• OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−0,98%39 593,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,64
  • OMX Baltic−0,33%301,29
  • OMX Riga0,02%893,52
  • OMX Tallinn0,56%2 081,11
  • OMX Vilnius−0,12%1 199,62
  • S&P 500−0,11%6 198,01
  • DOW 300,91%44 494,94
  • Nasdaq −0,82%20 202,89
  • FTSE 1000,28%8 785,33
  • Nikkei 225−0,98%39 593,72
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,85
  • GBP/EUR0,00%1,16
  • EUR/RUB0,00%92,64
  • 04.04.16, 07:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Iga ost ei vaja riigihanget

Riik ei peaks iga väiksema ostu jaoks hanget korraldama, kirjutab Äripäev täna juhtkirjas.
Juhtkiri.
  • Juhtkiri.
  • Foto: Anti Veermaa
Valitsus kiitis eelmise nädala istungil heaks riigihangete seaduse eelnõu, mis peaks muutma paindlikumaks riigihangete korralduse ning ühtlasi säästma nii hankijate kui ka pakkujate aega ja raha.
Uue eelnõu järgi tuleb Eestis riigi­hange korraldada asjade ja teenuste ostul, mis ületavad 20 000 eurot (praegu 10 000), samas tuleks riigihanke põhimõtteid järgida ka mikroostude puhul – ehk hankijal oleks mõistlik võtta mitu konkureerivat pakkumist ka näiteks mõne patarei soetamiseks.
Äripäeva toimetuse meelest tuleks aga lihthanke piirmäära tõsta oluliselt kõrgemale ja loobuda mikroostude puhul riigihangete ­põhimõtete järgimisest. Seeläbi suureneks kokkuhoid nii avalikus kui ka erasektoris.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Riigihangete seaduse muudatus liigub ­õiges suunas: piirmäärade tõstmisega vähendatakse hangete arvu, väheneb koormus nii riigiametnikele kui ka pakkumuste koostajatele. Võidetakse aega ja raha.Riigihalduse ministri Arto Aasa sõnul on piirmäära leidmine tasakaalu küsimus: liiga kõrge piirmäär suurendab korruptsiooni­riski, liiga madal tekitab ülearust vormistamistööd.
Väike kokkuhoid
Riigihanke püsikulu (nii rahaliselt kui ka ajaliselt) on praegu märkimisväärne, jäädes mullu ligemale 80 miljoni euro juurde, nagu tõid esile Urmas Varblane ja Andres Liinat hiljutises Postimehe arvamusloos.
Samas ei suuda eelnõu praegust seisu palju parandada, vaid mõjub pigem kosmeetilise võiduna. Kaudsete arvutuste järgi on kokkuhoid kõigest 350 000 eurot, kuigi võiks olla (kümneid) miljoneid rohkem.
Poliitiline eliit, mis taotleb bürokraatia ja halduskoormuse vähendamist, võiks lähemalt uurida, kui suur oleks aja- ja rahakulu, kui lihthankemenetluse piirmäära kergitada veelgi kõrgemale ja kui mikroostude puhul ei peaks juhinduma riigihangete üldpõhimõtetest. Tõenäoliselt leitaks säästuvõimalusi.
Praegu võtab Eesti endale ise kohustuse, mida Euroopa Liidu direktiivid ei nõua: ka väikestele ostudele tuleb võtta konkureerivad pakkumised. Selline nõue suurendab tohutult bürokraatiat. Riigiametnik ei julge riskida juriidiliste vaidlustega, riik maandab enda jaoks riskid, asetades vastutuse pakkumuse tegijale ja eelkõige süsteemile. Kui vastutab süsteem, siis ei saa kellegi peale näpuga näidata ja kaotajal tuleb süüdistada iseennast.
Korruptsioon
Piirmäära tõstmisega tõenäoliselt korruptsioonioht ei suureneks, seepärast ei tasuks nihutada piiri 10 000 euro kaupa. Kui ühe hanke kulud on Eestis ELi analüüsi järgi 7500 eurot, maksaks korraga säästa rohkem, seda enam, kui naaberriik Soome mõtleb 60 000-le. 

Artikkel jätkub pärast reklaami

Riigihangete üldpõhimõtetest järgimise loobumisega võib aga korruptsioonirisk tõesti suureneda. Siis peaksid ametnikud ise otsustama, mis oleks riigile vajalik ja parim. Hanke tulemus peaks olema ja ka näima õiglane, aga kui konkureerivaid pakkumisi pole, ähvardab süüdistuste laviin ning lõpus võidakse parima lahenduseni jõuda alles kohtus.
Seetõttu võikski kaaluda, kuidas saaks ära kasutada Eesti e-riigi võimalusi. Ainult hangete kolimisega e-registrisse muutuks bürokraatia vorm, kuid sisu jääks. Maksu­ameti 1000euroste arvete deklareerimine näitab edukalt, kuidas tagada tõhus kontrolli­süsteem. Samuti aitaks e-teenus suunata töötajad sisulisemate ülesanneteni.
Riigihangete seaduse muutmisel tuleb seada üheks eesmärgiks bürokraatia vähendamine. Lihtsam süsteem ei tähenda seda, et usaldusväärsus peaks kannatama.

Seotud lood

Äriplaan 2026

Äriplaan 2026

Uurime välja Eesti majanduse arengusuunad 2026. aastal, et ettevõtjatel ja tippjuhtidel oleks, millele tuginedes järgmist aastat planeerida.

Kas eksport ja kaitsetööstuse areng võiksid Eesti majandusele uue käigu sisse aidata? Kuidas näevad Põhjamaade ettevõtjad ja tippjuhid Eesti võimalusi rahvusvahelisel areenil ning kas nad plaanivad siia investeerida? Kuhu investeerivad ning millele tõmbavad pidurit Eesti ettevõtjad? Missugune on riigi äriplaan 2026. aastaks? Kõigile nendele küsimustele saad vastuse 17. septembril Eesti mõjukaimal majanduskonverentsil Äriplaan!

Enda kogemust tulevad Eestisse jagama ülemaailmse ulatusega Rootsi masina- ja metallitööstusettevõte Hanza AB asutaja ja tegevjuht Erik Stenfors ning Telia Company president ja tegevjuht Patrik Hofbauer.

  • Toimumisaeg:
    17.09.2025
  • Alguseni:
    2 k 15 p 2 t
  • Toimumiskoht:
    Tallinn

Hetkel kuum

Podcastid

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele