Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Enefit Kaevandustes töötavad maailma suurimad Caterpillari buldooserid
USA ehitus- ja kaevandusseadmeid tootva Caterpillari jaoks on Eesti Energia tütarfirma Enefit Kaevandused üks tähtsamaid kliente Euroopas, millele tarniti just uhiuued maailma suurimad seeriatootmise buldooserid.
11 uut Caterpillari masinat, mis läksid kõigi lisadega kokku Eesti Energiale maksma 9 miljonit eurot, alustavad kontserni erinevates tootmisüksustes tööd septembri alguses. Uute masinate ostmiseks korraldati riigihange ja selle võitis Sauel asuv ettevõte Avesco AS, mis on viimased kaks aastat Eestis ka Caterpillari ainus ametlik esindaja.
Avesco kontsern võttis Soome firmalt Wihuri Caterpillari masinate müügi ja hooldusega seotud tegevuse Balti riikides üle 1. oktoobril 2016. aastal. Avesco AS on seega pea kaks aastat olnud ametlik Caterpillari teeninduspartner Eestis. Samuti saab Avesco Balti riikides Metso purustus- ja karjääritehnika edasimüüjaks.
Avesco Eesti meeskonda kuulub ligi 50 töötajat ning ettevõtte kasutuses on 11 liikuvat töökoda ehk hooldebussi. Et kliente parimal moel teenindada, teeme tihedat koostööd emaettevõttega Šveitsis ning Avesco teiste tütarettevõtetega Baltimaades.
„Meie firmas on see ajalooline sündmus, sest nii suurt üksiktehingut ei ole Balti riikides tervikuna varem tehtud,“ rõõmustab Avesco tegevjuht Tarmo Põiklik.
“Ükski teine firma neid Euroopas ei telli. Caterpillari Euroopa teised suurkliendid on mitu korda käinud Eestis vaatamas, kuidas need masinad päriselus töötavad,” kommenteerib Põiklik ning lisab, et Caterpillar on oma väga pika ajaloo jooksul välja töötanud ja patenteerinud ettevõtte logol oleva kolmnurkse roomiku kuju, kus veoratas on viidud maapinnalt ülespoole, et ülekanne oleks väiksem ning töökindlus ja vastupidavus suurem.
Caterpillari roomikbuldoosereid D11 ja D10 on maailma suurimad seeriatootmises olevad buldooserid, D11 kaalub ca 100 tonni ja D10 83 tonni. Buldooserite tera võib sõltuvalt materjalil kaalust lükata korraga 26 tonni. Komplekteerituna on masinad 5 meetrit kõrged ja 10 meetrit pikad. Masinat D11 hoiab töös 34-liitrine turbodiiselmootor, D10 mootor on 27-liitrine. Ja masin töötab üllatavalt müravaeselt oma suuruse kohta. Ka masina operaatori tööelu on Põikliku sõnul tänapäeval hoopis mugavam kui 20 aastat tagasi. „Enam pole vaja panna kahte meest tegema ühte tööd, need masinad on väga efektiivsed ja leevendavad ka tööjõupuudust rasketehnika ekspertide sektoris,“ lisas Põiklik ning möönis, et meid on Eestis 1,3 miljonit inimest ja rasketehnika eksperte on neist käputäis ning see muudkui kahaneb.
„Caterpillari buldooseritega koos töötavad veokid läbivad Narva karjääris või Estonia kaevandusestööd tehes igal aastal 100 000 kilomeetrit, mis on umbes kaks ja pool tiiru ümber maakera,“ ütles Põiklik ja toonitas, et masinatele jõudehetki ei anta, seetõttu on ka väga korralik hooldus ülitähtis. „Kui üks lüli ära kukub, siis on kohe toodangus probleem,“ lisas ta. Avesco tiim pidevalt hooldab kohapeal 37 CATi masinat.
