• OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • OMX Baltic−0,17266,92
  • OMX Riga−1,49866,71
  • OMX Tallinn0,141 739,38
  • OMX Vilnius0,00993,09
  • S&P 5001,115 459,1
  • DOW 301,6440 589,34
  • Nasdaq 1,0317 357,88
  • FTSE 1001,218 285,71
  • Nikkei 225−0,5337 667,41
  • CMC Crypto 2000,000,00
  • USD/EUR0,000,92
  • GBP/EUR0,001,18
  • EUR/RUB0,0093,47
  • ST
  • 07.10.20, 13:12

200 aastat Eesti õllekultuuri lipulaeva

Kui Saku mõisnik krahv Karl Friedrich von Rehbinder 1820. aasta oktoobris õllevalmistamisega algust tegi, oskas ta vaevalt aimata, et mitu inimpõlve hiljem ettevõte samasuguse kire ning globaalse mastaapsusega tegutseb. Mõisaköögist on tänaseks saanud aastas enam kui 100 miljonit liitrit jooke tootev tööstus, kes 19. oktoobril tähistab oma 200. järjepidevat tegutsemisaastat.
Saku Õlletehas on olnud läbi kahe sajandi Eesti toiduainetööstuse lipulaev, mille märgiliseks tähiseks lähiajaloost on lääneliku õllekultuuri sümboliks kujunenud Saku Originaal. Tänapäeval on ettevõtte äritegevuse lahutamatuks osaks fookus ka keskkonnasuutlikkusele, näiteks tõi Saku Õlletehas 2019. aastal turule senisest 20 grammi kergema taaskasutatava klaaspudeli
  • Saku Õlletehas on olnud läbi kahe sajandi Eesti toiduainetööstuse lipulaev, mille märgiliseks tähiseks lähiajaloost on lääneliku õllekultuuri sümboliks kujunenud Saku Originaal. Tänapäeval on ettevõtte äritegevuse lahutamatuks osaks fookus ka keskkonnasuutlikkusele, näiteks tõi Saku Õlletehas 2019. aastal turule senisest 20 grammi kergema taaskasutatava klaaspudeli Foto: Arno Mikkor
Eesti õllekultuuri rajajat ning Saku Õlletehase asutajat pole unustatud – tema auks on nimetatud ajaloolise maitsega hele õlu Karl Friedrich. Samamoodi elab Saku pudelitele kantud vapi näol edasi Baggode dünastia, kelle kätte Saku mõis 1849. aastal jõudis ja kes õllekojas suured uuendused ette võttis, pruulimisele hoogu lisas.
Eelmise aasta oktoobris, Saku Õlletehase 199. sünnipäeval, külastasid Sakut tehase asutaja Karl Friedrich von Rehbinderi suguvõsa liikmed Rootsist. Pildil ka Saku Õlletehase juhatuse liige ja müügidirektor Jaan Härms (paremal)
  • Eelmise aasta oktoobris, Saku Õlletehase 199. sünnipäeval, külastasid Sakut tehase asutaja Karl Friedrich von Rehbinderi suguvõsa liikmed Rootsist. Pildil ka Saku Õlletehase juhatuse liige ja müügidirektor Jaan Härms (paremal) Foto: Arno Mikkor
1876. aastal rajas Saku uus mõisahärra Valerian Baggo väikese õlleköögi asemele uue aurujõul töötava õlletehase. Esimene keet uues tehases valmis ilmselt 4. oktoobril 1877. aastal ja kolm aastat hiljem saatis Saku Õlletehas oma toodetud õlut Riia näitusele, kust see kodumaale naasis juba kõrgete auhindadega.
1899. aastal laiendati omanikeringi ja asutati Saku Õlletehase Aktsiaselts. Juba aasta hiljem pruuliti Sakus 203 800 pange õlut. 1914. aastal algas Esimene maailmasõda, mis seiskas tootmise seitsmeks pikaks aastaks. 1921. aastal pandi masinad taas huugama ning õlletegu jätkus. 1985. aastal elas tehas üle teise kuiva seaduse pärast Esimest maailmasõda, sedakorda Gorbatšovi oma, kus alustatud investeeringud Saku Õlletehase uuendamisse peatati.
Saku Õlletehas pakub sõltuvalt hooajast tööd 300–360 inimesele. Lisaks tavapärastele töötingimustele pakutakse töötajatele erinevaid sooduspakette sportimiseks ja vaba aja veetmiseks, mis välja töötatud töötajate endi soove arvesse võttes. Lisaks võimaldatakse inimestele ühenädalast talvepuhkust. Ja kui ettevõttel läheb hästi, saavad sellest osa kõik, sõltumata valdkonnast, milles tegutsetakse.
Et Saku kuulub Carlsberg Gruppi, on töötajatel võimalik nii maja kui ka kontserni sees areneda ja tööredelil tõusta. „Me hoiame ja koolitame oma inimesi, arenemisvõimalused on globaalsed ning just see on meie ettevõtte puhul ka suureks motivaatoriks
Jaan Härms
Saku Õlletehase juhatuse liige ja müügidirektor
Uue ja tänase ajastu Saku Õlletehase jaoks tõi kaasa 1991. aasta, mil loodi ühisettevõte Baltic Beverages Holding (BBH) Prippsi õlletehasega Rootsist ja Hartwalli tehasega Soomest, mis omandas Saku Õlletehase ASis 75% osaluse. Algas tehase rekonstrueerimine ja seadmete vahetus ning juba 1993. aastal jõudis Eesti turule esimene kvaliteetõlu, tänaseks legendi staatusesse tõusnud Saku Originaal. 1995. aastal sai Saku Õlletehasest taas aktsiaselts. 1998. aastal noteeritakse ettevõte Tallinna Börsi nimekirjas. Alates 2008. aastast on Saku Õlletehase ainuomanikuks globaalne õllehiid Carlsberg Group. Just need numbrid saab märkida ühe Eesti väärikama ja põnevama looga ettevõtte ajateljele

