Trükikoda AS Pajo on näide edukalt toimivast perefirmast

07. detsember 2016, 12:00
AS Pajo tootmisjuht Eili Kuzko ja tegevjuht Karmen Vesselov
https://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20161207/CM/161209817/AR/0/AR-161209817.jpg

Mõnekümne aasta eest tegevust alustanud AS Pajo on kasvanud viie miljoni euro suuruse käibega trükikojaks. Kuigi sageli peetakse pere ettevõttena tegutsemist munade ühte korvi panekuks, ollakse ASis Pajo veendumusel, et just ühise perena tegutsemine panebki ette võtte hoidmiseks ja arenguks kohusetundlikumalt tööle ja garanteerib läbimõeldumad otsused.

1993. aastal Ain ja Rutt Pajo asutatud AS Pajo tegeles algul värvifotode ilmutamisega. Aastal 1997 lõid Tartu Kunstikoolis õppinud Karmen ja Margo Vesselov ettevõtte juurde väikese kujundusbüroo, millest kasvas ajapikku trükikoda. Praeguseks on muud tegevusalad kõrvale jäetud ning poolesaja töötajaga AS Pajo tegelebki ainult trükkimisega.

„Meie lemmiktoode on liimköites raamat. Pehme kaanega kataloogid, raamatud, õpikud ja muud trükised liiguvad siit majast läbi kõige ladusamalt. Oleme viimastel aastatel teinud investeeringuid just selle liini protsesside parandamiseks ning see on ka edu toonud: meie viiemiljonilisest käibest moodustavad lõviosa just need tooted, mida kõige paremini teeme,“ räägib Karmen Vesselov, lisades, et samas pole spetsialiseerumine jäik ja valmistatakse ka kõiki teisi reklaamtrükikodadele sobivaid tooteid.

AS Pajo

Kahekesi alustatud trükivahendusega tegelenud kujundusbüroo on 20 aasta jooksul laienenud peaaegu tervet peret kaasavaks ettevõtmiseks. Esimesed sammud trükikojaks saamisel olid keerulised, sest varasemad kokkupuuted valdkonnaga puudusid. Isekeskis nimetatakse seda perioodi Gutenbergi ajastuks, sest ka ASi Pajo inimestel tuli enda jaoks trükikunst sisuliselt leiutada. Arenguks vajalikud investeeringud saadi varasematest tegevusvaldkondadest ning aastaid Pärnus ühes majas erinevatel rendipindadel ringi kolinud firmale mängis 2008. aasta majanduskriis kätte võimaluse kolida oma majja Sindis.

2010. aasta lõpus sai AS Pajo hoogu EASilt, mis võimaldas soetada uue trükimasina ja hakata trükkima B1 formaadis paberile.
Eelnevast neli korda suurem mõõt andis võimaluse hakata tegelema ekspordiga. Samuti investeerisime vastupidavat köidet tegevasse liimköitemasinasse ja digitaalsesse kvaliteedikontrolli. Järgmise suure sammuna mitmekordistus ettevõtte tootmisvõimsus 2013. aastal KredExi toel soetatud KBA trükimasina abil ja täna läheb juba enam kui kaks kolmandikku toodangust ekspordiks. Investeeringud on plaanis ka lähiaastail, näiteks kvaliteetsesse digitrükimasinasse.

Samas tunnistab Vesselov, et viimased aastad on trükinduses olnud keerulised. „Kui veel mõne aasta eest oli suhteliselt lihtne saada tellimusi Soome turult, siis täna on olukord muutunud: nende seisak on langetanud hindu ja vähendanud koguseid, mis omakorda on meid sundinud põhja asemel lääne poole vaatama. Kuigi konservatiivses Rootsis läheb uue kliendiga kontaktist tellimuseni rohkem aega ning Norra ja Taaniga suheldes hakkab olulisemaks muutuma geograafiline kaugus, oleme siiski saanud ka need turud enda jaoks käima. Ja jätkame muidugi koostööd klientidega Eestis ja Soomes.“

Kui soovid rohkem infot, jäta kontaktandmed siia:

Sisuturundus (ST) on oma kauba, teenuse või firma tutvustamine huvitavate lugude jutustamise kaudu. Vormilt sarnaneb ST kvaliteetsele meediale, mistõttu on väga oluline, et ST oleks lugeja või vaataja jaoks ühemõtteliselt eristatud. ST on uudne ja moodne turundusviis, mille puhul jagatakse klientidega ka infot, mis varem jäi vaid siseringi teada. ST teenib alati tellija turunduslikke eesmärke.
Äripäev https://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
07. December 2016, 09:23

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris Hetkel eetris

Äripäeva raadio viimased saated

Kõiki viimased raadio saated
Otsi:

Ava täpsem otsing