Caterpillari generaatorid hoidsid üleval ka Weekendi festivali Pärnus
AS Avesco valikus olevad tooted ja teenused
- kasutatud masinate müük
- Cat rasketehnika rent
- finantseerimisteenused koostöös Cat Financialiga
- Cat generaatorite müük ja rent
- elektri ja soojuse koostootmise lahendused
- Cat originaalvaruosade ja hooldustarvikute müük
- hoolduse ja remondi teenused
- nõustamine meie ehitustehnika ja jõuseadmete spetsialistide poolt
Põiklik möönis, et Caterpillari ehk lühidalt CATi tooteid võib lisaks kaevandamisele leida ka väga paljudes muudes valdkondades. Kõige enam on kasutuses ehituses ja põllumajanduses 20-tonnised CATi roomikekskavaatoreid. „Ekskavaatorid on meie põhileib. Kõige suurema osa ettevõtte käibest annab kaks tootegruppi – alla 10tonnised ja üle 10tonnised ekskavaatorid,“ lisas ta ning täpsustas, et Eestis on kõige tavalisem töömasin kopplaadur – sellega tehakse teed, kaevatakse kraavi, lükatakse silo kokku jpm.
Põikliku sõnul on kollased mootorid sisse pandud ka EVR Cargo Hiinast pärit veduritesse ning talvel Pärnu lahte jäävabana hoidvasse jäälõhkujasse EVA316.
Aga ka näiteks Pärnus toimunud Weekendi festivalil olid kasutuses CATi generaatorid. CAT on ka NATO ametlik partner ja kui selle ühenduse masinad ringi liiguvad, siis on CATi süsteemid alati nendega. CATi varugeneraatorid seisavad ka valitsushoonetes, suuremates saatkondades ja Eesti haiglates. „Loodan samas, et neid seal kunagi vaja ei lähe,“ lisas Põiklik.
Investeerisime masinapargi uuendusse
Meelis Goldberg, Enefit Kaevandused ASi juhatuse liige
Töö meie kaevandustes toimub ööpäevaringselt – 2017. aastal kaevandati Narva karjäärist ja Estonia kaevandusest 16 mln tonni põlevkivi. Katkestusteta kaevandamise ja efektiivsuse tagamiseks on tarvis tehnikaparki uuendada. Tegemist on arendusinvesteeringuga, kus amortiseerunud masinad vahetatakse välja samaväärsete uute vastu.
Narva karjääris vahetame välja kaks Caterpillari frontaallaadurit, kaks buldooserkobestit kaaluga 100 tonni ja kaks buldooserkobestit kaaluga 70 tonni.
Estonia kaevanduse põlevkivi laos läheb vahetusse buldooserkobesti kaaluga 70 tonni ja killustiku laos üks frontaallaadur. Uued masinad kasutavad diiselkütust. Tootja lubas suurendada kütuse kasutamise efektiivsust kuni 5% ning vähendada heitgaasides tahkeid osakesi ja lämmastikuühendeid.
Juba esimese Eesti vabariigi taluperemehed hindasid CATi traktoreid
Eesti taluperemees Martin Paalberg liisis roomiktraktori CAT D4 täpselt 80 aastat tagasi, 1938. aastal, kaevas selle Ameerika kaubamärki kandva masina aga 1944. aastal nõukogude võimu eest maa alla peitu.
See traktor kündis taluperemees Paalbergi põldu Vaida ja Kose kandis 1938. aastal. Kuna töid oli palju, ostis peremees ka teise traktori lisaks järelmaksu peale. Talvel veeti masinaga 38kraadise külmaga tõrketult puid Mustjõe jaama.
Nõukogude võimu tulekuga kadus Eesti vabariigist ka Caterpillari esindus, kuid masinad pidasid endiselt vastu ning ei olnud muret ka varuosadega.
Teise maailmasõja puhkemisel viis peremees uuema Caterpillar D4 masina metsa, võttis mootori maha ning mattis masina põllulohku ja tõstis talle peale kivikunniku.
Pärast sõda kuulati küll peremees Martin Paalberg üle, aga palju teda ei kimbutatud. Aastakümned möödusid ja Eesti saavutas taas iseseisvuse. Caterpillari mootor oli terve selle aja seisnud garaažiz, kütuseaparatuuri õlinõus. Mehed hakkasid metallidetektoritega otsima CATi matmispaika. Aega läks, aga lõpuks leiti üles kivihunnik, mis aitas asukoha leida.
1991. aasta suvel said mehed ka vanale Caterpillari traktorile uue elu sisse. Metall puhastati ja osad pandi esialgsel kujul kokku. Traktor on tänaseni töökorras.