Eesti ettevõte Skeleton Technologies on juba mõnda aega olnud turul uue tootega SkelStart, mis lahendab mootori käivitusprobleemid. Tegu on superkondensaatoritel põhineva seadmega, mis paigaldatakse akude ja starteri vahele.
- Skelstart koosneb
superkondensaatoritest
Mis on misSkeleton Technologies on Euroopa juhtiv superkondensaatoritel põhinevate energialahenduste arendaja ja tootja. Karbiidsel süsinikul ehk grafeenil põhinevad superkondensaatorid on viinud globaalse läbimurdeni jõudluses, pakkudes võrreldes konkureerivate toodetega kaks korda suuremat energiatihedust ja viis korda suuremat võimsustihedust. Firma kliendid ulatuvad juhtivatest autotootjatest kuni kosmonautika peatöövõtjateni.
Sisuliselt jaotab lahendus voolutarbimise kaheks: käivitusvool tuleb alati SkelStardi kaudu ja kõik muu voolutarbimine akudelt. Süsteemil on kolm põhilist kasutegurit. Esiteks ei suudaks 21–22 V pingega akud mootorit käivitada, küll aga on see piisav SkelStardi laadimiseks, sest SkelStart vajab laadimiseks minimaalselt 18 V ja maksimaalselt 8 minutit.Teine SkelStardi suur kasutegur on temperatuuritaluvus. Kui tavalise pliiaku mahtuvus langeb juba –20 °C korral ligi 40%, siis superkondensaatoritel põhineva SkelStardi mahtuvus langeb –20 °C korral 2% ja –40 °C korral kõigest 5%. Kolmas kasutegur on pikk eluiga: kui pliiakude eluiga on ligi 2000–3000 tsüklit ja veoki tavakasutaja vahetab oma akusid iga kahe aasta tagant, siis superkondensaatorite eluiga on 1 000 000 tsüklit ja eeldatav eluiga on vähemalt 10 aastat.Kokkuvõtvalt saab öelda, et SkelStardiga varustatud veokil ei esine enam tühjadest akudest ja suurtest miinuskraadidest tingitud käivitusprobleeme.
- Tabel. Skelstart 12V ja 24V parameetrid
SkelStart pole lisaaku, vaid võimas lisakäiviti
Veokile paigaldatud ja laetud SkelStart suudab starterit järjest käivitada umbes 30 sekundit, vajab seejärel mõni minut laadimist ning on taas kasutusvalmis. Akude ülesanne on jätkuvalt suurema koguse energia salvestamine. Oluline on, et SkelStardi tippvõimsus on oluliselt kõrgem kui pliiakudel ehk mootor käivitub kiiremini ja seda ka suurte miinuskraadide korral. See omakorda pikendab starteri ja mootori eluiga.Veokile paigaldatud SkelStart on alati laetud olekus ja valmis mootorit käivitama. Tavakäivitus kestab 1–3 sekundit ja seejärel kulub 15–20 sekundit SkelStardi uuesti täislaadimiseks. Kui esinevad muud takistavad tegurid, miks veok ei käivitu, suudab SkelStart starterit käivitada umbes pool minutit, mille jooksul langeb seadme pinge 16–17 V-ni.Autojuhi jaoks tähendab see seda, et tühjad akud ei tekita talle enam peavalu. Isegi kui õlid ja kütus on hangunud, akud tühjad ja SkelStardi energia hetkeks kasutatud, ei pea juht isegi kabiinist väljuma. Mõne minuti pärast on tal maksimaalne käivitusvool jälle olemas.
- SkelStardiga varustatud veokil ei esine enam tühjadest akudest ja suurtest miinuskraadidest tingitud käivitusprobleeme.
Kliente Eestist ja Soomest Kanadani
Eestis on täna ligi 50 veokit SkelStardiga varustatud. Seadme peamised tarbijad on ettevõtted, kellel on 2012. aasta ja uuemad veokid, sest veokite juures on märgata tendentsi: mida uuem veok, seda suurem on energiadefitsiit.SkelStardil on kliente üle Euroopa, eriti populaarsed on need Soomes ja Kanadas, kusjuures viimases kasutatakse põhiliselt 12 V SkelStarti. Eestis ja Soomes vahendab SkelStardi müüki ettevõte Startax OÜ. Pilootkogustena on 24 V SkelStarti müüdud ka kaevandus- ja metsandusettevõtetele, näiteks L-suuruses puurimismasinale, buldooserile, metsaveotraktorile. 12 V SkelStarti kasutatakse täna ka näiteks teleskooplaaduri ja Cookson 50 jahi käivitamisel.
www.skeletontech.comwww.skelstart.comSeotud lood
Eesti superkondensaatorite tootja Skeleton Technologies sai Eestis esimeseks erasektori ettevõtteks, mis Euroopa Komisjoni garantiiga ehk nn Junckeri plaani toel Euroopa Investeerimispangast laenu võttis.
15 aastat kestnud keskpankade rahapoliitika tagajärjel ei ole meil enam vabu kapitaliturge ning kogu globaalne majanduskasv tuleneb võlakoorma suurenemisest, mitte tootlikkuse kasvust. See jätkusuutmatu kasv lõpeb peagi väga suure kollapsiga, kirjutab Soome majandusteadlane Tuomas Malinen.