Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Turismigigant TUI tõotab aktsiaturul päikselist kruiisi

    Turistid TUI reisilaeva ootamas.Foto: EPA

    Äsja Leedu börsile tulnud Baltikumi suurim reisikorraldaja Novaturas annab hea võimaluse heita pilk ka Euroopa suurimale reisikorraldajale, kelleks on Saksamaalt pärit TUI AG.

    Mõni investor kurdab, et Euroopa turult pole enam midagi mõistlikku osta. Ilmselt on talle siis märkamata jäänud ettevõte, mis oma tulemuste ja strateegiaga peibutab, ning kui kõik läheb plaanipäraselt, peaks ka aktsia tublisti tõusma. See on reisikorraldaja TUI.
    Olles tegutsenud üle 70 aasta tööstusvaldkonnas, ostis Saksa firma Preussag 1997. aastal logistika- ja transpordiettevõtte Hapag-Lloyd, millel oli 30% suurune osalus reisifirmas TUI. 1999. aastal suurendas Preussag osaluse TUIs 100% peale.
    Logistikast turismindusse
    Seejärel ostis Preussag reisifirmasid veelgi juurde ning hakkas teisest otsast oma tööstusettevõtteid järk-järgult müüma, et valdkonnast üldse väljuda. 2002. aastal muutis Preussag nime TUI AGks ning pärast Euroopa suurte reisifirmade - Thomson, Fritidsresor ja Nouvelles Frontieres - ostmist ning osaluse omandamist hotellifirmades RIU ja Magic Life, sai termast üks Euroopa turismigigante.
    Läinud aastal ühines TUI reisikorralduse ärivaldkond Suurbritannia reisikorraldajaga First Choice Holidays. Selle ühinemise tulemusena tekkis TUI Travel Plc, mille aktsiad noteeriti Londoni börsil. Loodud ettevõttest jäi 54,6% Saksa TUI AG-le (2014. aastal otsustas TUI nõukogu kaks firmat ühendada, nii et moodustus praegune TUI Group AG, mis on TUI AG tütarettevõte).
    Kuna ettevõtete ülevõtmisi oli vahepeal olnud palju ja ühtne identiteet jäi segaseks, siis otsustas grupp 2015. aastast viia erinevad ettevõtted ühtse TUI brändi alla. Täna on TUI AG-l kokku 259 tütarettevõtet, 13 seotud ettevõtet ning 28 ühisettevõtet.
    TUI Gruppi kuulub neli haru: hotellid ja kuurordid, kruiisid, sihtkohateenused ning reiside müük ja turundus. TUI on arengus liikunud selles suunas, et hoida kogu turismisektori teenindusahel enda firma või siis ühisettevõtete käes. Nii tegeldakse reisipakettide müügiga, nende käes on lennufirmad, mis viivad reisijad nende omanduses hotellidesse või kruiisilaevadele. Lisaks teenib TUI sihtkohtades pakutavate teenuste pealt, nagu reisijate viimine enda bussidega lennuväljalt hotelli, aga ka ekskursioonide ja matkade korraldamine. Samal ajal müüakse ka kolmandate osapoolte hotellikohti ja reisiteenuseid, teenides selle pealt tulu.
    Peaaegu nagu lennufirma
    TUI Grupi tiiva all on 1600 reisiagentuuri ja suured veebiportaalid, ettevõttele kuulub kuus lennufirmat 150 lennukiga, 327 hotelli 239 000 voodikohaga, 16 kruiisilaeva ning agentuurid kõikides suurtes puhkusepiirkondades. TUI kuulub oma lennukipargiga Euroopa kümne suurima lennundusettevõtte hulka ning on suurim tšarterlendude pakkuja.

    TUI on kindlustanud oma hotelliportfelli laia geograafilise hajutatuse. Nii et jää ükski geograafiline asukoht domineerima, ja see aitab maandada sihtkohtade populaarsuse muutuse riske. Samuti võimaldab see klientidele pakkuda laia valikut sihtkohti.

