Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Nõrganärvilised ärgu Teslasse investeerigu

    Tesla tarnete 31% vähenemine esimeses kvartalis ja aktsia hinna langus on toonud taas päevakorda teema Tesla jätkusuutlikkusest. Kui aga laiemalt vaadata, siis paistab ees hoopis hiilgav tulevik.

    Tesla Model 3 võttis ühe kuuga üle Euroopa elektriautode müügi liidripositsiooni.Foto: AP / Scanpix
    Eile saabus teade, et Tesla pole suutnud aasta esimeses kvartalis tellitud autode koguseid tellijatele tarnida, mispeale võttis Tesla aktsia suuna allapoole, kukkudes 9%. Autotootja põhjendas seda transpordiprobleemidega, sealjuures oli 10 600 autot märtsi lõpus veel teel oma Euroopa ja Hiina uute omanike poole. Tesla on mitmes varasemas teates hoiatanud esimese kvartali majandustulemuste lahjenemise eest, milles lisaks tarneprobleemidele mängivad rolli ka ajutised tagasilöögid koondamiste näol tootmise efektiivsemaks muutmisel. Ettevõte tootis ka vähem sõidukeid kui neljandas kvartalis. Jaanuaris ütles Tesla, et ei võta enam tellimusi oma 75 kWh Model S ja X versioonidele. Kui vaadata aga 2018. aasta esimest ja teist kvartalit, siis seal on kohaletoimetatud autode koguarv veel väiksem.
    Skeptikud: me ju ütlesime!
    Negatiivne tarneraport andis hoogu Tesla suhtes skeptilistele analüütikutele, kes selgitasid, et aktsia on fundamentaalsete näitajate järgi üle hinnatud, ettevõte kaelani võlgades, rahavood ebastabiilsed ja konkurentsi kasv elektriautode turul hakkab nõudlust Tesla järele vähendama. Tesla olevat üks suur patuoinas, mille aktsiast on targem eemale hoida või tuleks seda lühikeseks müüa.
    Nende hinnangud on aga jäänud kinni minevikku, kus ebastabiilsust oli kõvasti rohkem kui praegu. Esiteks, kui palju üldse on kiires kasvufaasis ettevõtteid, mis suudavad stabiilselt kasumit teenida? Tesla puhul on investeeringute vajadus suur, kuna käimas on uute tehaste rajamine ja tootmise automatiseerimine. Samal ajal aga püütakse täita uksest ja aknast sissesadavaid tellimusi. Arvestades brändi tuntust, ettevõtte juhi legendaarse visionääri mainet, toote kvaliteeti ja keskkonnasõbralikkust, on Teslal praegu parimad võimalused oma senist edumaad ära kasutada ja kogu automaailmas kand kõvasti maha panna. Ja just sinnapoole Tesla praegu teel ongi.
    Kui eelmine aasta oli Tesla jaoks kaootiline laveerimine tootmislubaduste andmise ja nende täitmise vahel, kust ei puudunud ka draamad Twitteri-säutsu pärast ja kvartalikasumisse jõudmine, siis sel aastal on emotsionaalne vahutamine kõrvale jäetud ja ettevõte on keskendunud oma prioriteetse masstoote, Model 3 tootmismahu suurendamisele ja tehaste ehitamisele.

    USA maksusoodustus elektriautodele on 2019. aasta jaanuarist juunini 3750 dollarit ja 2019. aasta juulist detsembrini 1875 dollarit. Maksusoodustus lõpeb 2020. aastal.