Keskkonnateadlik tegutsemine on elementaarne

200 aastat on pikk aeg. Muutuvas maailmas on Saku Õlletehas suutnud jääda lipulaevaks, olla innovaator nii tsaari- kui ka Eesti ajal. Suurimaks mõjutajaks, mille sünnil Eesti õllekultuur taas tuule tiibadesse sai, on 1993. aastal pudelisse jõudnud hele õlu Saku Originaal, kvaliteetõlu, mis kehtestas õllemaastikul uued kõrged standardid. See jook on tänavusel juubeliaastal ka Saku Õlletehase eestkõneleja. „Me väärtustame vana, kuid oleme avatud ka kõigele uuele,“ ütleb Saku Õlletehase juhatuse liige ja müügidirektor Jaan Härms, kelle sõnul on lisaks uute jookide lansseerimisele palju tähelepanu pööratud ka keskkonnateadlikumale tegutsemisele. „Oleme keskkonna nimel astunud väga palju samme ja mitte seepärast, et see on olnud viimastel aastatel kuumaks teemaks, vaid säästlikum tootmine on absoluutselt igale tootjale tähtis. Vaadates viimase viie aasta trendi, oleme erinevaid jooke tootnud umbes 10% rohkem, kuid kasutanud tootmises inimesi üle 25% vähem. Palju on automatiseerimist ehk üha efektiivsemad masinad teevad töö ära,“ räägib Härms ja lisab, et vähem kasutatakse ka vett ning elektrienergiat, mis on tehases juba täna 100% taastuvenergia. 2030. aastaks soovitakse tootmises saavutada täielik süsinikneutraalsus.
Sel kevadel pälvis Saku Õlletehas juba kaheksandat aastat järjest vastutustundliku ettevõtte tunnustuse ning ettevõttele omistati selle kvaliteedimärgise hõbetase. Foto: Saku Õlletehas
  • Sel kevadel pälvis Saku Õlletehas juba kaheksandat aastat järjest vastutustundliku ettevõtte tunnustuse ning ettevõttele omistati selle kvaliteedimärgise hõbetase. Foto: Saku Õlletehas Foto: Saku Õlletehas
Keskkonnasäästlikkus on jõudnud ka Saku Õlletehase toodete pakendidisaini. Nii näiteks tulid kevadel turule Snap Pack kinnitusega Carlsbergi multipakid, kus purke harjumuspärase plasti asemel liimkinnitus koos hoiab. Carlsbergi arvutuste kohaselt kahaneb liimkinnituse kasutuselevõtuga plasti kasutus praegusega võrreldes kuni 76 protsenti ja koguseliselt 1200 tonni aastas.
Kevadel jõudsid Eestiski  Snap Pack kinnitusega Carlsbergi multipakid, kus purke hoiab harjumuspärase plasti asemel koos liimkinnitus. Tänu uudsele tehnoloogiale kahaneb plasti kasutus praegusega võrreldes ca 76%
  • Kevadel jõudsid Eestiski Snap Pack kinnitusega Carlsbergi multipakid, kus purke hoiab harjumuspärase plasti asemel koos liimkinnitus. Tänu uudsele tehnoloogiale kahaneb plasti kasutus praegusega võrreldes ca 76%
Härmsi sõnul võrdub see Carlsbergi Grupi lõikes kuni 60 miljoni kilekotiga aastas. Ressursse säästvad lahendused ja muutused on Saku jaoks olulised. Muuhulgas viidi 2019. aastal kõik Saku katusbrändi joogid üle uude, senisest 20 grammi kergemasse taaskasutatavasse klaaspudelisse – kaaluvahe kuus protsenti on pudelite eluiga arvestades oluline ka kuluefektiivsust ja keskkonnasäästu silmas pidades.