    TUI-l on kolm suuremat hotellikettide brändi. Neist suurim on Riu, milles on keskmise hinnaklassiga hotellid, peamiselt Hispaanias, Mehhikos ja Kariibi mere piirkonnas. Teiseks on Robinsoni bränd, mis on saksa keelt kõnelevatele turistidele klubipuhkuse pakkuja. Enamus Robinsoni hotelle asuvad Hispaanias, Kreekas, Türgis, Maldiividel ja Austrias. Kolmandaks on bränd Blue Diamond, mis on kiirelt kasvav kuurordikett Kariibi mere saartel.

    TUI turismitoodete müük käib kolmes geograafilises segmendis: põhja-, kesk- ja lääneregioon. Neist konkurentsitult olulisimal kohal on põhjaregioon, mis andis eelmisel aastal 346 miljonit eurot intresside, maksude ja kulumieelset kasumit (EBITA) ehk 30% kogu grupi kasumist.
    Põhjaregiooni suur osakaal grupi tuludest tuleb sellest, et siia kuuluvad Suurbritannia ja Põhjamaad, kus asuvad TUI üleostetud suured reisifirmad nagu Thomson ja Fritidsresor.
    Kõige kiirema kasvuga piirkond TUI turismitoodete müügi segmendis on lääneregioon, mille EBITA kasvas eelmisel aastal 27%, 109 miljoni euroni. Siia kuuluvad Prantsusmaa, Holland ja Belgia.
    Kruiisiäri kasvab
    Kogu grupi jaoks on oluline kasvumootor laevakruiiside üksus, mille EBITA kasvas eelmisel aastal 34%, moodustades 22% kogu grupi turismivaldkonna kasumist. Kruiisireiside üksusesse kuulub TUI-l kolm firmat: TUI Cruises, mis on ühisettevõte Royal Caribbean Cruises’iga; Marella Cruises ning luksuslikumaid kruiisireise pakkuv Hapag-Lloyd Cruises. Kokku on neil firmadel 16 laeva, millest 10 omatakse ning ülejäänuid liisitakse.
    Selle aasta veebruaris andis TUI Cruises teada, et tellib uue laeva, mis peaks valmis saama 2023. aastaks. TUI Cruises’il on praegu 6 laeva ning sel ja järgmisel aastal peaks valmima veel kaks, mis suurendab selle ühisfirma laevade arvu 8ni.
    Kolm edukat aastat
    Pärast Saksa ja Briti ettevõtte liitumist kolm aastat tagasi on firma tulemused ülesmäge läinud. 2014. aastal võeti suund kasvatada kõrgema kasumimarginaaliga hotellide ja kruiisilaevade äri, millega loodetakse vähendada majandustulemuste hooajalisust. Viimase kolme aastaga on tulemused tõesti paranenud – kui 2014. aastal teeniti ärikasumit 699 miljonit eurot, siis 2017. aastal 994 miljonit (+42%).
    Möödunud rahandusaasta, mis lõppes 2017. aasta septembris, tõi 10,2% suuruse intresside-, maksude- ja kulumieelse kasumi (EBITA) kasvu. EBITA kasvuprognoosi, mille järgi oodatakse pikaajalist kasumi kasvu vähemalt 10% aastas, pikendati 2020. rahandusaastani.
    Ettevõtte juhtkond tegi aktsionäride üldkoosolekule ettepaneku maksta dividendi 0,65 eurot aktsia kohta, mis on kahe sendi suurune kasv aasta varasemaga võrreldes. Praeguse aktsia hinna pealt tuleb TUI aktsia dividenditootluseks 3,7%.
    TUI tulemused 2017. rahandusaastalFoto: Äripäev

    Turismifirmadele on alatine probleem rahvusvaheline terrorism, relvakonfliktid ning õnnetusjuhtumid, mis võivad populaarsed turismisihtkohad mõneks ajaks põlu alla panna. Nii juhtus 2015. aasta lõpus lennuõnnetuse järel Sharm-el-Sheikhiga, kui reisikorraldajad ei soovinud sinna sõitmise riski võtta.

    TUI näitas paindlikkust sellega, et peale lennuõnnetust ostis 24 tunni jooksul Hispaanias lisavoodikohti 26 miljoni euro eest, leppis kokku uued lennugraafikud ning suunas oma müügivõrgustiku Hispaania sihtkohtadele.

