Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miks on pallaadium muutunud kullast kallimaks?

    Esmakordselt viimase kümnendi jooksul on pallaadiumi hind tõusnud kulla hinnaga samale pulgale – vaid nelja kuuga on väärismetall kallinenud lausa 50 protsenti.

    Pallaadiumi hind on viimase nelja kuuga tõusnud 50 protsenti.Foto: Shutterstock
    Bloomberg kirjutab, miks on pallaadium nõnda kiiresti kallinenud, kes on turul võitjad ja kaotajad ning mida võiks tulevikus oodata.
    Mis asi on pallaadium?
    Pallaadium on valge metall, mis kuulub plaatina metallide gruppi (koos ruteeniumi, roodiumi, osmiumi, iriidiumi ja plaatina endaga). Umbes 80 protsenti pallaadiumist jõuab lõpuks sõiduautode heitgaasisüsteemidesse, kus see aitab toksilised saasteained muuta vähemkahjulikuks süsinikdioksiidiks ja veeks. Seda kasutatakse ka elektroonikas, hambaravis ja ehetes. Peamiselt kaevandatakse metalli Venemaal ja Lõuna-Ameerikas ning tavaliselt on see plaatinumi või nikli kaevandamisel tekkiv kõrvalprodukt.
    Miks on see nii kiiresti kallinenud?
    Pakkumine ei ole suutnud nõudluse kasvu ära rahuldada. Riigid üle maailma, eriti Hiina, on karmistamas emissioonidega seotud nõudeid, mille tõttu on autotootjad sunnitud metalli rohkem tarbima. Euroopas on inimesed ostnud emissiooniskandaalide tõttu vähem diiselautosid, milles kasutatakse peamiselt plaatinat. Bensiinimootoriga autode järele on nõudlus suurenenud – just seal kasutatakse aga pallaadiumi.
    Miks pole pakkumine piisav?
    Kuna pallaadium on tihtipeale plaatina ja nikli kaevanduste kõrvalprodukt, siis on pakkumist pärast nõudluse kasvu raske suurendada. Prognoositakse, et pallaadiumiturg on 2018. aastal juba seitsmendat aastat järjest defitsiidis. See ongi aidanud hindadel järjest kõrgemale ronida. Sellel kuul tõusis pallaadiumi hind rekordini ja ületas ka kulla hinna.
    Kas hinnatõusu veavad spekulandid?
    Osaliselt küll. Riskifondid on suurendanud tõusule panustavaid positsioone, selgub futuuriturgude andmetest. Samas on hetkehinnad järjest kõrgemad kui järgmiste kuude futuuride hinnad, mis näitab, et tootjad tahavad oma varusid suurendada. Pallaadiumiga tagatud börsil kaubeldavatest fondidest on raha välja voolanud – investorid lasevad metalli fondist välja viia ning müüvad selle kallimalt edasi.
    Kes on võitjad ja kaotajad?
    Kõige suurem pallaadiumitootja on Venemaa ettevõte MMC Norilsk Nickel PJSC, aga hinnatõus tuleb eriti hea uudisena Lõuna-Ameerika tootjate jaoks, kes peavad toime tulema madalate plaatinahindadega. Samas maksavad autotootjad metalli eest kõrgemat hinda, mis võib tarbijate jaoks ka autohindades kajastuma hakata.
    Kas pallaadium on tavaliselt ka nii volatiilne?
    Jah. See kehtib ka teiste sarnaste metallide puhul. Väärismetallid, mida kasutatakse autotööstuses, on aeg-ajalt järske kõikumisi läbi teinud. Näiteks 1998. aastale järgnenud kümnendil kallines plaatina rohkem kui 500 protsendi võrra, sest turul oli defitsiit, mis meelitas turule ka palju spekulante. Roodiumi hind tõusis sarnasel perioodil 4000 protsenti. Pärast seda leidsid autotootjad viise, kuidas metalli vähem kasutada, mille järel hakkas roodium uuesti odavnema.
    Kas praegu on hinnatõusule panustada liiga hilja?
    Võib-olla mitte. Pallaadium on kallinenud küll palju (globaalse finantskriisi ajal saavutatud põhjadest on see tõusnud juba enam kui 600 protsenti), aga prognoositakse, et defitsiit jätkub. Tõsi, kuna pallaadium on plaatinaga võrreldes nõnda palju kallinenud, siis võivad autotootjad hakata otsima viise, kuidas kahte metalli ära vahetada. Samas on väike tõenäosus, et see suuremas mahus lähitulevikus juhtub. Pigem on suured autotootjad keskendunud elektriautode arendamisele.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.