Vanad tooted au sees, uute puhul altid katsetama

Uue kuue saanud pudelitesse jõuavad vanade väärikate kõrval ka uued põnevad joogid.
Saku Õlletehase turundusjuhi Eva Maarendi sõnul on Eesti tarbija uuendusmeelne ehk kõiki eri maitseid, hooajalisi üllatajaid ja uusi jooke ollakse usinad proovima. „Oleme tuntud oma õllede poolest, kuid tegelikult on Saku Õlletehas enamat – toodame siidreid, meil on erinevad veebrändid, karastus- ja energiajoogid,“ ütleb ta.
Siiski on ka selliseid tooteid, mis eestlaste südameid kohe võitnud pole või on sinna jõudmiseks pisut rohkem aega läinud. Üks selliseid on mujal Euroopas palavalt armastatud nisuõlu, mille vastuvõtt oli kümmekond aastat tagasi üsna leige ning on alles nüüd hakanud leidma teed ka Eesti inimeste südamesse. Küsimusele, miks üks toode kiirelt toimima hakkab ja teine mitte, on keeruline vastata. „Sageli hakatakse mõnda toodet märkama ja mõistma alles siis, kui see tootmisest maha läheb või mõni aeg hiljem uuesti turule tuleb,“ arutleb turundusjuht.
Kui varem oli vaid 1% kogu tarbitavast õllest alkoholivaba ning ka valik piirdus ühe-kahe erineva maitsega, siis läinud suvel ulatus see juba ligi kümnendikuni ning ainuüksi Saku Õlletehas müüb 11 erinevat alkoholivaba õlut
Eestlaste maitsemeeltele jäid aastate eest pisut võõraks ka radlerid, tavapärasest õllest madalama alkoholisisaldusega õllejoogid. Ent juba sel suvel tõi Saku joogi, mis näiteks Saksamaal, Austrias ja Šveitsis juba pikki aastaid palavalt armastatud suverüübe, taas Eesti turule ning võitis ka õllesõprade poolehoiu. „Õnnestumine ja ebaõnnestumine on veidi filosoofiline, kuid kindel on see, et proovima peab ja proovima peab julgelt,“ sõnab Maarend.
Rääkides pisut ka alkoholimaailma jäigast reklaamireeglistikust, sõnab ettevõtte müügidirektor Jaan Härms, et õlletootjad leppisid omavahel eneseregulatsioonis vabatahtliku eetikakoodeksi näol kokku juba viisteist aastat tagasi. „Eelmisel aastal võtsime koodeksis vastu lisapunkti, milles sätestasime, et alkoholi sisaldavad ja alkoholivabad tooted peavad tarbijale selgemini eristatud saama. See on meie enda kitsendus, mille otsustasime vastu võtta võrreldes kehtiva alkoholireklaamiseadusega,“ sõnab Härms, kelle sõnul ei võida toote segamini ajamisest mitte keegi.
Carlsberg Grupp, mille liige on ka Saku Õlletehas, on tuntud joogitööstuses uuenduslike tehnoloogiate arendaja. Fotol on 2019. aasta sügisel esitletud esimesed nn "paberist" pudeli prototüüp - puidukiududest valmistatud õllepudel, mis on sajaprotsendiliselt looduslik ja taaskasutatav
