Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tallinna Lennujaam sõlmis ennatlikult lepingu

    Juhtkiri.Foto: Anti Veermaa

    Tallinna Lennujaam oleks pidanud kolm aastat tagasi korraldama turvateenuse hanke, et pakkuda turuosalistele võrdseid konkurentsitingimusi, kirjutab Äripäev tänases juhtkirjas.

    Tänase lehe üks lugudest keskendub Tallinna Lennujaamale, kes kolm aastat tagasi ei näinud põhjust riigihanke korraldamiseks. Toona pikendas riigifirma juba sel ajal turvateenust pakkuva G4Siga, jättes kõrvale teised võimalikud turvateenuse pakkujad.
    Äripäeva toimetuse hinnangul jääb Tallinna Lennujaama tegevusest mulje, et põhjaliku eeltöö asemel mindi kergema vastupanu teed, kuigi oli võimalus kehtiv leping lõpetada ja hakata võrdsetes konkurentsitingimustes uut pakkujat otsima.
    Võimalus lepingut pikendada ja tühistada
    Tallinna Lennujaam sõlmis G4Siga 2007. aastal lepingu 5+3 aastaks, mis tähendas 2012. aastal pikendamisvõimalust. Samuti tähendas see Tallinna Lennujaamale võimalust lepingut lõpetada, kuid seda ei tehtud.
    Riigifirma põhjendab 2015. aastal toonast otsust põhjaliku turu-uuringu ja riskianalüüsiga, kui paljudel G4Si konkurentidel ei olnud vajalikku kogemust ja sel ajal tegid mitmed konkurendid turul ka agressiivseid alapakkumisi. Tallinna Lennujaama juhatuse liikme Anneli Turkini sõnul kaasnes alapakkumistega paljudel riigihangetel segadust ja kirglikke ajaleheartikleid. Hirm ei tohiks olla piisav põhjendus, et jätta hange korraldamata, rääkimata meediakajastusest. Eesmärk peaks olema konkurentsivõimaluse tekitamine.
    Samas ütleb Turkin, et tagantjärele ei saa olla kindel, et keegi oleks võinud teha parema pakkumise. Toimetuse hinnangul peaks sama kehtima selle kohta, et ei saa olla kindel ka halvemas pakkumises. Kuna hanget ei tehtud, siis ei saagi seda teada. Jääb kehtima vaid tollane juhatuse hinnang ja otsus, mis oli viga. Viga sellepärast, et hanke korraldamata jätmisega võeti teistelt turuosalistelt võimalus teha pakkumine. Kuigi risk alapakkumisteks võis olla suur, ei saanud riigifirma turu tegelikust olukorrast ülevaadet. Pigem kombati seda uuringute ja analüüside kaudu.
    Soosis toonast partnerit
    Isegi korraldatud hanke puhul, kui ainuke kvafitseeruv pakkuja oleks olnud G4S, saanuks riigifirma vähemalt kindlust, et senine koostööpartner on valitud õigustatult. Samas oleks võinud minna ka vastupidi, kus toonane pakkuja ei pruukinuks enam parim olla, kuid see jääbki teadmata, sest Tallinna Lennujaam otsustas teisiti.
    Riigifirma otsus oli vesi G4Si veskile, sest turvafirma ei pidanud konkurentidega võistlema. See andis hoopis suurema võimaluse senist koostööd veelgi tugevdada, mis kahjuks lennujaamade turvateenuses võib tekitada monopoolse seisu. Kui peaks juhtuma, et Tallinna Lennujaam sõlmib G4Siga lepingu ka uueks perioodiks, saab  järgmisel hankel ettevõte näidata 11aastast kogemust. Eestis poleks kellelgi samaväärsega vastata, sest selleks puudub võimalus. Kui USS Security või Securitas tahaks Eesti lennujaamades tugevat konkurentsi pakkuda, siis tuleks esmalt saada samaväärset kogemust tõenäoliselt kas välismaalt või tuleks leida sealt mõni sarnase kogemusega partnerfirma.
    Tehtud viga ei tohi korrata
    Äripäeva toimetus loodab, et Tallinna Lennujaam plaanib hankeid edaspidi ka korraldada ega hakka kellegagi lepingut otse sõlmima kartuses, et keegi võib teha alapakkumise. Ausast konkurentsist võidaksid kõik pooled.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.