    Model 3 sai Euroopa müüduimaks elektriautoks vaid kuuga
    Kriitikud on alahinnanud nõudlust Teslade ja elektriautode järele ja ülehinnanud konkurentsisituatsiooni, seda näitasid müüginumbrid juba ühe kuu möödudes alates Euroopa turule sisenemisest. Elon Musk pidas oma 2018. aasta maikuus antud lubadust, kui ütles, et Tesla Model 3 müük Euroopas algab 2019. aasta esimeses pooles. Selle aasta jaanuari lõpus saabuski kinnitus, et Teslal on luba autosid Euroopasse eksportida. See oli hirmutav uudis automaailma vanadele tegijatele, nagu Audi, BMW ja Mercedes-Benz.
    Euroopas on Tesla Model 3 saanud arvestatavaks konkurendiks kogu premium-autode turul, kus domineerivad Saksamaa BMW AG, Daimler AG omandis olev Mercedes-Benz ja Volkswagen AG omandis olev Audi, rääkimata elektriautode segmendist. Keskmise suurusega sedaanide turg on Tesla juhi Elon Muski hinnangul Euroopas USA turust rohkem kui kaks korda suurem. Seetõttu on pandud Euroopa turu hõivamisele suured lootused. Esmastes müügiandmetes ei pidanud pettuma! Pelgalt mõni nädal pärast Tesla Model 3 Euroopasse jõudmist lõid need Norras müügirekordeid. Märtsis registreeriti seal 5315 Model 3 veebilehe Teslastats.no andmetel, millega ületati üle kahe korra senise norrakate seas populaarseima auto Nissan Leafi müüginumbreid (2172 tk kuus). Norra on Teslale suuruselt neljas turg pärast USAd Hiinat ning Hollandit. Norra on keskkonnasõbraliku riigina aidanud elektriautode levikule kaasa maksusoodustuste ja alandatud teemaksudega.
    Euroopa automüügi statistikat koostav ettevõte Jato Dynamics tõi veebruarikuu ülevaates esile Euroopa elektriautode plahvatusliku müügikasvu veebruaris, sealjuures on Tesla Model 3 kõrgemast hinnaklassist hoolimata komeedina esimesele kohale kihutanud. Kuigi elektriautode turuosa on kogu autoturust veel tagasihoidlik 1,9%, on nende müügimaht kasvanud kaks korda võrreldes jaanuariga tänu Tesla Model 3 saabumisele Euroopa autoturule. Paistab, et eurooplased on näljased Tesla järele, sealjuures ei peleta ka kõrge hind.
    Tulevik on roheline
    Investorite jaoks on Tesla see, mida turud nimetavad „aktsiaks, millel on lugu“. Tesla on pioneer elektriautode tootmises nii mahu, välimuse kui ka uuenduslike tehnoloogiate poolest. Areng on olnud kiire ja jätkusuutlik, mis on kasvatanud nõudlust keskkonnasõbralike autode järele kogu maailmas nii võimsalt, et autofirmal on raskusi tellimuste õigeaegse täitmisega. Laiemalt vaadates töötab Tesla kasuks kaks peamist hooba: esiteks globaalne kliima soojenemise vastu võitlemine, millega keskkonnasäästlik inimene tahab kaasas käia ning mida järjest rohkem riike toetab maksusoodustustega, ning teiseks Tesla autode hea kvaliteet, ilus disain ja prestiiž.
    Kas Tesla on investeerimiseks liiga riskantne?
    See oleks nii, kui ettevõte ei suudaks ära kasutada oma senise arenguga tekitatud edumaad, laseks konkurentidel turuosa ära võtta või oma finantsseisundil katastroofiliselt halveneda. Seni vaatab numbritest vastu nõudlus, nimelt on ettevõtte käive aasta-aastalt hüppeliselt kasvanud ja see, et seni pole aastakasumisse veel jõutud, näitab massiivseid investeeringuid laienemisse, et suuta täita kasvavat tellimuste mahtu.

    2018. aasta 3. kvartalis jõudis Tesla esimest korda kasumisse, aasta kokkuvõttes jäi aga 0,9 miljardiga miinusesse. Kohustused kasvasid 2018. aasta bilansis 2%, võrreldes 2017. aastaga, varade maht kasvas 4%. Viimase aasta jooksul on igas kvartalis eelmisega võrreldes paranenud sularaha seis kontol, eelmise aasta lõpetas firma 3,7 miljardi dollarilise raha ja selle ekvivalentide jäägiga.

    Loo autor omab Tesla aktsiaid.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Facebooki emafirma ületas ootusi ja valmistas pettumust üheaegselt
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Facebooki emafirma Meta teatas kolmapäeval oma esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute ootusi. Samas avalikustas ettevõte teise kvartali prognoosi, mis valmistas investoritele pettumust ning viis aktsia pärast börsi sulgemist üle 10% langema, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.