Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Miks on pallaadium muutunud kullast kallimaks?
Esmakordselt viimase kümnendi jooksul on pallaadiumi hind tõusnud kulla hinnaga samale pulgale – vaid nelja kuuga on väärismetall kallinenud lausa 50 protsenti.
Pallaadiumi hind on viimase nelja kuuga tõusnud 50 protsenti.Foto: Shutterstock
Bloomberg kirjutab, miks on pallaadium nõnda kiiresti kallinenud, kes on turul võitjad ja kaotajad ning mida võiks tulevikus oodata.
Mis asi on pallaadium?
Pallaadium on valge metall, mis kuulub plaatina metallide gruppi (koos ruteeniumi, roodiumi, osmiumi, iriidiumi ja plaatina endaga). Umbes 80 protsenti pallaadiumist jõuab lõpuks sõiduautode heitgaasisüsteemidesse, kus see aitab toksilised saasteained muuta vähemkahjulikuks süsinikdioksiidiks ja veeks. Seda kasutatakse ka elektroonikas, hambaravis ja ehetes. Peamiselt kaevandatakse metalli Venemaal ja Lõuna-Ameerikas ning tavaliselt on see plaatinumi või nikli kaevandamisel tekkiv kõrvalprodukt.
Miks on see nii kiiresti kallinenud?
Pakkumine ei ole suutnud nõudluse kasvu ära rahuldada. Riigid üle maailma, eriti Hiina, on karmistamas emissioonidega seotud nõudeid, mille tõttu on autotootjad sunnitud metalli rohkem tarbima. Euroopas on inimesed ostnud emissiooniskandaalide tõttu vähem diiselautosid, milles kasutatakse peamiselt plaatinat. Bensiinimootoriga autode järele on nõudlus suurenenud – just seal kasutatakse aga pallaadiumi.
Miks pole pakkumine piisav?
Kuna pallaadium on tihtipeale plaatina ja nikli kaevanduste kõrvalprodukt, siis on pakkumist pärast nõudluse kasvu raske suurendada. Prognoositakse, et pallaadiumiturg on 2018. aastal juba seitsmendat aastat järjest defitsiidis. See ongi aidanud hindadel järjest kõrgemale ronida. Sellel kuul tõusis pallaadiumi hind rekordini ja ületas ka kulla hinna.
Kas hinnatõusu veavad spekulandid?
Osaliselt küll. Riskifondid on suurendanud tõusule panustavaid positsioone, selgub futuuriturgude andmetest. Samas on hetkehinnad järjest kõrgemad kui järgmiste kuude futuuride hinnad, mis näitab, et tootjad tahavad oma varusid suurendada. Pallaadiumiga tagatud börsil kaubeldavatest fondidest on raha välja voolanud – investorid lasevad metalli fondist välja viia ning müüvad selle kallimalt edasi.
Kes on võitjad ja kaotajad?
Kõige suurem pallaadiumitootja on Venemaa ettevõte MMC Norilsk Nickel PJSC, aga hinnatõus tuleb eriti hea uudisena Lõuna-Ameerika tootjate jaoks, kes peavad toime tulema madalate plaatinahindadega. Samas maksavad autotootjad metalli eest kõrgemat hinda, mis võib tarbijate jaoks ka autohindades kajastuma hakata.
Kas pallaadium on tavaliselt ka nii volatiilne?
Jah. See kehtib ka teiste sarnaste metallide puhul. Väärismetallid, mida kasutatakse autotööstuses, on aeg-ajalt järske kõikumisi läbi teinud. Näiteks 1998. aastale järgnenud kümnendil kallines plaatina rohkem kui 500 protsendi võrra, sest turul oli defitsiit, mis meelitas turule ka palju spekulante. Roodiumi hind tõusis sarnasel perioodil 4000 protsenti. Pärast seda leidsid autotootjad viise, kuidas metalli vähem kasutada, mille järel hakkas roodium uuesti odavnema.
Kas praegu on hinnatõusule panustada liiga hilja?
Võib-olla mitte. Pallaadium on kallinenud küll palju (globaalse finantskriisi ajal saavutatud põhjadest on see tõusnud juba enam kui 600 protsenti), aga prognoositakse, et defitsiit jätkub. Tõsi, kuna pallaadium on plaatinaga võrreldes nõnda palju kallinenud, siis võivad autotootjad hakata otsima viise, kuidas kahte metalli ära vahetada. Samas on väike tõenäosus, et see suuremas mahus lähitulevikus juhtub. Pigem on suured autotootjad keskendunud elektriautode arendamisele.