kõigi tööstuste keskmine on 42, selgub Nihon Bus Associationi andmetest.
    Selleks, et mõju leevendada, tõstis Takura bussjuhtide palka kahe aasta jooksul 15protsendi võrra. „Inimesed ikka ei tule,“ nentis ta.
    Takura ütleb, et inimesed, kes tahavad ettevõtjaks hakata, peaksid järgima oma kirge. „Inimesed peaksid leidma midagi, mida neile meeldib teha,“ ütles ta. „Ma olen nüüd bussinohik. Nohikud teevad seda, mis neile meeldib. Siis ei tundu, et sa teed tööd.“
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: lööks jalaga ukse lahti, 3000 eurot või mitte midagi Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Tartu ülikooli teadlased kaasasid pool miljonit vähiravi arendamiseks
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.
Tartu ülikooli teadlaste asutatud vähiravi tehnoloogiafirma Vectiopep sai erainvestoritelt ning ülikoolilt 450 000 eurot.