  • Carlsberg Grupp, mille liige on ka Saku Õlletehas, on tuntud joogitööstuses uuenduslike tehnoloogiate arendaja. Fotol on 2019. aasta sügisel esitletud esimesed nn "paberist" pudeli prototüüp - puidukiududest valmistatud õllepudel, mis on sajaprotsendiliselt looduslik ja taaskasutatav Foto: Fotograf: Thomas Rockall Muus
Rääkides pisut ka alkoholimaailma jäigast reklaamireeglistikust, sõnab ettevõtte müügidirektor Jaan Härms, et õlletootjad leppisid omavahel eneseregulatsioonis vabatahtliku eetikakoodeksi näol kokku juba viisteist aastat tagasi. „Eelmisel aastal võtsime koodeksis vastu lisapunkti, milles sätestasime, et alkoholi sisaldavad ja alkoholivabad tooted peavad tarbijale selgemini eristatud saama. See on meie enda kitsendus, mille otsustasime vastu võtta võrreldes kehtiva alkoholireklaamiseadusega,“ sõnab Härms, kelle sõnul ei võida toote segamini ajamisest mitte keegi.
Tasub teada
Saku Õlletehase tooteportfelli kuulub Eesti esimene kvaliteetõlu, 1993. aastal Eestisse lääneliku pruulikunsti toonud Saku Originaal. Veel on Saku Õlletehase valikus Eesti õllede koorekiht Saku Kuld, suvejook Saku on Ice, pruulikoja asutaja nime kandev Karl Friedrich, alkoholivabade õllede GO-tootesari ja mitmed teised oma segmendi tugevad tooted, sh eristuvate väikeõllede ja siidrite sari Antvärk. Samuti toodab Saku Õlletehas premium-kategooria Somersby siidreid.
Kõrvuti tugevate kodumaiste õllemarkidega turustab ettevõte rahvusvahelisi õllemarke Carlsberg, Tuborg, Kronenbourg 1664, Brooklyn ja Grimbergen, Sinebrychoffi long drink’e ning energiajooki Battery.
Tooteportfelli kuuluvad ka erinevad Vichy veed.
Tänavu kevadel pälvis Saku Õlletehas juba kaheksandat aastat järjest vastutustundliku ettevõtte tunnustuse ning ettevõttele omistati selle kvaliteedimärgise hõbetase. Saku Õlletehas oli ühtlasi esimene suur alkohoolsete jookide tootja Eestis, kes liitus Vastutustundliku Ettevõtluse Foorumiga ning kvaliteedimärgist taotles.
6 fotot
  • Foto: Arno Mikkor

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.07.24, 15:46
Eesti inimesed eelistavad suvel üha enam alkoholivaba õlut, siidrit või longdrinki
Käes on suur suvi ning põhiline puhkuste aeg. Ekslikult arvatakse, et soe suveaeg kipub paljudele eestlastele koos alkoholiga mööduma. Aastast aastasse on kasvanud aga just alkoholivabade toodete populaarsus ning seda mitte üksnes suvel, vaid üleüldiselt – kasvanud on nii alkoholivabade toodete hulk kui ka tarbijate nõudlus.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele