Deutsche Post - mitu kvartalit pettumust

23. mai 2018, 09:15
https://www.aripaev.ee/storyimage/ea/20180523/BORS/180529983/AR/0/AR-180529983.jpg
Ainult tellijale

Kes arvab, et hoogsalt kasvava e-kaubanduse tuules kümblevad kõik kullerteenuste pakkujad rahas, võib ka eksida. Nii lihtne selles äris siiski kõik ei ole.

Järjest paraneva väliskeskkonna tingimustes suurenevad ka investorite ootused ning nii on ka pettumused kergemad tulema. Deutsche Posti puhul on viimase kahe kvartali tulemused investorite ootusi just mõnevõrra petnud.

Siiski on Deutsche Post oma tööstusharus väga tugev firma ning tasub lähemat uurimist, kas hiljutised pettumust valmistanud tulemused võiksid olla heaks ostukohaks.

Ülemaailmse haardega

Deutsche Post AG on välja kasvanud Saksamaa riiklikust postiteenistusest, mis erastati 1995. aastal ning mis sai täielikult sõltumatuks ettevõtteks 2000. aastal. Tõe huvides olgu öeldud, et Saksa riigile kuulub läbi riikliku investeerimispanga tänini ettevõttes 20,7% suurune osalus.

Ettevõte pakub firma kirjade laialivedamise teenust Saksamaal, olles selles vallas Euroopa suurim, kuid nende olulisim roll on pakkuda ülemaailmseid kullerteenuseid - nad on käibe poolest maailma suurim kullerteenuste pakkuja. Firma tegutseb Deutsche Post DHL kaubamärgi all ning DHLi kaubamärgi järgi tunneme seda ka Eestis.

Viimasel kahel kvartalil on Deutsche Post aktsiaanalüütikute ootusi veidi petnud. Kui 2017. aasta viimasel kvartalil oodati aktsiapõhiseks kasumiks 77 senti, siis tegelikuks kasumiks tuli 69 senti. Ning selle aasta esimeses kvartalis ootasid analüütikud 54sendist aktsiapõhist kasumit, kuid tulemuseks oli 49 senti ning firma aktsia langes tulemuste teatamise päeval 7%.

Probleemiks olid posti, e-kaubanduse ja pakkide saatmise divisjoni kõrgemad personali- ja transpordikulud, lisaks elektrimopeedide tootmise laiendamise kulud ning rahvusvahelise pakiveoäri kasvatamine.

Lisaks pidi firma kandma ühekordset kulu 50 miljonit eurot, millest osa tuli Suurbritanniast, kus neil oli probleeme KFCga sõlmitud lepingu täitmisega - veebruaris jäi enamik KFC keti söögikohti ilma kanalihata, nii et need tuli ajutiselt sulgeda. Deutsche Posti finantsjuht ütles juhtunut kommenteerides, et tegemist oli lepingu ülevõtmisega seotud esialgsete probleemidega ning nüüd on need lahendatud.

Hoolimata sellest, et esimeses kvartalis teeniti ka tegevuskasumit prognoositust 55 miljoni võrra vähem, jäi Deutsche Post oma selle aasta ärikasumi eesmärgi, 4,15 miljardi euro juurde. 2020. aastal on aga plaan teenida 5 miljardit eurot ärikasumit.

Firma suurendas eelmise aasta tulemuste pealt dividendi 10 sendi võrra aktsia kohta, nii et sel kevadel maksti dividendiks 1,15 eurot, mis teeb dividenditootluseks 3,3%. Dividendideks maksti seega 51% kasumist.

Eesmärk olla turuliider

Deutsche Posti tegevjuhi Frank Appeli sõnul on nende visioon olla globaalne, kliendile keskendunud ning maailma kõige digitaalsem logistikafirma - nii et igas maailma otsas, kus inimene mõteb logistika peale, tuleks tal esimese asjana meelde DHL.

Deutsche Posti suurusest annab aimu see, et tal on 519 000 töötajat, seda on enam kui Tallinnas elanikke. Sellise töötajate arvuga oli firma eelmise aasta käive 60,4 miljardit eurot ning puhaskasum 2,7 miljardit eurot. Käive kasvas aastaga 5% ning puhaskasum 3%.

DP netovõlg on eelmise aasta lõpu seisuga 1,9 miljardit eurot, mis kasumit ja varade mahtu arvestades ei ole eriti suur näitaja.

DP DHLi strateegiliseks eesmärgiks on olla maailmas ka tarneahela lahenduste pakkumise liider. Käibe mahult on nad eesmärgini ka jõudnud, kuid turuväärtuse osas on kaks ameeriklast eespool. Nimelt oli Deutsche Posti müügikäive eelmisel aastal 60,4 miljardit eurot, samal ajal, kui tema globaalsetest konkurentidest oli UPSi (United Parcel Service) käive 55,8 miljardit eurot ning FedExil 51,1 miljardit eurot.

