Sirje Rank • 4 aprill 2017

Rootsi väikeinvestor on H&Mi usku

Foto: Scanpix/Reuters

Kodune rõivakett H&M on rootslaste seas populaarseim aktsia, mille soetavad enesele nii alustavad investorid kui lastele aktsiaportfelli koostavad vanemad.

Mullu lisandus 50 000 uut aktsionäri, millega H&M lõi Volvo aktsialt üle rahva lemmiku tiitli. Tihti investeeritakse aga emotsiooni ja firma senise eduloo põhjal. Kas H&Mi edulugu jätkub, sõltub võimest kaasas käia tarbija ostuharjumuste ja eelistustega, mis digiajastul eriti kiiresti muutuvad.

Möödunud nädalal üllatas H&M oodatust paremate esimese kvartali tulemustega. Ent niipea, kui firma finantsjuht Jyrki Tervonen oli telekonverentsil analüütikutega möönnud probleeme varude realiseerimisega, läks tõusuga alustanud aktsia börsil üle 6% langusesse. Aktsia kukkus pea nelja aasta madalaimale tasemele ja oli punases ka eile.

Laovarud on mullusega võrreldes pea 30% suuremad. Kui müük aprillis ja mais ei parane, võib see teises kvartalis nõuda agressiivsemaid allahindlusi kui eelmise aasta samal ajal, hoiatas Tervonen. Sellest kannataks kasum. Lisaks viitab laovaru kasv, et kaubal pole kuigi head minekut.

Euroopa ja Aafrika 69%

Ameerikad 17%

Aasia ja Okeaania 14%

Kõige olulisemad turud, % käibest

Saksamaa 17%

USA 12%

Suurbritannia 7%

Prantsusmaa 6%

Hiina 5%

koduturg Rootsi alla 5%

Analüütikud on skeptilised. Probleemid on klassikalised – kust tuleb müügi kasv? Kuidas paranevad marginaalid? Kaup on jäänud lattu. Ja konkurents on tihe – odava hinnaga müüjaid on palju.

Lisaks on H&M tundlik dollari kursi liikumisele, kuna ostab 80% kaubast sisse Aasiast, mis arveldab dollaris. Tugevam dollar tähendab kõrgemat sisseostuhinda. Küsimusi tekitab ka järjest uute kaupluste avamine (tänavu ca 430) ajal, mil ostja kolib üha enam internetti.

Analüütikud skeptilised

Pangaanalüütikud on ridamisi langetanud H&Mi aktsia hinnasihti – viimaste seas DNB Markets, Danske Bank, Swedbank, JP Morgan, Deutsche Bank jt. Agentuuri Bloomberg koondatud 38 analüütiku arvamusest on 28,9% müügi- ja 42,1% ostusoovitused. 28,9% soovitas aktsiat hoida. Keskmine hinnasiht oli 255,77 Rootsi krooni (eile kauples aktsia tasemel 225 krooni).

H&Mi detsembrist veebruarini vältava esimese kvartali kasum enne makse oli 3,2 miljardit Rootsi krooni (aastatagusega võrreldes langus 3,6%), mis ületas analüütikute ootusi. Kuid müügis jäid eesmärgid täitmata. Ning ka märtsi müük valmistas pettumuse – oodatud 11% asemel oli kasv kohalikes valuutades 7%.

„Kui sul on väga küps kaubamärk, jõuad ühel hetkel punkti, kust edasi kasvada on väga raske,“ kommenteeris agentuurile Bloomberg Londonis asuva GlobalData jaekaubanduse analüüsi osakonna juht Maureen Hinton. „Tuleb leida uusi turge ja uusi kliente ja reageerida erinevatele tarbijate elu osadele.“

Analüütikute arvates on H&M pearivaalile Inditexile, millele kuuluvad Zara kauplused, mitmeti alla jäänud. Näiteks internetipoodide arendamisel – H&M on eelistanud kontseptsiooni, mis arendab kauplusi ja internetipoode paralleelselt. Ja ka kiiruselt, kuidas kaup letile jõuab, on Inditex olnud edukam.

