Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas elektriautod teevad sama, mida tegi iPhone?

    Tesla Model 3 prototüüpFoto: Scanpix/Reuters

    Need, keda huvitab elektriautode tulevik, peaksid jälgima jagamismajanduse käekäiku, kuna just see on valdkond, kus elektriautod sisepõlemismootoriga neljarattalistele kiiresti üks-null teevad.

    Naftagigandi BP tehnoloogiajuht David Eyton tõdes intervjuus Bloombergile, et sisepõlemismootoriga autode kadu pole tegelikult karta. Ta selgitas, et peamine märksõna on sõidujagamisteenus ning jagamismajandus üldiselt. Neis valdkondades tuleb vahe selgelt välja.
    Need, kes argumenteerivad nii-öelda tavaliste autode kasuks, väidavad sageli, et kuigi tehnoloogia elektriautode võidukäiguks on loodud, takistab kogu protsessi selle aeglus: võimsate akude tootmine on keerukas, kallis ning aeganõudev. Selle ajaga jõuavad sisepõlemismootoriga autod muutuda aga efektiivsemaks ja ka keskkonnasäästlikumaks, kuna emissioonide piirmäärasid kärbitakse pidevalt ning see sunnib autotootjaid kiiresti tegutsema.
    “Nagu iPhone”
    Tehnoloogiast ja majandusest kõneleva BBC raadioseriaali autor Tim Harford tõdes Bloombergile, et tegelikult on üsna sinisilmne oodata, et ühel hetkel lihtsalt veerebki elektriautosid teedel rohkem kui tavalisi autosid. Harford ennustab hoopis, et autoturul toimub “süsteemimuudatus”. Ta võrdleb seda 10 aasta taguse ajaga, mil maailm nägi esimest iPhone’i.
    Harford rääkis, et iPhone’i peetakse sageli ekslikult seadmeks, mis oli üksnes moodsam kui teised ning mis andis telefonikõnele justkui uue tähenduse. Tegelikult tähendas iPhone’i tulek hoopis seda, et maailmale avanesid hoopis uued ja sisuliselt ääretud ärivõimalused. Tuli WhatsApp ning soomlaste Rovio loodud Angry Birds. Mobiiliäri muutus sisuliselt tundmatuseni.
    Automaailma üle kantuna tähendab see, et kui Tesla ning ka näiteks General Motors toodavad elektriautosid, on Uber ning Lyft valmis, et omapoolne sõidujagamisteenuse kontseptsioon sinna juurde lisada. See loob täiesti uue ärimudeli.
    Lisaks peetakse elektriautosid oma ehituselt mugavamaks, et isesõitvale autole tarvilikke tehnoloogilisi vidinaid juurde lisada. Näiteks selgus UBSi avaldatud raportist, et kui General Motorsi loodud elektriauto Chevrolet Bolt osadeks lahti võtta, ei vaja see sisuliselt mingit hooldust, kuna autol on vaid kolm liikuvat osa. Võrdluseks, neljasilindrisel sisepõlemismootoriga neljarattalisel on liikuvaid osi 133.
    Suured unistused
    Rahvusvahelise Energiaagentuuri peaökonomist Laszlo Varro lausus intervjuus Bloombergile, et hooldus on tulevikuautosid silmas pidades peamine märksõna, kuna üha enam hakatakse kasutama sõidujagamisteenust.
    Seda silmas pidades on paslik märkida, et Uberi ja Lyfti tulevikuprognoosid on ülioptimistlikud. Näiteks on Uber öelnud, et selle Uber X teenuse puhul tahetakse aastaks 2019 jõuda nii kaugele, et kasutatakse üksnes elektriautosid või hübriide. Uber X teenus on sisuliselt tavaline sõidujagamisteenus ehk kõige odavam variant Uberi pakutavast. Lyft on samas teada andnud, et aastaks 2025 tahetakse jõuda nii kaugele, et aastas tehakse isesõitvate autodega kokku koguni miljard sõitu.
    Siiski ei pruugi eelnevad lennukad ideed nii kiiresti teoks saada, kui asjaosalised ise ennustavad. Nutitelefonibuumi on raske korrata, kuna isesõitvate autode ja ka sõidujagamisteenuse puhul on peamine murekoht siiski regulatsioonid, mis tempot märkimisväärselt aeglustavad.
    Mis saab nafta hinnast?
    Mõistagi paneb kõik eelnev küsima, mis saab tulevikus nafta hinnast? Kas naftagigantide Exxoni ja BP osaks saab samasugune allakäigutrepp nagu juhtus Nokiaga, mis ei suutnud piisavalt kiiresti nutitelefonide võidukäigust aru saada?
    Ilmselt siiski mitte, kuna ühelt poolt peaks järgnevatel aastatel naftanõudlus kasvama, teisalt ei ole naftafirmade ainuke äri transpordikütus. Viimane, tõsi, on küll peamine müügituluallikas, ent naftafirmad toodavad naftast ka kemikaale, mida omakorda kasutatakse väga erinevates valdkondades, plastmassist väetisteni välja. Samuti toodavad naftafirmad reeglina ka maagaasi ning taastuvaid energiaid, mis on taas kasumlikud, kuna elektritarbimine maailmas aina suureneb.
  • Hetkel kuum
Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Eelarvenõukogu: riigivõlg kasvab kiirelt
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Eelarvepuudujääk ulatub järgmistel aastatel koguni 5%ni SKPst ja riigivõlg jätkab kiiret kasvu. Selline eelarvepoliitika seaks ohtu Eesti majanduse stabiilse arengu ega vastaks eelarvereeglitele, selgub pressiteatest.
Everaus rajab Rae valda uue elukvartali
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.
Everaus Kinnisvara rajab Rae vallas asuvasse Järvekülla uue elamukvartali, alustades ehitusega suvel.