Kuid ettevõtte turuväärtuse poolest on UPS Deutsche Postist kaks korda suurem – nimelt on UPSi turuväärtus eurodes arvestatuna 84 miljardit eurot, samal ajal kui Deutsche Posti turuväärtus on 42 miljardit eurot.

Üheks põhjuseks, miks UPS ja FedEx on kallimalt hinnatud, on nende paremad kasumimarginaalid, nii et nad teenivad väiksema käibe pealt suuremat kasumit kui Deutsche Post.

Deutsche Postil on neli äridivisjoni: postiteenused ja pakisaadetised, kiired pakisaadetised (DHL Express), globaalsed saadetised ja kaubatarned ning neljandaks tarneahela teenuste pakkumine. Laias laastus tegeleb Deutsche Post pakkide ja kauba saatmisega eraisikutele ja äriklientidele ning kirjade ja muu posti viimisega era- ning äriklientidele.

Kõige nõrgem lüli

Viimastel aastatel on Deutsche Posti kõige nõrgemaks osaks - just kasumimarginaali ja kasvu lõikes - siseriiklik posti, e-kaubanduse ja pakisaadetiste divisjon, mis on nüüd tõusnud firma kõige innovatiivsemaks - kui uskuda osakonnajuhti. Ühe olulise aspektina võib selles muutuses tuua elektrisõidukite ja elektrimopeedide kasutuselevõtu.

Pakiveoteenuste turumaht on Saksamaal Deutsche Posti hinnangul 10,8 miljardit eurot, millest DHLi käes on 45,4% ning mis tõusis 0,3% võrra võrreldes 2016. aastaga. Saksamaal on äriklientide postisaadetiste turu suurus Deutsche Posti hinnangul 4,5 miljardit eurot ning Deutsche Posti käes on sellest 61,7% turuosa.

2017. aastal suurendas DHL oma e-kaubanduse teenuste mahtu Euroopa turul, ostes 2016. aasta lõpus Suurbritannias UK Maili ning tõstes Hispaania ja Portugali ettevõtted Express divisjonist pakisaadetiste divisjoni. Lisaks tehti koostöölepingud Iirimaa, Rumeenia, Horvaatia ja Bulgaaria kullerteenuste firmadega, nii et nüüd on Deutsche Post Euroopa pakisaadetiste teenuste turul esindatud 26 riigis. Rahvusvaheliselt oli oluline, et uute turgudena lisandusid Tšiili, Malaisia ning Vietnam.

Parem kasumimarginaal

Rahvusvaheline kullerteenuste pakkumine DHL Express äridivisjoni kaudu on teinud DHList ülemaailmselt tuntud kaubamärgi ning see divisjon annab ka kõige kõrgemat kasumimarginaali. Rahvusvaheliste väikepakkide vedu käib peamiselt lennukitega ning Deutsche Postile kuulub mitu kaubaveo lennuliini. Rahvusvahelises kullerveoste äris käib peamine konkurents kolme tegija, DHLi, UPSi ja FedExi vahel. Euroopas on oluline konkurent ka TNT.

Rahvusvaheliste saadetiste divisjonis tehakse suuremate kaupade vedu lennukite ja laevadega. DHLil on siin võrreldes teiste divisjonidega suhteliselt vähe enda vara, mis tähendab, et peamiselt pakutakse maaklerteenust ning transporti pakuvad DHLile teised veofirmad. Siin võistleb DHL peamiselt Euroopa transpordifirmadega nagu Kühne+Nagel ja DB Schenker.

Tarneahela teenuse pakkujana on DHLi peamisteks klientideks auto-, tehnoloogia- ning ravimifirmad.

Aeglase kasvuga liider

Kokkuvõttes on Deutsche Post tugev ettevõte, oma ala liider, kuid suurusest ja tegevusharust tulenevalt ei ole tegemist kiire kasvuga firmaga. Nii ootavad analüütikud järgmiseks kolmeks aastaks 3,7% suurust käibe ja 7,8% kasumi kasvu aastas.

Deutsche Posti suurimad konkurendid rahvusvahelisel kullerteenuste turul on USA firmad UPS ja FedEx. Võrdluseks võib tuua, et UPSi järgmise kolme aasta keskmiseks kasumi kasvuks prognoositakse 8,1% aastas ning FedExil 6,7%.

Viimase paari kvartali pettumust valmistanud tulemused on Deutsche Posti aktsia eelmise aasta lõpu 40 euro taseme pealt toonud allapoole, 34 euro taseme juurde.

Arvestades, et firma selle aasta oodatava kasumi järgi on aktsia hinna kasumi suhtarv 14,9 juures ning järgmise aasta prognoositava kasumi järgi 13,4 korra juures, võib öelda, et Deutsche Post on suhteliselt odav aktsia. Ka firma laenuvõimendus pole väga kõrge: netovõlg on 0,6 korda EBITDA kasumist.

Firma maksab ka korralikku dividendi ehk praeguse hinna pealt on dividenditootluseks 3,3%.

Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
21. May 2018, 10:57

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris Hetkel eetris

Äripäeva raadio viimased saated

Kõiki viimased raadio saated
Otsi:

Ava täpsem otsing