Kunagi oli H&Mi ärikasumi marginaal sektori kõrgeim, aastast 2010 on see peaaegu poole võrra vähenenud.

Praegu on jooksva 12 kuu marginaal:

H&M 12,5%

Inditex 17,3%

Next 20,4%

sektori keskmine 8%

Allikas: Bloomberg

Viimase kahe aastaga on H&Mi aktsia kukkunud üle 30%.

„Firmal on olnud suurepärane ajalugu. Kuid praegu on H&M oma läbi aegade raskemas kriisis ja neil on raske laeva uuele kursile saada,“ tsiteeris Svenska Dagbladet  Avanza ökonomisti Claes Hembergi.  

Mis kriis?

Alates 2009. aasta keskpaigast firmat juhtinud järgmine põlvkond – suuromaniku Stefan Perssoni poeg Karl-Johan Persson, ei nõustu, et firma on sügavas kriisis.

„Ma arvan endiselt, et me suudame oma eesmärgi täita, kuid jah, see on raskemaks muutunud,“ ütles ta kvartalitulemuste avaldamise järel. Aasta nõrgast algusest hoolimata sihitakse kohalikes valuutades ikka 10-15% müügi kasvu, ütles ta Bloombergile.

Niisamuti on Persson kindel, et firma suudab kasumimarginaali suurendada. Sellele aitavad kaasa kontrolli alla saadud kulud, oodatav müügi kasv ning jätkuvad investeeringud ja ümberkorraldused logistikas ja laonduses. Euroopa kaupluste jaoks on kavas rohkem sisse osta Türgist, Portugalist ja Itaaliast, Aasia kauplusi varustada Aasiast ning USA kauplusi Lõuna-Ameerikast. „Mis ei tähenda, et me poleks seda varem teinud. Nüüd investeerime ja keskendume sellele veelgi enam,“ ütles Persson.

Uus kauplustekett

Sügisel tuleb H&M välja uue kaupluste ketiga Arket, mille esimene pood avatakse Londonis ja mille hinnatase on kõrgem kui põhikaubamärgi H&M kauplustes. Selles müüakse mitte niivõrd kiirmoe kui ajatuma joonega rõivaid meestele, naistele ja lastele. Samuti vähemal määral sisustuskaupu ja teiste tootjate kaubamärke. Kus võimalik, tuleb kauplustesse ka kohvik, milles pakutakse tervislikku Skandinaavia toitu. Londoni järel tulevad kauplused Brüsselis, Kopenhaagenis ja Münchenis ning 18 riigis käivituvad ka uue keti internetipoed.

See on kaheksas eraldi kett, mille eel on käinud H&M, COS, The & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday ja H&M Home. Nende edu on innustanud välja tulema uue kontseptsiooniga.

Mõned analüütikud kiidavad, teised, nagu Nordneti analüütik Joakim Bornold, leiavad, et pigem oleks oodatud mingit spordirõivaste kaubamärki. „Praegune ei tundunud eriti innovatiivsena,“ ütles ta Rootsi lehele Expressen.  

„H&Mi päevad sektori liidrina on läbi,“ ütleb Bornold. „Nüüd ollakse üks teiste seas.“

Kuid Bornold ei arva, et H&M on kriisis, lihtsalt sära on kuhtunud. Ja aktsionärid on kannatlikud, sest paljudele meeldivad H&Mi tooted.

H&Mi aktsia hinna ja 12 kuu oodatava kasumi suhe on 18, inditexil 28. Kuid ka hispaanlasel on omad probleemid –  firma brutokasum langes neljandas kvartalis kaheksa aasta madalaimale tasemele.

Ja H&M on Rootsi börsil üks parimaid dividendimaksjaid. Kuid viimased aastad pole H&Mi aktsia suutnud täita ootusi, et kurss saab ainult tõusta.

Hetkel kuum