Alates tänasest kirjutab Äripäevas Aasia ettevõtlusest Xiaotian Zhang, kes on sündinud Hiinas ja elab Tartus alates 2009. aastast, kus ta teeb doktorikraadi majanduses ja annab loenguid. Tema järgmise kolumni teema Äripäevas on "Kuidas kohtuda oma Aasia partneriga."
Kuidas Aasia partnerile korrektselt esitada visiitkaarti
Kuna üha rohkem Eesti firmasid jätkab rahvusvahelistumist, muutub maailm aina väiksemaks. Rohkem Eesti ärijuhte käib rahvusvahelistel ärireisidel Aasias, et leida uusi kliente, otsida välisinvesteeringuid või leida täiendavaid turge; samas külastavad Aasia ettevõtjad Eesti firmasid potentsiaalseks koostööks. Edukas äritehing võib sõltuda väga erinevatest põhjustest, kuid Aasia partneri puhul võib esimene samm eduka tehinguni tuleneda kultuurilisest tundlikkusest ja austusest, mis hõlmab midagi nii tähtsusetut nagu visiitkaardi etikett.
Paljude eestlastega töötanud Hiina ettevõtjate ja ametnike kirjelduste kohaselt „ei näi Eesti partnerid hoolivat visiitkaartide vahetamisest, nad lihtsalt ulatavad selle sulle või isegi viskavad lauale. Mõned neist võtavad kaardi vastu ühe käega ja mõned võtavad selle vastu seda vaatamata. Pärast kaardi vastuvõtmist panevad mõned neist selle püksitaskusse ja mõned isegi mängivad sellega vestluse ajal või teevad sellele märkmeid. See paneb meid end tõeliselt veidralt tundma ja nende tegevuse siiruses kahtlema.“ Te võite küsida, et kas väike kaart tähendab Aasia inimestele tõesti nii palju. Vastus on „jah“.
Eestis või teistes lääne kultuurides sarnaneb visiitkaardi esitamine või vastuvõtmine rohkem käepigistusega. Enamik eestlasi näevad sageli visiitkaartide vahetamist kui mitteametlikku tutvustavat tegevust ega omista sellele erilist tähendust. Nii ei ole see aga Hiina või teiste Aasia riikide, näiteks Jaapani, Singapuri ja Lõuna-Korea, puhul. Nagu paljusid äritoiminguid, nähakse visiitkaartide vahetamist ametliku protsessina, mille reegleid tuleb austada ja tõsiselt võtta. Hiinas peetakse visiitkaarti isegi inimese välimuse sümboliks. Välimus on Hiina rahvusliku isikupära oluline komponent.
Välimust omama tähendab kõrget staatust partneri silmis ja on märk personaalsest väärikusest. Hiinlased on välimuse loomise ja säilitamise suhtes äärmiselt tundlikud ühiskondliku ja ärielu kõigis aspektides. Seega tähendab Aasia partnerite visiitkaartide austamine nende väliskülje austamist. Seetõttu peaksid Eesti ettevõtjad ja ametnikud, kes töötavad Hiinaga väga hoolitsema selle eest, et täita neid reegleid, kui visiitkaarti ulatavad või seda vastu võtavad.
Õige viis visiitkaardi ulatamiseks või vastuvõtmiseks on alljärgnev.
1. Hoidke alati oma visiitkaarte elegantse väljanägemisega visiitkaardihoidjas. Heas seisukorras ja puhas visiitkaart jätab hea esmamulje.
2. Suruge kohtumisel kätt ja seejärel ei ole vaja oodata, et teil palutaks oma visiitkaart esitada. Te võite selle vabalt ulatada kohe pärast tervitamist.
3. Kui te annate oma visiitkaardi korraga mitmele inimesele, siis ulatage see kindlasti kõigepealt kõige kõrgema positsiooniga isikule ja seejärel järgige ametikohtade tähtsuse protokolli.
4. Ulatage oma kaart mõlema käega, mõlemad käed peavad hoidma kaardi vastasnurkadest. Trükitud pool peab olema vastuvõtja poole.
5. Kui ulatate kaardi, peate peaga kinnitavalt noogutama ja lausuma enda ja oma ettevõtte nime.
6. Kuna paljud Hiina ettevõtjad ei tunne ikka veel enamikke ametialaseid ingliskeelseid sõnu, on väga soovitatav, et teie visiitkaart oleks trükitud nii inglise- kui hiinakeelsena.
7. Kui võtate vastu teise inimese visiitkaardi, tehke seda mõlema käega, kummardage ja tänage inimest, et väljendada tänulikkust temaga kohtumise võimaluse eest.
8. Ebaviisakaks peetakse seda, kui panete kaardi kohe pärast selle saamist kõrvale. Osutage piisavalt austust, võttes aega selle koheseks lugemiseks. Ärge pange seda lihtsalt oma rahakotti või taskusse ja ärge mitte kunagi kirjutage sellele, kui nii ei ole osutatud.
9. Alati on kena kiita ettevõtte nime või logo, kui loete teise visiitkaarti.
10. Kui kohtute inimesega esimest korda, pange tema visiitkaart enda ette lauale, nii et te saaksite seda lugeda. Hakake inimest nimetama ametikoha või positsiooni järgi, mis on trükitud kaardile, kuna hiinlasi kõnetatakse sageli riikliku või professionaalse ametinimega.
Loodan, et ülalkirjeldatud praktiline informatsioon võib teil aidata astuda esimese eduka sammu ja jätta positiivse esmamulje oma Aasia äripartneritele. Muidugi sõltub edukas tehing Aasiaga paljudest teemades ja meetoditest, seega tutvustame me neid teile samm-sammult.
Järgmine artikkel on teemal „Lõunata jääb tehing ära – äri ajamine Aasia partneriga ärilõuna või -õhtusöögi abil“. Sellest artiklist saate teada, kuidas Aasia partner algatab ärialase koostöö ja kinnitab selle ärilõuna või -õhtusöögiga ja miks söögikultuur on Aasia ärimaailmas nii oluline.
Seotud lood
Kulla hind tõusis kolmandas kvartalis viimase kaheksa aasta kiireimas tempos, jõudes septembris ka värskete rekorditeni. Kas praeguses tõusutsüklis on kullal veel ruumi kallineda ja mis saab edasi järgnevatel aastatel?
Hetkel kuum
Tagasi Äripäeva esilehele