    Investeeringud tagavad kasvu
    Ettevõtte tegevjuht Fritz Joussen ütles eelmise aasta majandustulemusi kommenteerides, et TUI on võrreldes 2012. aastaga palju muutunud. „Kui toona olime põhiolemuselt reisikorraldaja, siis nüüd oleme hotelli- ja kruiisiäri arendaja, investor ja operaator. Jätkame investeerimist oma hotelli- ja kruiisiettevõtetesse, et tagada firma tulemuste edasine kasv.“
    TUI Euroopa reisioperaatorid on tugevad müügi- ja turundusüksused, mis pakuvad ligipääsu grupi 20 miljonile kliendile. Voodikohtade kasuteguri suurendamiseks ja sissetuleku optimeerimiseks on TUI-l tootlikkuse juhtimise süsteem ning firma kasutab plokiahela tehnoloogiat. Plokiahela tehnoloogia on neil kasutusel eelmisest suvest rakenduse „voodivahetus“ kaudu.
    TUI laienemise kohta tuli värskeim uudis märtsi lõpus, kui firma teatas, et ostab 110 miljoni euro eest ühe Hispaania hotellifirma sihtkohateenuste äri.
    Vähenenud võlakoormus
    Kogu äritegevust on mõistliku finantsvõimenduse juures suudetud laiendada. See on saavutatud tänu sellele, et on müüdud vanu ärisid, millest on saadud vajalikke finantse, et turismiettevõtete portfelli pidevalt kasvatada.
    Samas on viimastel aastatel finantsvõimendust soovitud siiski allapoole tuua. TUI võlakordaja oli 2017. rahandusaastal 2,5 juures ning kui veel 2016. aastal oli eesmärgiks hoida võimendus 2,75 kuni 3,5 korra vahemikus, siis sel aastal soovitakse see hoida vahemikus 2,25 kuni 3.
    TUI aktsia hind jõudis esimest korda praegusele üle 17eurosele tasemele juba 2015. aasta veebruaris. Siis aga, erinevate osade restruktureerimise ja vahepealsete terrorismiprobleemide tõttu turismisihtkohtades, vajus aktsia hind 2016. aasta suveks 11 euro peale.
    Kui hinnata aktsia väärtuskordajaid, siis võib selle hinda väärtuse mõttes pidada keskmiseks ning teatud suhtarvude järgi on see isegi soodne.
    Eelmise aasta aktsiapõhise kasumi järgi on hinna-kasumi suhtarv 12,8 korda, aga kuna eelmisel aastal oli ka erakorralisi tulusid seoses osade firmade müügiga, siis parema võrdluse annab selle aasta aktsiapõhise kasumi prognoos, milleks on 1,19 eurot. Selle järgi on ettevaatav hinna-kasumi suhtarv 15 korda.
    TUI turuväärtus börsil on 10,2 miljardit eurot ning arvestades netovõlakoormust, on ettevõtte väärtus 10,7 miljardit eurot. See teeb EV/EBITDA suhtarvuks 6,9 korda, mis on samuti suhteliselt madal näitaja.
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Tuuleaktsiatele hakkab peatselt puhuma pärituul
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Maailma tuuleparkide tootmismaht kahekordistub aastaks 2030, mis tähendab, et õnn jõuab viimaks ka viimastel aastatel tootlusega hädas olnud tuuleaktsiate omanike õuele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Nädala lood: helesinine Hispaania unistus ja 650 töökoha kadumine Eestis
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.
Sel nädalal kõnetasid Äripäeva lugejaid lood, mis olid seotud Hispaaniaga ja sealse kinnisvaraga, kuid huvi pakkus ka väike Eesti linn, kus võib töökoha kaotada 650 inimest. Lisaks kõnetas veel ehitus ja valdusfirma laiali jagamine.
Maag Grupp ja Skeleton Technologies said suure tunnustuse
Leedus toimunud Balti M&A ja erakapitali foorumil anti üle Baltimaade suurtehingute auhinnad, mille pälvisid Maag Grupi tehing HKScani Balti üksuste omandamiseks ja Skeleton Technologies rahakaasamise eest tippinvestoritelt.
Leedus toimunud Balti M&A ja erakapitali foorumil anti üle Baltimaade suurtehingute auhinnad, mille pälvisid Maag Grupi tehing HKScani Balti üksuste omandamiseks ja Skeleton Technologies rahakaasamise eest tippinvestoritelt.